Is mijn verlichting wel in orde.

Hoi allemaal,

Ben met de Octavia afgereisd maar Mallaga voor een paar weekjes vakantie.
Maar onderweg viel het mij al op, hier in Spanje is het op sommige plaatsen nog echt donker en veel binnen door rijden.
En dan ben ik niet onder de indruk van de verlichting die er op de Skoda zit, kan ik hier zelf iets aan stellen.

Normaal gesproken als ik in donker de auto start zie ik de verlichting zich zelf de hoogte instellen, ik zal straks in donker eens kijken of dat nu ook gebeurt.

Zou het er mee te maken hebben dat de auto een soort van zwaar beladen was onderweg, ik eigenlijk niet of bij aanvang reis de lichten nog zelf in hoogte instelde omdat het niet echt donker was en het eerste stuk veel snelweg was.

Alvast bedankt voor je antwoord.
 

leon-cupra

Forumguru
Mss belangrijk om te weten wat voor type verlichting je hebt. Aangezien je spreekt over automatisch regelen bij starten , gaat het over xenons?
 

leon-cupra

Forumguru
En ervoor halogeen ?
Moet eerlijk zeggen bij mijn eerste wagen met xenon was ik ook redelijk ontgoocheld in de lichtopbrengst. Mooi wit en hele breed maar ver … neen.
Zijn wel eigenaars die hun xenons nog wat beter laten afstellen bij een specialist (denk dat een dealer er zicht niet echt wil mee bezig houden, trail and error werk) waardoor het wel iets verder schijnt
 
Ja, idd halogeen.

Mijn eerste gedachte van de week was ook, dit nu dat geweldige xenon.
Maar het is met als thuis woon-werkverkeer rij nooit zo opgevallen, maar bij ons is het niet zo donker als hier, altijd wel verlichting ergens.
 

PizzaPieter

Forumguru
Mijn ervaring is dat zelfs dealer niet begreep hoe de LED verlichting afgesteld moest worden (1% verval) en daar werd ik dus niks wijzer van.

Probeer eens of het lukt, dan kan met xenon volgens mij ook, om (veilig!) ergens te gaan staan op vlakke weg in donker en te kijken hoeveel meter (stappen) het is van je auto tot de scherpe lijn waar de verlichting ophoudt. Zeg maar het punt dat je schoenen (of slippers) wel/niet in de harde lichtbundel vallen.
 

leon-cupra

Forumguru
Stand van de lichtschakelaar heeft toch weinig invloed. Als hij op “auto” staat bepaalt dat toch gewoon wanneer ze aangaan? En xenons hebben automatische regeling, dus zou in principe ten allen tijde goed moeten staan.
 

hemi24

Forumguru
Kan wel van invloed zijn op de AFL functionaliteit en daarmee verband houden dat je het afregelen bij het starten niet ziet…
 

Canon-Eye

Forumguru
ergens te gaan staan op vlakke weg in donker en te kijken hoeveel meter (stappen) het is van je auto tot de scherpe lijn waar de verlichting ophoudt.
Simpele methode als je een gemetselde muur kunt vinden waar je op 5,5 meter afstand kunt staan, zodat je makkelijk kunt aftekenen (of iemand even laten aanwijzen) hoe hoog de dimbundel op de muur schijnt. Vervolgens nog eens op 0,5 meter; als veraf ongeveer 1 steen lager schijnt dan dichtbij dan zit je wel goed qua (niet-)verblinding.
 

leon-cupra

Forumguru
Kan wel van invloed zijn op de AFL functionaliteit en daarmee verband houden dat je het afregelen bij het starten niet ziet…
AFL? Wat is dat?
Xenons moeten toch verplicht zichzelf afregelen. Manueel regelen bij starten of beladen toestand is toch niet mogelijk.
Wel gelezen ondertussen dat xenons manueel (dus de kop zelf, niet zo via een wieltje op het dashboard) nog te verstellen zijn.
Dus mss kan TS beter de dealer er naar laten kijken. Mss kunnen ze de kop iets hoger afstellen.
 

Rallye

Forumguru
Je xenons (of heb je toch LED?) moeten zich zelf zelf afstellen op hoogte. Je ziet ze dat bij de start ook doen - eventueel ook van links naar rechts als je meesturende koplampen hebt.

Met mijn xenons (op een PFL Octavia III) heb ik altijd prima licht (evt. natuurlijk met groot licht).
 
De lichtschakelaar staat op auto, na starten wordt keurig de hoogte ingesteld.
Dus dat is toch goed, zal bij thuis komst een langs de dealer gaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je xenons (of heb je toch LED?) moeten zich zelf zelf afstellen op hoogte
Dat doen ze op basis van de basishoogte in relatie tot de feitelijke beladingstoestand van de auto.
Waar het kennelijk om gaat is, dat die basisinstelling (dus de uiteindelijke "instelhoogte") niet goed staat. Dealer moet dat kunnen bijregelen - en het zou mij niet eens verbazen als dit gewoon 2 inbusboutjes per koplamp zijn: een voor de hoogte en een voor de richting. Als dat zo ism zou je het in principe ook zelf kunnen, maar je hebt de meetapparatuur niet (hoogstens een muur, zie post #13) dus dat kan verkeerd uitpakken...
 

Cordoba

Forumguru
Ook al eens gelezen dat iemand met een auto met AFL/AFS op een gegeven moment bijna geen lichtbundel meer voor de auto zag. Dat bleek uiteindelijk door een mankement aan het AFS systeem in één lampunit te komen, waardoor de koplampen beiden in de laagste stand bleven staan (om te voorkomen dat er tegenliggers verblind kunnen worden). Dus ook uitlezen op foutcodes (als je een AFL/AFS systeem hebt) kan de eerste stap naar de oplossing zijn.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wellicht jouw (automatische) hoogteverstelling die ter hoogte van je achteras zit defect? Dan kan hij niet juist de hoogte meer bepalen..

Je zou niet de eerste zijn waarbij ze deze (per ongeluk) aangetikt hebben bij wielen wissel, ophanging modificatie, noem het op.... Fragiel dingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan