JeSko
Forumguru
Hierbij het topic van mijn Civicje.
Eerst en vooral waar gaat het om, om een laatste makelij van de 6de generatie Civic (1995-2000), bouwjaar 2000 en dus de facelift. Doorgaans zijn 99% van de Civicjes van de 6de generatie in België en Nederland de types met aanduiding EJ9, ik heb een veel zeldzamere EK3, dat deze dan ook nog eens de facelift is maakt het helemaal zeldzaam, dat zie je bijna nooit. Een EJ9 heeft de 1.4 75/90 pk motor en trommelremmen achteraan, dit type kon je dan nog krijgen in enkele verschillende trimlevels, de EK3 komt met schijfremmen rondom, airco standaard, elektrische ramen en vooral de betere 1.5 Vtec-e motor, dit betreft geen Vtec zoals in de legendarische Type R (EK9) maar een meer economische Vtec, vandaar de Vtec-e, deze motor heeft 115 pk standaard en is wel wat vlotter en heviger op het gaspedaal dan de 1.4 EJ9, bovendien is hij zuiniger door de variabele nokken die hem op bepaalde toeren (cruisesnelheden) extreem zuinig maken. Ook komt deze standaard met een beter onderstel, waaronder een swaybar voor een stijver chasiss, toen deze dus te koop kwam heb ik niet getwijfeld, en ondanks het beginnend aanwezige roestmonster, jawel echt elke oudere Civic roest, meteen mee naar huis genomen. De roest is gelukkig nog niet in een verre fase, dus die gaan we nog aanpakken en goed aanpakken in samenwerking met vrienden die een Jap/Honda shop hebben. Onderkant is wel nog gewoon hard, het zijn enkel de wielkastranden, kasten zelf zijn roestvrij.
Samenvatting
- EK3 bwj 2000 facelift
- 200.000 km ( pas ingereden dus
)
- airco
- elektrisch ramen
- 1.5 Vtec-e D15Z6
Wat is er aan gebeurd inmiddels? Momenteel ben ik hem zo stock mogelijk aan het zetten voor de keuring en hem netjes aan het maken, heb o.a. zelf al een gedeukt spatbord vervangen, rijderskant portier plus slot vervangen met ééntje van de sloop, nieuwe radio geplaatst, ontbrekende plastic interieurdelen gekocht op de sloop en geplaatst, originele spoiler met derde remlicht gemonteerd voor de keuring, originele veerpoten gemonteerd voor de keuring, etc etc, ik vergeet nog heel veel prulletjes maar dit is het voornaamste.
Als hij gekeurd is zal hij, wederom, als volgt rondrijden, uiteraard lekker laag zoals het hoort.
Uiterlijke mods
- originele type R Carbon spoiler
- windowvisers
- zwarte EK9 sportspiegels
- Enkei Rpf1 15x8 +28 velgen
- armsteun van de luxe sedan uitvoering
Performance mods
- SRS spruitstuk 4-3-1 ( meer pk en koppel onderin )
- LUK koppeling
- Schroefset KW variant 2 in hardheid verstelbaar
- EK4 swaybar achter voor nog stijver chasiss (standaard zit vooraan al een swaybar )
- S20 kortere versnellingsbak ( standaard zit er de S40 in met langere overbrenging )
- shortshifter van K-Tuned voor extra korte schakelmomenten, dikke fun
- camber armen vooraan
- whalepenis luchtfilter
Daarmee rijd de auto echt als een stijve kart, momenteel zit ik op zo'n 135-140 pk, en daarmee laat je veel achter en zeker op landweggetjes
0-100 doet hij in 7-7.5 seconden, standaard 9-10, met een custom uitlaat en Hondata chip kan hij nog eens 20 pk winnen, maar dat is toekomstmuziek.
Hierbij enkele foto's van de dag van de aankoop, de gedane werken etc etc.

Eerst en vooral waar gaat het om, om een laatste makelij van de 6de generatie Civic (1995-2000), bouwjaar 2000 en dus de facelift. Doorgaans zijn 99% van de Civicjes van de 6de generatie in België en Nederland de types met aanduiding EJ9, ik heb een veel zeldzamere EK3, dat deze dan ook nog eens de facelift is maakt het helemaal zeldzaam, dat zie je bijna nooit. Een EJ9 heeft de 1.4 75/90 pk motor en trommelremmen achteraan, dit type kon je dan nog krijgen in enkele verschillende trimlevels, de EK3 komt met schijfremmen rondom, airco standaard, elektrische ramen en vooral de betere 1.5 Vtec-e motor, dit betreft geen Vtec zoals in de legendarische Type R (EK9) maar een meer economische Vtec, vandaar de Vtec-e, deze motor heeft 115 pk standaard en is wel wat vlotter en heviger op het gaspedaal dan de 1.4 EJ9, bovendien is hij zuiniger door de variabele nokken die hem op bepaalde toeren (cruisesnelheden) extreem zuinig maken. Ook komt deze standaard met een beter onderstel, waaronder een swaybar voor een stijver chasiss, toen deze dus te koop kwam heb ik niet getwijfeld, en ondanks het beginnend aanwezige roestmonster, jawel echt elke oudere Civic roest, meteen mee naar huis genomen. De roest is gelukkig nog niet in een verre fase, dus die gaan we nog aanpakken en goed aanpakken in samenwerking met vrienden die een Jap/Honda shop hebben. Onderkant is wel nog gewoon hard, het zijn enkel de wielkastranden, kasten zelf zijn roestvrij.
Samenvatting
- EK3 bwj 2000 facelift
- 200.000 km ( pas ingereden dus

- airco
- elektrisch ramen
- 1.5 Vtec-e D15Z6
Wat is er aan gebeurd inmiddels? Momenteel ben ik hem zo stock mogelijk aan het zetten voor de keuring en hem netjes aan het maken, heb o.a. zelf al een gedeukt spatbord vervangen, rijderskant portier plus slot vervangen met ééntje van de sloop, nieuwe radio geplaatst, ontbrekende plastic interieurdelen gekocht op de sloop en geplaatst, originele spoiler met derde remlicht gemonteerd voor de keuring, originele veerpoten gemonteerd voor de keuring, etc etc, ik vergeet nog heel veel prulletjes maar dit is het voornaamste.
Als hij gekeurd is zal hij, wederom, als volgt rondrijden, uiteraard lekker laag zoals het hoort.

Uiterlijke mods
- originele type R Carbon spoiler
- windowvisers
- zwarte EK9 sportspiegels
- Enkei Rpf1 15x8 +28 velgen
- armsteun van de luxe sedan uitvoering
Performance mods
- SRS spruitstuk 4-3-1 ( meer pk en koppel onderin )
- LUK koppeling
- Schroefset KW variant 2 in hardheid verstelbaar
- EK4 swaybar achter voor nog stijver chasiss (standaard zit vooraan al een swaybar )
- S20 kortere versnellingsbak ( standaard zit er de S40 in met langere overbrenging )
- shortshifter van K-Tuned voor extra korte schakelmomenten, dikke fun

- camber armen vooraan
- whalepenis luchtfilter
Daarmee rijd de auto echt als een stijve kart, momenteel zit ik op zo'n 135-140 pk, en daarmee laat je veel achter en zeker op landweggetjes

Hierbij enkele foto's van de dag van de aankoop, de gedane werken etc etc.














