Jonge Rapid ervaring 86pk versie, waar op letten?

Goedendag,
na 2 ton in een Peugeot 308 diesel hatchback overweeg ik een overstap op een lichtere auto met iets meer ruimte en benzine.
Ik lees op internet dat de 86pk versie voor de Rapid Spaceback wat mager is wat vermogen betreft: wat zijn jullie ervaringen daarmee. Een 105 pk versie in Spaceback uitvoering is nog vrij zeldzaam als occasion. Dus vraag ik mij af of het zin heeft om de 86pk versie te laten chippen en of hij dan op het nivo komt van de 105 pk versie. Rest nog dat je dan met een 5-bak ipv een 6 versnellingsbak zit, wat zijn de gevolgen voor het verbruik? En waar moet ik nog meer op letten?
Veel vragen, maar hopelijk word ik er hier wat wijzer van :-)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@TheRaven, je kan beter de 86 pk versie laten chippen als dat je de 105 pk standaard koopt :jaja: Alleen laat hem dan wel chippen bij een specialist die alleen VAG voertuigen onderhandel neemt aub, alleen dan ben je van kwaliteit verzekerd. Tussen 130 en 140 pk is haalbaar. De 5 bak zorgt voor een hoger verbruik tov een 6 bak of DSG 7.
 
Ik rijd zelf met een 85 pk rapid. het vermogen is inderdaad niet om naar huis te schrijven en de meeste inhaalmaneuvers vragen toch wel enige planning. Daartegenover staat een gebruik dat ik best acceptabel vind. ik rijd 1 op 19 in de zomer maanden en 1 op 16 in de winter. Let wel op dit is enkel het verbuik dat ik doe in een stadsomgeving (20 Km totaal op en af naar het werk). Ik ben dus zeer te spreken over het gebruik. De vijf versnelling vind ik best te doen sinds de verhoudingen goed zijn. Moest ik opnieuw voor de keuze staan zou ik toch meer pk willen. Aan de andere kant als familie wagen is dit een schot in de roos en de ruimte/prijs verhouding vind ik gewoon enorm goed. Niettemin hoop ik toch in het komende jaar te upgraden naar een automaat en meer pk. Heb mijn oog laten vallen op een Honda HRV/mazda 3/Toyota auris touring. Maar goed dit is de toekomst muziek :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zou dan altijd voor DSG gaan. Ooit een proefrit met zo'n Auris gemaakt en dat is echt een enorm verschil in negatief opzicht tov DSG. Voordeel van een VAG auto is daarnaast dat je simpel wat extra pk's op verantwoorde wijze bij kunt laten plaatsen. En ja, hoe lichter het motortje hoe zuiniger natuurlijk. Anderzijds, met mijn 140 pk 1.2 tsi is mijn verbruik toch ook best redelijk (vnl snelweg met 120/130 km/u)
 

JJB

Lid
Waar gebruik je hem voor: stadsverkeer, autowegen of snelwegen en met of zonder belading?
Ik rij met mijn 86 pk hoofdzakelijk op autowegen, cruise control op 105 km/u en dan is het een zeer stille en zuinige auto: inclusief wat stadsverkeer is een verbruik van 1:18 tot 1:20 geen enkel probleem. Kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen 1,5 jaar vermogen tekort ben gekomen, ook niet bij hogere snelheden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat zal niet. Maar ogv mijn ervaring met de leenauto, kan ik me best wat voorstellen bij wat witteria schreef over het plannen van inhaalmanoeuvres. En datzelfde geldt ongetwijfeld voor invoegen. Verder vond ik hem juist behoorlijk luidruchtig in vergelijking met de zwaardere versie van het motortje in mijn Fabia
 

JJB

Lid
Misschien hoef ik minder vaak invoeg-/inhaalacties te plannen doordat het in het noorden wat rustiger is op de weg ;)

Het klopt dat de 86 pk Rapid bij ver(der) doortrekken hoorbaar is maar naar mijn idee niet storend. Bij gelijk gebruik moet een lichtere motor harder werken dan een zwaardere en zal dan in veel gevallen ook luidruchtiger zijn, zeker wanneer hij ook nog in een zwaardere auto zit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat is ook logisch. Het hangt dus ook af van wat je gewend bent. Ik had eerdere ervaring met de 86 pk, in resp. Polo en Fabia. Dat viel me helemaal niet tegen. Maar in de Rapid wel en dat zal idd een kwestie van het grotere gewicht zijn.
 
Bovenaan Onderaan