Is zijwindgevoeligheid te verminderen?

BenMW

Lid
ik vind mijn Skoda Greenline 1.6 diesel nogal zijwindgevoelig. Zowel mijn Golf+ als de Alfa Guilietta waren duidelijk minder zijwind gevoelig. Is dit te verbeteren door bv uitlijning, andere instelling stuurbekrachtiging of verlaging? Heb soms echt het gevoel dat de auto opgetild wordt.

EdK

Forumguru
gewoon dak eraf............

maar goed wat wil je nu met windkracht 7 to 9 van de laatste dagen......

jonbongoofy

Forumguru
Ik weet niet of dit ook opgaat voor je Skoda maar bij onze terreinauto's deed belading altijd wonderen op dit gebied.

Rob

Forumguru
Uit je eigen opties: verlagen kan voor een stabielere koets zorgen.
Maar ben wel benieuwd of je nu spreekt uit de ervaringen van afgelopen dagen? Als zelfs vrachtwagens omver wapperen zal je Octavia ook wel een stapje opzij doen ja

EdK

Forumguru
tsja rij zakelijk een VW caddy en die ging echt wel 3 stappen opzij en met wind tegen kwam ik net aan de 130Km per uur.....plankie gas en helling af

AndreM

Forumguru
Tja, en dan moet je ook niet, zoals afgelopen dagen, te lang voor een verkeerslicht blijven staan.......
lijkt net of je in de speeltuin op de wip/wap zit..........

Maar het kan nog erger zoals een aantal jaren geleden bij Hellegatsplein, toen ik schuin achter een vrachtwagen zat, die met de storm aan de zijkant opgetild werd maar gelukkig weer op zijn wielen terecht kwam.
Dat was serieus eng, want toen reed ik stapvoets en voelde mijn Opel Astra Station met belading aan de achterzijde ook opgetild worden.

Je kan ook eventueel rijden zoals in
Fast & Furious en dan al slingerend over 3 banen heen en weer rijden, dan merk je echt niets van zijwind. :nono: :deuk:

Joske

Forumguru
Maar op een O3 maakt het jammer genoeg geen reet uit...

bij fikse wind gaat ie gewoon heel gemakkelijk van zijn koers af, it is what it is. Niets aan te doen vrees ik :)

Het enige wat volgens mij zou kunnen schillen is 2 zakken cement in mijn koffer, maar ja... rijdt daar alle dagen mee rond :D

jonbongoofy

Forumguru
@Joske volgens mij gaat topic starter zijn auto niet beter op de weg liggen als jij 2 zakken cement in je kofferbak stopt. Zowel ben ik gaarne benieuwd naar je gedachtegang daarachter :maakmegek:

Cordoba

Forumguru
@BenMW Het lijkt misschien een gekke vraag, maar ik stel 'm niet voor niets: wat versta je precies onder 'zijwindgevoeligheid'?

Als je daar onder verstaat dat de carrosserie van de auto beweegt ten gevolge van de zijwind, is dat iets heel anders als dat de auto moeilijk op koers te houden is. Ik krijg de indruk dat het inveren van de veren aan één kant van de auto, hier als zijwindgevoeligheid wordt ervaren. Door de (over het algemeen) wat langere veerweg en wekere vering bij Skoda's (in vergelijking met de rest van de Vaggroep) zal de carrosserie meer bewegen als bij een auto met stugge veren. Deskundig verlagen van een auto, heeft wat dat betreft een goed effect (minder weke veren). Overigens heeft verlagen om nog twee redenen een positief effect hierop:
- de auto komt lager te liggen en vangt dus minder wind (hoe hoger je komt, hoe harder het waait)
- de (verticale) arm van de windkracht op de carrosserie wordt kleiner, dus kleiner moment, dus ook minder inveren door de wind.

Als het gaat over de koersvastheid van de auto: daar kun je eigenlijk niet zo veel aan doen, maar het is een bekend verschijnsel. Hoe lager de luchtweerstand, hoe slechter de koersvastheid is bij sterke zijwind, dat is een redelijk bekend verschijnsel, waar wel aan gewerkt wordt om dat te verbeteren, maar toch duikt het probleem bij een volgende aerodynamische generatie vaak weer opnieuw op.

Berry1912

Forumguru
Ik denk dat het probleem de komende dagen zichzelf gaat oplossen. Ik zag ergens op dit forum een skoda powerboat maar misschien moeten ze eens gaan denken aan zeilboten.

hemi24

Forumguru
Waar ik benieuwd naar ben is of de O3 bezitters met multilink achteras bijvb 1.8TSI of 2.0 TDI of een RS hetzelfde ervaren?

Achteras hoeft niet het probleem te zijn, mijn Golf 7 Variant rijd heerlijk stabiel en die heeft ook geen multi-link achteras... Met de wind van de afgelopen dagen ben ik heel blij dat ik de Ford kwijt ben..!

Berry1912

Forumguru
Of een paar fietsen op je dak binden.
Overloaded%20Cars%20-%2013.jpg

AndreM

Forumguru
Waar is de tijd gebleven, dat je met een Kadett Caravan of de eerste Astra's de grootse moeite had om over de dam bij Stellendam te rijden. :sterretjes:
Je had daar serieus 2 banen breed voor nodig met een beetje zijwind. :jaja:

Dus wat dat betreft zijn de auto's van tegenwoordig toch wel heel veel verbeterd en blijft er altijd wel iets over om wat aan op te merken. :thumbsup:

Bovenaan Onderaan