Om maar geen nieuw topic aan te maken (
@Peter-036 mag de titel desnoods aanpassen als hij dat wilt

) hier maar wat updates plaatsen over de voorzichtige zoektocht, het leuke aan deze zoektocht is dat niets moet redelijk veel kan en ik intussen toch mobiel ben

dus ik heb alle luxe die je wenst in zo'n zoektocht.
Onlangs met
@sitechris contact gehad over de Golf 7.5R, en ik was vrij zeker dat het deze ging worden, snel, rijd fantastisch en nog te krijgen zonder opf als je wat zoekt. Nu was ik onlangs echter met een vriend aan het praten die iemand kent die niets anders doet dan auto's invoeren vanuit DL en NL naar België, m'n maatje vroeg waarom ik voor dit budget eens niet wilde kijken op de, veel ruimere, Duitse markt. Zelf wil ik er niet aan beginnen, en tegen een kleine vergoeding gaat zijn kennis op zoek voor je, tot hij de juiste wagen gevonden heeft, hij is hierin echt gespecialiseerd en kan dus ook sneller verdoken schade nakijken, lakdiktes nagaan etc etc. Heel interessant aangezien dit mijn keuzeveld pas echt ruim maakt.
Met de app mobile.de intussen zelf al wat aan het scrollen geweest, en het is echt bizar wat je in DL kan scoren binnen of net boven budget, net erboven kan altijd aangezien er vaak nog wel onderhandeld kan worden. Daardoor zijn er ook andere auto's, van een ander niveau, binnen handbereik gekomen, en ben ik toch aan het twijfelen geslagen. Ga ik voor een jonge Golf R die, weliswaar een beduidend betere auto is dan mijn RS, maar eigenlijk niet zo bijzonder is, of ga ik er helemaal voor en koop ik bv... een 5Cylinder 4-ringer...

? In Duitsland is namelijk zoveel voorhanden dat ook een Golf 8R mogelijk is, dan rijd je natuurlijk voor ca.28-32 k een wel heel nieuwe auto, ook niet mis... Een RS3 zou al sneller een auto zijn tussen bwjr 2016-2019, en de 8R is maar 2-3 jaar oud, dan denk ik automatisch aan minder kosten, moderne tech aan boord etc etc.
De kandidaten op een rij met alle plus en minpunten
Audi RS3 8V (2014-2019)
+ Machtig geluid (!)
+ Een echt speciale wagen, een Audi RS is echt andere koek
+ 4 Ringer, eindelijk eens
+ Premium afwerking
+ Bizar tuning potentieel
+ Tijdloze looks
- Al wat ouder = meer zwaar onderhoud
- kilometerstand ligt vaak al rond de 100.000+ in dit budget
- oudere technologie ( infotainment )
- standaard onderstel eist verbetering
- Duurdere taks ( valt in België nogal mee )
- wellicht ietwat duurder in onderhoud en aan benzine
- hogere aanschafprijs navenant leeftijd/km's
Golf 7.5 R (2017-2020)
+ Perfecte daily
+ Betaalbaar in vaste lasten
+ Geweldig onderstel
+ Goed tuning potentieel
+ Mooie auto, vrij tijdloos ook
+ Ruime keuze voor het budget
+ Goedkoopste optie van de drie
- Niet zo heel bijzonder
- Redelijk anoniem voorkomen
- Interieur/tech is up to date maar saai
- geluid minder dik als dat van men RS, zelfs met Akrapovic.
Golf 8 R (2020-2023)
+ perfecte daily
+ Betaalbaar in vaste lasten
+ In alle rijeigenschappen nog beter dan de MK7.5 R
+ Stevig tuning potentieel
+ Ik vind het uiterlijk bangelijk mooi, anonieme van de 7.5 R is er gelukkig af
+ Nieuwe tech aan boord
+ Weinig te verwachten duurder onderhoud
+ Eindelijk eens een echt jonge auto
- minder keuze door prijscategorie
- niet zo bijzonder
- geluid wederom minder dik als van men RS
- duurste in aankoop samen met de RS3
Dit zijn de 3 kandidaten, de S3 viel intussen af, deze is duur navenant wat je krijgt, een Golf R in een fancy jasje. De GTI is zelfs in Clubsport en TCR niet de dikke upgrade die ik zoek tegenover mijn huidige wagen, oke een stock VRS is minder dan een CS en TCR, maar mijn RS is stevig aangepakt en zo serieus (stage 2+) wil ik niet meer gaan op een daily, ook wil ik eens wat anders dan een voorwielaangedreven auto. En tenslotte was er ook de BMW m140i, machtig geluid, eindelijk eens een BMW, een auto om in te leren sliden, maar dat uiterlijk is het gewoon niet voor mij en het standaard onderstel is echt zwak, deze auto is duidelijk gemaakt om enthousiastelingen aan te spreken zonder teveel in het vaarwater van de echte M-reeks te komen.
Uiteindelijk zijn het drie auto's die je koopt met veel emotie, maar de RS3 is binnen deze drievuldigheid een overtreffende trap waarin meer emotie schuilt dan gezond verstand. Alle drie de wagens zijn echter perfect betaalbaar voor mij en er schuilt geen enkel financieel risico in, ik ga ook maar 7-10 k per jaar rijden, door de week gaat de auto heel vaak stil staan, dat laat ook echt wel toe dat je iets koopt met wat meer verbruik en meer emotie, zonder dat je al te veel uitgeeft aan vaste gebruikslasten.
Ik heb het dus al redelijk uitgedokterd, maar twijfel wel in de ultieme keuze, die zowiezo pas voor 2026 gaat zijn, ik heb een auto ter beschikking atm dus er zit totaal geen haast achter, wat me de tijd en ruimte geeft om de juiste auto te zoeken. Alle input is uiteraard welkom! Of tips waar ik moet op letten.
Grts, Jefrey