Jesko's VW GTI TCR

Begrijpelijke beslissing! Ik heb een tijdje een Seat Leon Cupra 300 gereden, miste gewoon karakter in mijn ogen.
Hij was snel maar heel het gevoel was er niet, de Opel Astra GTC Turbo van 2006 met 200pk reed veel leuker. Moderne hothatchs missen gewoon gevoel, zijn gewoon te stil en te "efficient"

Okki

Forumguru
Waarom heeft die RS3 dan een beter/ander geluid wat niet uit de Golf te halen is?
Een Audi A3 en een Golf zijn technisch toch redelijk gelijk aan elkaar denk ik?

Zie ook bovenstaande bericht van @royco_oem_5e . Dat is wat ik ook bedoelde met mijn vorige bericht. Gaat het uberhaubt nog lukken bij een 'moderne' auto.

JeSko

Forumguru
@Okki

Een Audi RS3 heeft de legendarische 5 cylinder motor, een A3 is motorisch een heel ander beestje, ze noemen dit ook wel de "baby V10" omdat de motor zo'n uniek geluid produceert, diepe grom onder minimale belasting, en een hoge pitch naarmate je het gas in duwt. Deze motor kan je in niets vergelijken met een 4 cylinder, als je het op de video niet kan onderscheiden vrees ik dat ik niets voor je kan doen, dan moet je het denk ik zelf in het echt gaan ervaren.

Okki

Forumguru
Geluid op een video is altijd anders dan in het echt. Geldt voor alle geluidsopnames. Als ik geluidsopnames hoor van de bandjes en orkesten waar ik in speel correspondeerd dat niet met de beleving die ik ervaar op het moment dat ik speel.

Maar wel logisch dat die 5 cylinder anders klinkt. Collega van mij had vroeger een Daihatsu Charade met zo'n 3 pitter. Als die aan kwam rijden dacht ik....daar komt een hele grote auto aan....

JeSko

Forumguru
@Malinwa

Heb ik eerlijk gezegd ook aan gedacht, I30N of Focus ST klinken beide heel goed, maar ik en Duitse wagens e.. vind het moeilijk daar vanaf te wijken nog. Met zo'n I30 n in dat heerlijke lichtblauw rijd je allesbehalve voor schut, vind dat ook enorm dik.

Malinwa

Forumguru
@JeSko Klopt opvallend kleurtje dat blauw. Ik was tussen dat blauw en het grijze dat ik nu heb aan het twijfelen. Maar ben toch uiteindelijk voor de metaallak gegaan.
Een maat van mij heeft heeft een Focus ST maar zo'n i30N klinkt toch veel brutter als je ze beide naast elkaar zet.
Wat wel een puntje kan zijn is dat het interieur wat goedkoper oogt dan wat je van VW of Skoda gewend bent, maar voor de rest is die i30N helemaal genieten. :D

JeSko

Forumguru
Ik kruiste daarstraks toevallig een RS3 8v hatch, zie je amper rijden, staan er ook maar 30 van te koop in BE, dat gaf me wel een kleine kriebel om die wagen te zien en te horen. Maar ben intussen al wel wat gewoon.

Arjan1985

Forumguru
Je gevoel in je eerste posts na de O3 had je het al over een RS3. Was het toen wellicht het verstand boven gevoel dat koos voor de Golf?
En zoiets als Jeroen op zetten, dat je een mooi chassis koopt (dat kan dan alles zijn) en er een 5 cilinder inlepelt? Snap dat dat veel gedoe is. En wellicht ook veel duurder is dan een auto kopen die de juiste motorisering al heeft. En in België al helemaal uit den boze wellicht met keuringen

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Inderdaad het verstand regeerde toen, scheelde in aankoop alleen al toen 10 k, los van taks, verzekering. Dan zei men maatje hey ik heb hier misschien wat voor je, een GTI TCR, wat over opgezocht en ik dacht toch hmm, leuke wagen, stukken goedkoper, moderner, rijd ook leuk ( eerlijk is eerlijk de TCR stuurt beter dan een RS3 ) , en dat alles zorgde ervoor dat ik dan toch voor dit gegaan ben. Maar dat geluid en die power van een RS3 is toch wat anders, ik heb onderschat hoezeer ik dat zou missen.

Nu rijd ik tijdelijk met een downpipe erop, en ik moet zeggen dat bevalt ondanks dat hij te luid is erg goed, plots stukken meer beleving. Ik ga nog kijken wat ik ermee doe, misschien toch voor die sportkatalysator gaan, en anders word het effectief inruilen op een RS3. We zien wel ;)

Nee zoiets mag in België uiteraard niet.

Bovenaan Onderaan