Japanese Power - onze Toyota's

Rallye

Forumguru
Ik kan me wel indenken dat het moeilijk is om je dochter zo los te laten - onafhankelijk van haar eigen gedrag ben je op een motor inderdaad kwetsbaar. Zo’n extra cursus is een goede tip.

Voor onze dochter hebben we naar een autootje gekeken, maar die zijn op haar leeftijd (21) bijna niet betaalbaar te verzekeren. Speelt dat niet juist ook bij een motor?

leon-cupra

Forumguru
knappe motor. Als ik dergelijke berichten lees, blijft dat toch kriebelen hoor. Maja, net omwille van het feit dat jij het niet graag bij jouw dochter ziet, is voor mij ook de reden om het uiteindelijk niet te doen. Heb in mijn omgeving een paar lelijke ongevallen/kwetsuren gezien, zelfs waarbij de motorrijder niet in fout was maar een onoplettende autobestuurder heel wat schade heeft veroorzaakt ... maja, motorrijden is ook een beetje een virus .. daar is nog geen antibiotica tegen :D

EdK

Forumguru
Speelt dat niet juist ook bij een motor?
Zal in haar leeftijds categorie net als auto hoger zijn dan dat ze de 24 jaar voorbij is.
Maar aan hand van leeftijd zal ze nu nog moeten rijden op een 35KW motor.
Zien er zelfde uit als de normale maar is dus terug getuned.
Maar goed merendeel van de verzekeraars houden een hoge premie aan voor motorrijders en dan komt leeftijd er nog bij om de hoek kijken om deze prijs nog wat op te voeren.

Nu was dit vroegel nog veel erger, in die tijd werd je als motorrijder gediscrimineerd en waren de premies torenhoog.
Maar goed toen is de KNMV erin gedoken en heeft gekeken door onderhandeling of de premies naar beneden kon, toen bleek dat dit een gebed zonder eind was zijn ze een collectieve verzekering gaan opzetten alleen voor motor rijders.
En door met een portemonnee van enkele 10K leden te gaan shoppen bij de verzekeraars hebben ze een motorverzekering kunnen afdwingen die eerlijk was kwa prijs etc.
En later zijn ze ook nog met het 6 wielenplan gekomen ! Dit houd in dat je je auto en je motor verzekert bij ze met een premie die lager uitvalt dan bij anderen die het als 2 vervoersmiddelen zien.
KNMV gaat er van uit dat je maar 1 voertuig kan berijden en zodoende is de premie dus lager !

Uiteraard zijn er ook maars ! Zo mag de auto niet ouder dan ik meen 10 jaar zijn en kun je maar één van de 2 voertuigen all risk verzekeren.
2e voertuig kan wel WA met beperkt casco verzekert worden !

Weet niet @Japanese Power of je dochter ook een auto op haar naam heeft staan ? Maar zo ja dan is het misschien eens slim om een berekening te laten maken door KNMV wat ze bij hun kwijt is !
En is ze KNMV lid dan krijgt ze ook nog korting over de premie ! Als ze de VRO cursus gaat doen dan krijgt ze ook nog een korting over de premie voor X aantal jaar.

Mijn auto en motor zijn dus bij KNMV verzekerd en de rest van me verzekeringen lopen bij een andere verzekeraar, en die heeft enkele keren geprobeerd deze over te nemen. Maar helaas voor hem kan hij niet aan die van de KNMV tippen en heeft het dan ook nu op gegeven om mijn motor en auto te verzekeren

En ja dan de opmerking die ik elke keer weer lees en hoor dat motorrijden gevaarlijk is etc etc....
Voor het grootste deel heb je dit zelf in de hand !
Anticiperen is en blijft regel 1 !!
Als ik @Japanese Power nu op foto zie rijden dan zou ik haar zeggen, ga nog MEER naar die middenas !
Zoals je nu rijd KAN er een dwaas zijn die wil gaan inhalen maar met rechts dan op jouw rijstrook blijft hangen !
Gaat zij nog iets meer naar links op haar baanvak dan dwingt ze de autorijder om volledig op linker rijvak te gaan rijden.
Je moet laten zien aan die koekblik rijders van DIT is MIJN baanvak waar ik nu rij. !!

En ach ze zal ongetwijfeld een keer onderuit gaan ! Is mij ook enkele keren gebeurd !!
Maar in de val ( schuiver ) moet je je altijd proberen van de motor af te duwen, zodat je niet eronder bekneld kan raken.
Dat stukkie ijzer en kunststof op 2 wielen is vervangbaar, jijzelf niet !!
En vandaar dat ik ook die VRO cursus aankaart, die kan je echt helpen !
Je rijlessen en examen moet je zien als de kleuterschool en de VRO is dan de lagere school waar je de echte kneepjes leert van ervaren rijders

leon-cupra

Forumguru
En ja dan de opmerking die ik elke keer weer lees en hoor dat motorrijden gevaarlijk is etc etc....
Voor het grootste deel heb je dit zelf in de hand !
Anticiperen is en blijft regel 1 !!
tja, dat geldt voor autorijden ook hé. Maar je kan toch niet ontkennen dat wanneer er een ongeval is tussen een motor en een wagen, dat de motorrijder in 90% van de gevallen de pineut is (lees zwaargewonde).

Ik had vroeger een overgebuur, enorm ervaren motorrijder, waarbij een wagen los op zijn zijkant is ingereden. Gevalletje niet weten wat voorrang betekent. Overgebuur zijn ganse been verbrijzeld. Jaren met 10tallen bouten en zulke ringen in/rond zijn been, jaren in een rolstoel en uiteindelijk mogen verhuizen om een woning te hebben waar alles beneden was (trappen kon hij niet meer). Laat hetzelfde ongeval met twee wagens zijn, overgebuur had daar niets aan over gehouden.

Tees

Donateur
Klinkt als een nuttige cursus idd @EdK! Zou iedereen wel mogen doen, ik zie zo vaak motorrijders capriolen uithalen waarvan ik me afvraag of ze wel beseffen dat ze de kwetsbaarste verkeersdeelnemer op de grote weg zijn. Van baan naar baan slingeren, tussen autos door op een manier waarbij je ernstig je twijfels kan hebben of de bestuurders daarvan de motorrijder wel gezien heeft.
Maar goed, er zijn ook genoeg idioten op 4 wielen, is ook niet geheel voorbehouden aan 2 wielen...

EdK

Forumguru
ik zie zo vaak motorrijders capriolen uithalen
Ohhh die zie ik ook vaak genoeg hoor, en dat zijn die gasten die denken dat ze onsterfelijk zijn ...
Maar helaas die zie ik ook vaak zat ( meerdere keren per week ) in koekblikken rijden.....

En ik wil ook wel eens even het gas opendraaien op de motor, maar doe dit wel als dit mogelijk is !!
Zijn er medegebruikers op de weg dan pas ik me daar gewoon bij aan en ben ik waarschijnlijk een saaie motorrijder.
Het tussendoor rijden in file is ook altijd een uitdaging ! Velen denken (blikrijders) dat het verboden is ! Klopt dat was het vroeger zeker en maw je kon er een boete voor krijgen.
Heden ten dagen is er een gedoog regeling hierin. Het MAG maarrrrrrrrrrr de koekblikken moeten stil staan !

Bij de KNMV op de site staat er een gedragsregel hierover https://knmv.nl/kennisbank/veilig-motorrijden/
En ja er zijn er die zich hier ook niet aan houden en er uiteindelijk veel te snel doorheen rijden !
Maar mijn ervaring is dat op bepaald moment dan mis je ze een tijdje op de weg, en dan wat maanden later kom je ze weer tegen en rijden ze geheel volgens de gedragsregels of blijven zelfs in de file staan.
Tsja dan weet je eigenlijk wel zeker dat het fout is gegaan.........
En ja @leon-cupra je kunt met 20+ van die voorbeelden komen !! Een neef van me heeft ook zo in Frankrijk met vrouw een aanrijding van rechts gehad. En ja had ook wat metalen in één been zitten hierna.
Maar toen het weer kon zat hij toch weer op de motor...............

En zelf ben ik ook wel onderuit gegaan, door sneeuwval , natte rails , vuil op de snelweg, en met dichte mist in een boerensloot beland.
Maar er altijd vanaf gekomen met wat blauwe plekken en schade aan de motor !!
Geluk ?? misschien !! Maar denk meer omdat ik me gashendel weet te beheersen en niet blind op de weg rij maar voor me kijk maar ook zeker ver vooruit wat daar gebeurd.
Zeg zeker niet dat ik hiermee de wijsheid in pacht heb en dat mij niets zal overkomen !! Maar beperk het zeker wel !!
En als ik de periode spiegel dat ik dagelijks ( zomer/winter) reed op de motor tegenover de periode dat ik in koekblik rij !!
Wel dan heb ik meer gevaarlijke situaties meegemaakt in het koekblik dan op de motor !

Japanese Power

Donateur
Voor onze dochter hebben we naar een autootje gekeken, maar die zijn op haar leeftijd (21) bijna niet betaalbaar te verzekeren. Speelt dat niet juist ook bij een motor?
Ik vind 38 euro per maand voor een 21-jarige voor een WA+ nog te overzien.
Echt goedkoop kan ik het niet noemen maar je moet ergens beginnen.

Japanese Power

Donateur
knappe motor. Als ik dergelijke berichten lees, blijft dat toch kriebelen hoor. Maja, net omwille van het feit dat jij het niet graag bij jouw dochter ziet, is voor mij ook de reden om het uiteindelijk niet te doen. Heb in mijn omgeving een paar lelijke ongevallen/kwetsuren gezien, zelfs waarbij de motorrijder niet in fout was maar een onoplettende autobestuurder heel wat schade heeft veroorzaakt ... maja, motorrijden is ook een beetje een virus .. daar is nog geen antibiotica tegen :D
Helemaal mee eens, een virus tegenhouden kan ik niet, dus dan maar meebewegen. Ik heb zelf om die reden nooit een motor overwogen, ene motor is lang leve de vrijheid maar ook lang leve de kwetsbaarheid. Ik ken mezelf een beetje te goed...

Japanese Power

Donateur
Heb je zelf ook een motor rijbewijs @Japanese Power? Wellicht mooi om samen tochtjes te rijden.
Nee dat niet en dat papiertje zal er ook niet komen ;), zou zeker erg leuk zijn samen te toeren, maar daar moet ze een ander maatje voor vinden ;) Feit is wel dat zoonlief (nu 19) op z'n 21e wil gaan lessen nu hij z'n zus ziet. We hebben nog even te gaan, wellicht denkt hij er over 2 jaar anders over...

Japanese Power

Donateur
Geen idee of het corona was, dat is uiteindelijk ook een griep. Wel heel veel spierpijn (nog steeds), koorts en hoesten. Vandaag weer aan de bak gegaan. Nog 1 dagje werken en dan weekend.

Bovenaan Onderaan