JockJam's Audi A6 Avant 4G

JockJam

Senior Member
Gisteren eens met Porsche macan 3.0TDI AUTOMAAT gereden,ken nu nie gekeken of deze 4X4 is,vermoed van wel.
Man man dat ga hard voor een oem uitvoering,lekker in D,voetje op de vloer en gaan.
Ga zeer vlot in toeren tot juist aan rood en dan schakeld die op.
Cayenne met deze motor ga ook goed,maar deze veel beter,lichter
Denk dat sommige wel eens zouden verschieten aan de lichten :D. 258PK//580nM
Twas zelf aan het regenen,nul de ballen slip(vermoeden 4x4 zal wel kloppen)

dus conclussie JOUW uitvoering zal zéééééééér hard gaan of eerder nog harder ;)
:thumbsup:

3.0 TDI vanaf 235pk en alles daarboven is standaard 4x4 aandrijving. Dus deze ook. Idd met de standaard 40/60 verdeling heb je nooit maar dan ook werkelijk nooit wielspin int tegenstelling tot het hadex/4motion systeem waarbij je standaard altijd 100/0 verdeling hebt.

Ps je kunt wel een keertje een demo krijgen
 

JockJam

Senior Member
Gisteren op tijd in Veghel bij AudiParts voor het inbouwen van het quattro sportdiff. Eerst de oude tandwielen bak van het quattro systeem eronder uit en toen het sportdiff eronder. Paul en Jorrit hebben hier hun kunde en passie weer duidelijk laten zien. Voor de montage is er eerst nog even verse en de juiste olie ingezet.

Ook de aandrijfassen zijn vervangen voor een setje RS6 assen ivm het lengte verschil van zo'n 5cm. Al met al was het hele zaakje in zo'n 4u gemonteerd.

Toen nog even de foutmeldingen resetten en daarna was alles dik in orde nadat we vorige week al alle software coderingen uitgepuzzeld hadden etc.

Vervolgens gaan proefrijden en was alles dik in orde.
Nu inmiddels al aardig wat km's gestuurd en man man man wat een bizar verschil. De auto wil nu alleen nog maar de bocht insturen ipv der uit naar de buitenkant. Bizar wat een gevoel van op rails rijden ineens. Ook leuk om het enorme verschil te voelen tussen gas los in de bocht en vol op het gas gaan. Deze upgrade kan ik iedereen aanraden die van sportief sturen houd....
IMG_7544.JPG
IMG_7548.JPG
IMG_7550.JPG
IMG_7545.JPG
IMG_7551.JPG
IMG_7554.JPG
IMG_7556.JPG
IMG_7557.JPG
 

LT83

Forumguru
Goede upgrade, weet je wat nou het mooie is...je hebt de werking in mijn huidige S4 op de ring mogen ervaren heb ik gelezen ;)
Ik heb de ex van Jochem :D
Het is een geweldig systeem, zeker icm dynamic steering :D
Wat ik me wel afvraag als je een tijdje terug in je onderschrift al NOL hebt staan, wat ga je er nu dan neerzetten :tongue:
 
Laatst bewerkt:

JockJam

Senior Member
Goede upgrade, weet je wat nou het mooie is...je hebt de werking in mijn huidige S4 op de ring mogen ervaren heb ik gelezen ;)
Ik heb de ex van Jochem :D
Het is een geweldig systeem, zeker icm dynamic steering :D
Wat ik me wel afvraag als je een tijdje terug in je onderschrift al NOL hebt staan, wat ga je er nu dan neerzetten :tongue:
Dan heb jij een hele mooie S4 te pakken kan ik je zeggen ;)
 

JockJam

Senior Member
Eerste bevindingen na 1,5 dag sturen door de Eiffel in Duitsland.

Nadat zaterdag het SportDiff eronder zat ben ik richting de Eiffel vertrokken met een overnachting in Trier. Hier in de Eiffel heb ik vele bergpasjes gereden en het SportDiff dan ook echt serieus aan de tand kunnen voelen tot in het extreme aan toe. Als ik het in 1 woord moet omschrijven zou het "Krankzinnig" zijn....... krankzinnig hoeveel beter een Audi quattro incl. het SportDiff rijd. Het grote nadeel van Audi's zijn met name het gewicht wat in de bochten echt niet lekker de bocht om wil als je dat sportief wilt doen. Ze gaan dan altijd flink zwaar op de neus voelen wanneer je het hebt over een dikke 6 of 8 cyl. in de A4 of A6 bijvoorbeeld.

Wanneer je ineens een SportDiff erin hebt zitten voelt de auto ineens in elke bocht aan of deze op een rails vast zit. Een effect wat je kunt omschrijven als ik heb meesturende achterwielen was mijn eerste gedachte. Een snelwegbocht waar voorheen de max rond de 130km/h zat is nu gewoon 180+ zondermeer mogelijk en heb ik nog lang niet het gevoel dat je op de grens rijd. Ook in de korte bergachtige wegen met veel slalom bochten in de Eiffel is het heerlijk en perfect sturen met dit Diff.
Je kan het ook heel mooi merken wat het doet als je in een lange bocht op de snelweg met gas los rijd en je de auto naar buiten voelt duwen en zodra je ook maar een klein tikje gas geeft laat hij het gevoel van op rails rijden instant weer zien en duwt de auto richting de binnenbocht. Het SportDiff is zo belachelijk snel in het variëren van het vermogen tussen het linker en rechter achterwiel dat als je gas geeft hij gewoon instant reageert op een zeer vertrouwde manier.

Kortom deze lang gekoesterde wens had ik 2 jaar geleden al moeten doen!
 

philippe bakker

Forumguru
De c43 amg van een collega heeft 3 differentiels. Audi heeft hierin een grote achterstond tov amg. Ze hebben te lang azn hun Quattro systeem vastgehangen. Ze zijn pas wakker geschoten toen de A45 amg op de markt kwam en qua wegligging superieur was
 

JockJam

Senior Member
De c43 amg van een collega heeft 3 differentiels. Audi heeft hierin een grote achterstond tov amg. Ze hebben te lang azn hun Quattro systeem vastgehangen. Ze zijn pas wakker geschoten toen de A45 amg op de markt kwam en qua wegligging superieur was

Klopt niet helemaal wat je nu zegt. Het SportDiff is door Audi zelf ontwikkeld toen ze de Audi S4 B8 ontwikkeld hebben. Dat was omstreeks 2010/2011 al. Zover ik weet was er in 2011 nog geen sprake van een A45 AMG.

Overigens zitten er bij mij nu ook 3 diff's onder. 1 op de vooras, 1 midden diff en nu dan ook het SportDiff op de achteras.
 

philippe bakker

Forumguru
Klopt niet helemaal wat je nu zegt. Het SportDiff is door Audi zelf ontwikkeld toen ze de Audi S4 B8 ontwikkeld hebben. Dat was omstreeks 2010/2011 al. Zover ik weet was er in 2011 nog geen sprake van een A45 AMG.

Overigens zitten er bij mij nu ook 3 diff's onder. 1 op de vooras, 1 midden diff en nu dan ook het SportDiff op de achteras.
De moment dat Audi dat ontwikkelt weten ze ook al dat amg en hun andere concurrenten dat ontwikkelen se :). Ze wachten echt niet de lancering af anders zouden ze nog es 5 jaar achterstand hebben
 

JockJam

Senior Member
De moment dat Audi dat ontwikkelt weten ze ook al dat amg en hun andere concurrenten dat ontwikkelen se :). Ze wachten echt niet de lancering af anders zouden ze nog es 5 jaar achterstand hebben

Tuurlijk weten ze dat maar in dit geval had Audi dit Diff al in 2011 op de weg rijden in de S4 B8 en toen was er nog geen A45 in de verste verte te bekennen....
 

philippe bakker

Forumguru
Klopt, het sportdiff van audi was echt wel revolutionair toen het op de markt kwam.
Als je even googled kun je diverse artikelen erover vinden :D
Je kunt het inderdaad erg goed voelen als het aan de slag gaat. Ben er de afgelopen tijd een beetje mee aan het spelen bij wat snelweg op en afritten en het is echt wel leuk te noemen.

Kijk hier ook eens; http://www.autoweek.nl/video/audi-s5-sportback-vs-bmw-440i-gran-coupe-dubbeltest/
Doe dan de vergelijkende testen met die 2 en de c43 amg erbij ...
 

JockJam

Senior Member
Klopt, het sportdiff van audi was echt wel revolutionair toen het op de markt kwam.
Als je even googled kun je diverse artikelen erover vinden :D
Je kunt het inderdaad erg goed voelen als het aan de slag gaat. Ben er de afgelopen tijd een beetje mee aan het spelen bij wat snelweg op en afritten en het is echt wel leuk te noemen.

Kijk hier ook eens; http://www.autoweek.nl/video/audi-s5-sportback-vs-bmw-440i-gran-coupe-dubbeltest/

Meest bizarre eraan vind ik het in een bocht met gas los of het gaspedaal een tikkie aanraken en dan het verschil al voelen tussen naar buiten duwen of naar binnen duwen en vast zitten op de rails
 

JockJam

Senior Member
Bv in de s3 staken ze een electr sperdifferentieel dat werkt op de remmen en het regende klachten met eigenaars van de S3. Voor auto's van die prijs categorie ...
Elektronisch SperDiff is elchippo en snel te maken. Meganisch SperDiff daarin tegen.....

Overigens ging dit over de RS3 en niet de S3 wat jij aanhaald over het remmen.
 
Bovenaan Onderaan