Jaja egr-klep vraagjes

Beste mensen,

Ik heb weer een storing bij het egr gedeelte. Nu wil ik de egr en klephuis schoonmaken, maar welk goedje kan ik daar het beste voor gebruiken?
Het liefst zou ik die hele egr eruit knikkeren en afdoppen, maar ik twijfel of dit kan bij mijn motor. Ik heb een fabia combi 1.4 16v (6y5) uit 2001 en pruttelt op benzine. Heb met de zoekfunctie al gezocht, maar het gaat meestal over dieselmotoren.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Groeten, Herman
 

turboturbo

Forumguru
Mijn ervaring (http://www.skodaforum.nl/forum/i/egr-klep-storing-17811.17640/) met het reinigen van deze onderdelen in mijn Fabia I (jaja, op benzine), was dat geen goedje hielp. Zelfs remmen reiniger niet.
Althans wat het gasklephuis betrof. Ik heb de roet aanslag daarop er gewoon afgekrabd met een stomp mesje. Heel voorzichtig. Het is gewoon een droog laagje roet wat op het metaal ligt als een soort... eh velletje ofzo.

De onderdelen er af schroeven werkt het beste; je kunt dan ook de onderkant van het gasklephuis schoonmaken.

Op YouTube staat wel een demontage filmpje van het gasklephuis van een 1.4 16V blok (dacht in 2 delen)

In geval van demontage moet het gasklephuis na montage weer ingeleerd worden mbv vagcom / VCDS / vagcan.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie. Zag in het youtubefimpje dat ze carbcleaner gebruikten en het er daarmee vanaf vloog. Ga het daar maar eens mee proberen. Laat wel weten of het werkt.
Hoop dat iemand nog antwoord kan geven op de vraag of ik die egr eruit kan slopen en afdoppen.

Gr Herman
 
Bovenaan Onderaan