'JD' Tuning Karoq Sportline 1.5TSI DSG max 20% ivm RDW?

Op het forum heb ik ondertussen van alles gelezen over chiptuning en ben er ook in geïnteresseerd voor onze Karoq 1.5TSI DSG Sportline 2019 met zo'n 110k op de teller.

Een JD service partner (Blaauw Oldebroek) en DigiCar partner (Van Harten Zwolle) zitten redelijk in de buurt.

Maar nu heb ik de volgende vragen. Misschien horen ze hier niet allemaal thuis, maar ik kijk uit naar antwoorden/ervaringen aangezien ik nog niet zo thuis ben in het tunen, maar graag iets beter rijcomfort krijg, zodra de wettelijke aankoop garantie verloopt:

1. Zoals ik heb gelezen, is prijstechnisch gezien DigiCar een goede tuning optie, maar ik lees, dat ze eigenlijk software inkopen en misschien soms bij het tunen teveel vragen van bijvoorbeeld de turbo. Ik neig hierdoor naar de kwalitatief betere JD, tenminste van wat ik heb gelezen. Of heb ik dat fout? Vrienden zijn met hun Volvo en Ford wel erg tevreden over DigiCar tuning bij Van Harten in Zwolle.

2. Als ik voor de tuning JD kies, kan ik dan beter naar JD hoofdvestiging in Lochem gaan, of mag ik dezelfde kwaliteit verwachten van een bij hun aangesloten service partner die meer in de buurt zit, zoals Autobedrijf Blaauw in Oldebroek?

3. Is het verstandig om eerst de DSG bak te laten controleren op juiste werking? Ik bemerk er zelf nog niets aan en in de stad rij ik veel al in de S handmatige stand.

4. Kan JD en of service partner ook DSG controle/gezondheidscheck doen? Ik weet dat DigiCar wel alles in huis heeft voor DSG check, tuning en evt aanpassingen naast chiptuning.

5. Klopt het dat tunen eigenlijk maar max 20% extra mag zijn voordat er een RDW kenteken aanpassing nodig is en je het dient door te geven aan je autoverzekering om problemen bij evt ongeluk te voorkomen? Of geeft een chiptune bedrijf direct een RDW aanpassing door?

Ja dat is ook de vraag. Het zal pas aan het licht komen bij een grondige check, waarschijnlijk dan pas bij een ernstig ongeval.

Arjan1985

Forumguru
2. Hangt beetje van je budget af. Ik ken iemand die bij een vrij onbekende tuner een chip van JD erop had laten zetten icm stage 2 (andere uitlaten etc). Dat lukte niet lekker. Bleek aan vervuilde inlaatpoorten gelegen te hebben. Maar vervolgens was hij wel veel geld kwijt omdat de tuner dat niet direct doorhad.

Als hij direct op de roller bank was gegaan was hij er direct achter gekomen dat de auto vóór tuning niet eens aan z’n normale PK’s kwam.

Om het goed te krijgen is hij uiteindelijk toch in Lochem bij JD beland. Toen was het in 1 keer goed.

5. Volgens mij ga je van 150 naar 180 pk. Dat is 20 procent. Chip tuning geeft dat echt niet aan het rdw door. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Maar ik zou me er niet te druk over maken. Volgens mij heb je een groter probleem als blijkt bij een ongeluk dat je in een blauwe auto reed terwijl er op je kenteken wit of groen staat.

Als hij direct op de roller bank was gegaan was hij er direct achter gekomen dat de auto vóór tuning niet eens aan z’n normale PK’s kwam.

Om het goed te krijgen is hij uiteindelijk toch in Lochem bij JD beland. Toen was het in 1 keer goed.
Inderdaad liever in 1x goed.

Bovenaan Onderaan