Amundsen Jammer is jammer

100pk

Lid
Ik ben inmiddels best wel flauw van mijn Amundsen mib1 uit 2014:
De navigatie duurt erg lang, ik ben de straat al lang uit voordat ik een bestemming kan invoeren, de livetraffic werkt natuurlijk op rds en is daarmee verre van live.
Verder ook geen Carplay en ook geen mogelijkheid om dit nog in te bouwen.

Dus ik dacht: 'laat ik eens op zoek gaan naar een recenter modelletje van de sloop', een fijne Columbus of zo. Mooier scherm, sneller, Carplay...

Maar helaas: na wat heen en weer gebel met sloper, leverancier van carparts en de Skoda dealer ben ik er nu achter dat het met geen mogelijkheid gaat werken.
'Ivm de levendige handel in (veelal gestolen) navigatie/radio units heeft Skoda in al haar wijsheid besloten dat het in ieders belang is dat een auto alleen het bijbehorende model radio/navigatie mag hebben en een nieuwer model het niet gaat doen. Jammer!

Nu weet ik dat Pioneer of Alpine een second-party optie hebben, maar daarover lees ik toch veel tegenstrijdige en niet overwegend positieve verhalen. Een Android ding uit China zou ook kunnen maar oei: wat is die interface lelijk!

Ik zou erg graag gewoon een oem-update willen kunnen plaatsen van het navigatiesysteem in mijn auto.
Blijft jammer dat het ook via officiële weg niet wordt aangeboden, want hoe moeilijk kan het nu zijn om een unit van Skoda te kopen waarbij de zij eea aanpast in haar systemen... Daarmee blijft het probleem van grijze-markt handel nog steeds geblokkeerd lijkt me. Al met al dubbel jammer!
 

100pk

Lid
De ZE2050 lijkt inderdaad een optie, maar lijkt geen Octavia-III te ondersteunen, en wat ik al aangaf: de interface ziet er niet echt fijn uit...
 

100pk

Lid
Tja, ik vind het ingebouwde scherm gebruiken gewoon het meest prettige, ook icm de maxidot display.
Het gedonder met zuignappen op mijn raam en laadkabels over het dashbord vind ik niks.

Het is gewoon heel irritant dat dit zo door Skoda is geregeld.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt er ook (en goedkoper) een TomTom naast hangen :D;), of er een ander mooi plekje voor verzinnen.
Is sowieso veel betere en snellere navigatie met 4x per jaar een gratis kaartupdate. En tevens je actuele gps-snelheid in beeld, dat is altijd veel nauwkeuriger dan de snelheidsmeter van de auto zelf.

Positie: ik heb 'm bovenop het dashboard, links tegen de A-stijl aan, zodat ik niet veel van mijn "rechtuit-kijklijn" hoef af te wijken. Ik snap nog stees niet waarom ze bij Skoda het scherm in de middenconsole zowat op kniehoogte plaatsen. Het minste wat ze al een aantal modeljaren geleden hadden kunnen moeten doen is de ventilatieroosters naast of onder het scherm plaatsen ipv erboven.
Bij SEAT hebben ze dát tenminste al een tijdje door... al wordt het systeem daar op zich niet beter van. Ik gebruik het vrijwel nooit, staat meestal op radio.
 

100pk

Lid
Een bijhang alternatief zou zijn: iphone houder met daarop Google maps of Waze, maar ook hier: dat zou ik graag gewoon op het ingebouwde display tonen via CarPlay.
Verder ben ik het geheel eens met de opmerking dat de positie van het beeldscherm best wat hoger kan dan kniehoogte, maar dat is nu eenmaal niet anders.

Ook hier weer: indien het mogelijk zou zijn het af-fabriek ingebouwde systeem te upgraden zou dit gewoon heel prettig zijn. Een 4 jaar oude auto waar verder niets mee is vervangen omdat de nav-unit niet meer up-to-date is is toch onzinnig?
Een 4 jaar oud nav-systeem is vanzelfsprekend in 4 jaar wél toe aan vervanging zoals dit ook bij vergelijkbare electronica het geval is.

Het is een typisch geval van een oplossing bedenken voor een probleem waarbij de eindgebruiker de dupe wordt terwijl er prima mogelijkheden zijn om misbruik te voorkomen.

Dit ziet er toch veel beter uit?
octavia-06.jpg.0473b2b261fa7c6c26fa953e66ca3fea.jpg
 
Bovenaan Onderaan