Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Zeer zeker @Kanerr , je kan deze als particulier gewoon inschrijven incl alle voordelen, al hebben ze bij de regering in 2023 wel de pick up als LV afgeschaft voor particulieren, omdat daar te veel van "geprofiteerd" werd door particulieren om een dikke Dodge V8 goedkoper in te schrijven dan een 1.0 TSI.

Hieronder een stuk uit een recent artikel met alle regels omtrent LV in België.

Vorig jaar hakte de Vlaamse regering een opmerkelijke knoop door. Toen werd de fiscaliteit voor lichte vrachtwagens die ingeschreven worden door particulieren namelijk aangepast, waardoor je niet meer in alle gevallen mag rekenen op de vrijstelling van de BIV en de verlaagde verkeersbelasting. Sindsdien denkt de particulier wel eens dat het kostenbesparende kantje van de lichte vracht eraf is voor hen, maar klopt dat wel?

Lichte vracht vs. pick-up​

Het simpele antwoord is: nee, of toch indien je lichte vrachtwagen géén pick-up is. Het enige dat er op 1 januari 2023 namelijk veranderde, is het feit dat pick-ups of ‘chassis-cabines’ uitgesloten werden van het fiscale gunstregime in Vlaanderen. Onder die uitsluiting vallen zowel modellen met een enkele (één rij zitplaatsen) als een dubbele cabine (twee rijen zitplaatsen), zolang het maar gaat om voertuigen met een open laadruimte. Als reden daarvoor geeft de Vlaamse regering aan dat pick-ups makkelijker ingezet kunnen worden als gewone auto voor dagdagelijkse verplaatsingen dan pakweg bestelwagens, terwijl ze in heel wat gevallen wel vervuilender zijn.

Image
Lichte vracht particulier tarief 2024

Verder geldt de uitsluiting van de pick-up ook enkel voor particulieren. Voor exemplaren die ingeschreven worden onder een ondernemingsnummer, blijft het belastingvoordeel wel nog gewoon van kracht. Dat laatste geldt trouwens ook voor particulieren die hun pick-up al ingeschreven hadden voor de start van de nieuwe regel, dus voor 1 januari 2023. Zij mogen alleen rekenen op een verminderde interesse in hun pick-up wanneer ze die tweedehands zouden verkopen want de volgende particulier die hem inschrijft, kijkt dus wel aan tegen het standaardtarief voor personenwagens.

Wat valt wel nog onder het gunstregime?​

Voor alle andere lichte vrachtwagens blijft het fiscale gunstregime voor particulieren dus wel gewoon behouden, ook na 1 januari 2023. Daaronder vallen dus alle gesloten bestelwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van tot 3.500 kilogram. Die mogen zowel over één als over twee rijen zetels beschikken, op voorwaarde dat de lengte van de laadruimte ten minste 50 procent bedraagt van de wielbasis van het voertuig. Bovendien moet de laadvloer deel uitmaken van het koetswerk om in aanmerking te komen voor de status van lichte vracht, en mogen er geen bevestigingspunten voor extra zitplaatsen in die laadvloer aanwezig zijn.

Image
Lichte vracht particulier tarief 2024

We hebben het hierboven wel over “bestelwagens,” maar na een paar aanpassingen komen ook heel wat andere auto’s in aanmerking voor het fiscale gunstregime. Zo worden er wel vaker SUV’s en breaks omgebouwd om binnen de regels van de lichte vrachtwagen te passen, vooral indien het gaat om modellen met grote motoren. Een aantal fabrikanten biedt zo’n ombouw zelfs af-fabriek aan, kijk maar eens in de configurator van bijvoorbeeld de Audi’s RS 4 en RS 6. Zo kunnen ook dergelijke auto’s beschikken over een vaste laadvloer zonder zetelbevestigingen die ten minste 50 procent van de wielbasis inneemt, al vallen bijvoorbeeld berlines wel buiten beschouwing aangezien de laadruimte wettelijk gezien ten minste 60 centimeter hoog moet zijn.

Tarief​

De reden om door vadertje staat gezien te willen worden als lichte vrachtwagen is dan ook voor de hand liggend: de tarieven zijn in heel wat gevallen vele malen goedkoper dan die van de belasting op gewone personenwagens. Zo zijn ze volledig vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling en is de jaarlijkste verkeersbelasting die je betaalt afhankelijk van de maximaal toegelaten massa. Daarvoor hanteert de overheid op moment van schrijven een basistarief van 23,40 euro per 500 kilogram MTM, en dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Nadien wordt die basis nog vermeerderd met een bepaald percentage afhankelijk van de euronorm, de CO2-uitstoot en de eerste inschrijving van het voertuig. De precieze berekening vind je terug op de website van de Vlaamse overheid, maar in de praktijk mag je rekenen op zo'n 100 tot 180 euro per jaar.

Bron: Autofans.be

leon-cupra

Forumguru
Dat wordt een dikke caddy. Ik zou die zwarte beschermstrips of lakken in de kleur of verwijderen. Zal een stuk cleaner staan.

Betreft lichte vracht, mijn collega heeft zo een pick up. Een Ssang syong grand musso of iets dergelijks … moest ze die privé kopen kost haar dat rond de 10k om in te schrijven. Staat nu als lichte vracht op haar vennootschap … 0€ inschrijving :deuk:

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Haar auto, haar keuzes ;) maar zou wel vet staan idd! Bij deze zijn de bumpers en de spiegels al in koetswerkleur, dat vind ik al een enorm pluspunt.

Ja klopt zij zal nog in het voordelige tarief gevallen zijn voor de nieuwe regelgeving, dan kan het nog maar die nieuwe regel maakt haar auto wel plots veel minder waard. :(

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Haar auto, haar keuzes ;) maar zou wel vet staan idd! Bij deze zijn de bumpers en de spiegels al in koetswerkleur, dat vind ik al een enorm pluspunt.
Ahh is de wagen van de madam. Ging jij geen Caddy kopen om de vRS te “ontlasten”?
Ja klopt zij zal nog in het voordelige tarief gevallen zijn voor de nieuwe regelgeving, dan kan het nog maar die nieuwe regel maakt haar auto wel plots veel minder waard. :(
Gekocht achter de nieuwe regelgeving ;)
Staat op haar firma waardoor de wagens steeds lichte vracht is en dus geen taksen ;)
Maar feit dat een particulier dergelijke wagen niet meer “voordelig” kan kopen zorgt idd voor een waardevermindering op de tweedehandsmarkt, maja , in haar geval geen probleem. Eens afgeschreven gaat haar man ermee rijden.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Nee ik bots constant tussen verkopen van de wagen of houden, merk dat ik er niet meer kan van genieten omdat ik continu paranoïde rondrijd ivm de politie, als ze me nu weer vatten is het het gerecht, en dan zijn de rapen echt gaar. Ik stel gewoon ritten uit of teken routes uit op voorhand in de angst weer gevat te worden, das geen vrijheid meer, zo is alle lol eraf.

Ahzo juist ja zij is geen particuliere en dan gaat het inderdaad gewoon nog wel, even gemist!

JeSko

Forumguru
Ja die gaan er prima onder staan @MarcoO2 , als ze passen tenminste, standaard zit er nl maar 6/6.5 j et 50 onder, deze OEM Audi rotors zijn heel wat breder, dus dat is even afwachten :D

RR Vliet

Nieuw lid
Afgelopen week het hele topic doorgelezen, voelt gelukkig niet als werken. Ik vind je Octavia echt een prachtige bak. Hoop dat je effe de rust kan vinden om ervan te genieten. Ofwel schijt hebben, laag rijden en nemen wat er komen gaat of de charme van een minder heftige verlaging inzien en ontspannen rondrijden. Ik gun je iig de rust om te genieten!

JeSko

Forumguru
Dankje @RR Vliet ! Eerst en vooral vind ik dit wel een heel mooie reactie, ook moeilijk te vatten dat mensen de moeite doen om dit hele topic door te lezen, dat kost namelijk wel wat tijd en tijd is ons aller duurste goed. Je hebt ook compleet gelijk, heb jaren schijt gehad aan veel en gewoon mijn goesting gedaan, maar ik word ook wat ouder en de tijden zijn echt hard aan het veranderen, ik hoor het ook van en via vrienden en kennissen, dat meer en meer omgebouwde wagens aan de kant gezet worden, naar mijn gevoel gaan we meer en meer richting een politiestaat, waar enige vorm van creativiteit en vrijheid niet langer gewenst is, allemaal in hetzelfde pak met dezelfde broek en dezelfde schoenen. En ja, er mogen bepaalde zaken in BE binnen hun grenzen, maar het kan ook anders en daar word al jaren voor gelobbyd maar helaas, zonder gehoor, in NL mag je wel echt laag liggen , mag je wel spoorverbreders gebruiken, mag je wel luchtvering hebben, waarom hier dan niet? Eén Europa, wat een illusie. En de hobby krijgt geen gehoor, wat hier maar toegestaan is valt in het niets te vergelijken met wat in andere landen mag, zolang het maar veilig gedaan is en goedgekeurd is, maar zelfs daarover doen ze in België soms moeilijk. In mijn ogen heeft niemand last van mijn hobby, maar het mag zo niet zijn, 35 jaar nu en het gaat voor mij niet meer veranderen, en voor de volgende generaties hobbyisten enkel erger worden.

Maar goed, mijn plaat blijft hangen wat dit betreft en niet iedereen is het er met eens, kan en hoeft ook niet, maar het zit soms wel diep bij mij :D

RR Vliet

Nieuw lid
Ik hoop vooral dat je het zelf een plek kan geven, want de regels gaan niet veranderen. En het is duidelijk dat je heel veel passie voor deze hobby hebt, dus als je ermee om leert gaan kan je weer ongegeneerd genieten.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je per se een hoge auto moet accepteren, want accepteren dat je gepakt gaat worden is ook een mogelijkheid. Ik gun je vooral rust en plezier!

Ik begrijp je behoefte overigens wel hoor. Zelf een setje Eibachs en +20/+25mm spacers met 18 inch. Vind het prachtig. Toch jammer als jij met je schroefset niks lager kan.

Zit door je topic overigens nu ook naar 19 inch te kijken. Deze september gaat het blok gereviseerd worden en installeer ik een hybride turbo. Dan is het toch leuk als de looks nog wat verder verbeteren...

En ondertussen verder dromen van een vRS. Want zoals jij hem laat zien is het toch echt een prachtbak!

Bovenaan Onderaan