Is verkopen van een auto echt zo moeilijk?

sitechris

Donateur
Ben afgelopen tijd in twee showrooms geweest en twee keer tref ik verkopers aan die niet willen verkopen. Toeval of is de kwaliteit van onze verkopers dalende?

Twee voorbeelden:
- Twee weken terug wilde ik bij de Renault dealer eens kijken naar een Megane. Aangekomen stap ik de lege showroom binnen en zie ik twee medewerkers met elkaar in overleg zijn. De ene verkoper groette me even en besloot daarna om weer verder te gaan met het gesprek. Ik wacht 5 minuten, loop nog eens een rondje, daarna weer wachten, ik sla wat deuren open, ga even in een Megane zitten en wacht weer een paar minuten binnen zicht- en gehoorafstand van beide heren. Helaas, de heren babbelen onbekommerd verder over de dealerlancering van de nieuwe Megane GT en de verkooptactiek (het waren duidelijk collega's, het was geen klantgesprek). Uiteindelijk opgestapt en de showroom uitgewandeld.

- Vorige week zaterdag stapte ik de Alfa showroom binnen om de Alfa Giulietta te bewonderen. Schitterende auto. Proefrit echter niet of bijna niet mogelijk. Heb ik op zich begrip voor, het is een auto die net op de markt is en ik wil in de QV rijden om met name ook motorisch een oordeel te kunnen vellen. Na wat aandringen van mijn kant was er wellicht nog wel iets mogelijk via de importeur, hoorde ik de verkoper verzuchtend mompelen. Ik heb als geste van mijn kant aangeboden dat het wellicht handig is om eerst mijn inruiler te taxeren. Als het bod niet naar verwachting is, is een proefrit ook niet nodig verder. Dealer akkoord en loopt naar buiten om auto te taxeren. Hij gaf aan dat hij even ging nabellen en dat hij antwoord dezelfde dag op de mail zou zetten. Niets gehoord. Deze woensdag maar eens mail gestuurd of hij al meer info had, maar tot vandaag nog steeds geen reactie. Ik verwacht van een merk als Alfa-verkoper toch net wat meer honger. Tenslotte draait dat merk echt niet zo heel goed.

Wat is jullie ervaring bij andere merkdealers? Herkennen jullie dit beeld? Of is hier gewoon sprake van toeval?

Wellicht handig om ervaringen met Skoda dealers buiten topic te houden om dat daar natuurlijk al andere topics over lopen (per dealer).

corsaar

Senior Member
Wellicht handig om ervaringen met Skoda dealers buiten topic te houden om dat daar natuurlijk al andere topics over lopen (per dealer).

Heel herkenbaar ik heb precies dezelfde ervaring.
Met Opel Kia en skoda.

Moet er wel bij vermelden dat ik niet bij alle dealers van
hetzelfde merk ook dezelfde negatieve ervaring heb.

Br3cht

Actief lid
Maar het is ook zo, dat niet iedereen direct wil worden aangesproken
Zelf wil ik eerst even in een auto gaan zitten, kijkje doen naar alle gegevens en dergelijke en dan een praatje met de verkoper

EdK

Forumguru
De dealers die ik in de loop van de jaren heb bezocht zijn positief.
Op één verkoper na dan, dat is bij mijn huidige skoda dealer.
Ik had een 206 en wilde een 206SW maar bij peugeot viel de inruilprijs me erg tegen.
Dus onderweg naar huis reed ik langs de Skoda dealer die daar net gevestigd was na een verhuizing.
En had zoiets van laat ik eens kijken !
Dus naar binnen gewandeld, en modellen bekijken , proef zitten etc.
De orginele verkoper negeerde mij min of meer ( kan gekomen zijn door mijn ongeschoren gezicht en spijkerbroek met gaten.)
Uiteindelijk kwam de baas de showroom in en zag me lopen en kwam op mij af gelopen met de vraag of hij me kon helpen.
Dat kon hij, en 3 uur later had ik veel uitleg gekregen en 2 offerte's op zak waarvan één een week later werd omgezet tot een koopovereenkomst.

Heden te dagen als ik de showroom inloop en ff loop rond te neuzen, komt die bewuste verkoper altijd even langs of hij kan helpen.
Blijkbaar heeft hij een flinke inschattings fout gemaakt met mij als potentieel koper.
En ik ben bang dat vele verkopers dit heden te dagen doen !

LenK

Forumguru
Iedere klant heeft zijn eigen idee over hoe hij aandacht wil hebben.
Is niet alleen persoonlijk maar ligt er ook aan hoe ver de klant met zijn keuze is.
Geen serieuze of geen enkele aandacht is bijna altijd funest. Je besteedt toch een aanzienlijk bedrag bij zo'n bedrijf. Er is keus genoeg in automerken en -dealers dus graag of anders tabé.

Mijn laatste en voorlaatste koop trajecten zijn erg prettig verlopen. De 2 daarvoor waren aanzienlijk minder.
Een keer was de dealer met een verbouwing bezig en dat leek voor hem belangrijker dan verkopen.
De auto daarna had ik een junior verkoper die om de anderste zin naar achteren moest voor ruggespraak met de baas. Afspraken mbt aflevering kwamen ze daar ook al niet na.

Voor mij werkt het zo dat als ik me ergens niet fatsoenlijk/serieus/klantgericht behandeld voel ze van mij geen last meer hebben. Dan besteed ik mijn geld gewoon ergens anders.

icecube

Actief lid
Helemaal mee eens LenK. Voor mij zijn een aantal zaken van belang, dat je het gevoel krijgt gewaardeerd te worden als klant, dat ik een eerlijke prijs krijg en dat afspraken nagekomen worden.

EdK

Forumguru
Ik hoef helemaal niet gewaardeerd te worden hoor, als ik maar serieus genomen word als klant !

Rosinfield

† In Memoriam
Ik herken het genoemde gedrag wel. Zie je niet alleen bij autozaken, maar ook bij kleding, meubels, elektronica, enz. Denk dat je als klant heel duidelijk uitstraalt dat je geholpen wilt worden en men let helemaal niet op. Dit is zoals het hoort: verkoper komt naar de klant en vraagt of hij ergens mee kan helpen of dat men gewoon even zelf wil kijken. Kan er nog aan toevoegen dat men maar even moet roepen als men hulp nodig heeft. Just as simple as that. Ik heb totaal geen verkoop-achtergrond, maar kan dit gemakkelijk zelf bedenken.
In zo'n geval ben ik zelf ook altijd snel vertrokken.

corsaar

Senior Member
En dan te bedenken dat het stikt van de verkoop en marketing cursussen.
Een beetje scholing kan geen kwaad ook (zeker) voor de oude rotten in het vak die al alles weten.

peperskoda

Forumguru
Als goede verkoper spreek je elke bezoeker van je showroom aan. Mensen geven zelf wel aan of hulp gewenst is. Natuurlijk heeft iedere verkoper last van time-wasters, maar het missen van een serieuze prospect is een veel ernstiger probleem!

VEEJAY

Forumguru
Ik vind: "Zoekt u iets speciaals?" ALtid een prettige start.

Maar ontopic, In mijn beleving is het een randstad fenomeen dat merkdealers weinig interesse tonen, zelfs niet in de crisistijden. Mijn auto heb ik dan ook uit het oosten (in de buurt van Enschede) bij een niet merkdealer daar waar ik prima werd geholpen.

FredV

Banned
Bij de dealer waar ik parttime nog wel eens werk (met 10 vestigingen), doet men het volgende.
De gastvrouw (receptie) begroet de bezoeker, biedt koffie aan, vraagt of deze info wil hebben en vraagt de bezoeker als die de verkoper wil spreken zich bij haar te melden en zij schakelt dan de verkoper in. (veel vestigingen met dus meerdere verkopers).
De bezoeker/potentiële klant voelt zich gewaardeerd en weet dat er aandacht voor hem/haar is. Kan erst rustig rondkijken en meldt zich als hij verder wil.
Het opdringerige is er dan niet en de klant weet dat hij is gesignaleerd.
Daarmee wordt ook voorkomen dat de klant zomaar wegloopt, want de gastvrouw/receptie let daar op en spreekt evt de klant nog even aan.

sitechris

Donateur
Inderdaad, dat is voor mij ook belangrijk gegeven. Weten dat je gesignaleerd bent. Even wachten, of zelfs een half uurtje wachten vind ik echt geen ramp, als ik maar gevoel krijg dat ik een keer aan de beurt ben. Zeker als een gastvrouw ook nog zo attent is om even koffie aan te bieden etcetera.

Overigens, ik heb zelf ook genoeg goede ervaringen , maar die laatste twee ervaringen riepen toch wel wat vragen op. In algemeen slechte ervaringen heb ik bij VW dealers. Twee keer (Muntstad Utrecht, Van Beynum Woerden) in verleden met serieuze interesse rondgekeken (was twee jaar geleden) allebei de keren mijn auto laten taxeren en beide dealers vonden het niet nodig om mij te informeren daarover. 'We bellen terug' ja ja. Ik heb beide dealers week later nog een mail gestuurd, daarop werd niet eens geantwoord!

Over algemeen goede ervaringen bij BMW dealers, die springen er wat mij betreft echt bovenuit. Heb ervaringen (ik ga ook altijd met mijn broer mee als hij gaat shoppen) bij Ekris Arnhem, Story Den Bosch & Waardenburg, Laarhoven in Eindhoven en De Beier Heerenveen. Louter positief. Imago dat de verkopers je niet zien staan bij BMW deel ik zeker niet. En ik kom ook wel eens ongeschoren in mijn spijkerbroek binnenstormen.

Wasmachineman

Forumguru
Ik was vroeger ook autoverkoper en bij ons werd er op gehamerd dat je iedereen moet begroeten, welkom heten! Vragen of je iets kan betekenen voor ze en aangeven dat je weer verder gaat aan buro eventueel als ze willen rondkijken. Koffie aanbieden is natuurlijk perfect!

Wasmachineman

Forumguru
Het toeval wil dat ik het over de VW-dealer heb...:)

Ik kom nogal vaak bij dealers tussen bezoekjes door en inderdaad V W dealers zijn niet echt de snelste! Bij Audi spreken ze je wel aan is mijn ervaring. BMW is ook altijd correct en zo zullen er nog veel meer zijn. Maar diegene die opvalt dat zijn diegene die jou geen aandacht geven!:mad:

Bovenaan Onderaan