Is mijn auto al gechipt?

Arent Schaap

Actief lid
Ik ondervind erg veel wielspin bij het optrekken in de S stand op vol gas.
Natuurlijk grijpt de auto dan zelf in door het gele icoontje te laten oplichten maar weet niet of dat dit normaal is.
Zowel op de zomerbanden en nog erger met de winterbanden.
Zomerbanden zijn van Goodyear, Efficient Grip performance 225/45 R17
Winterbanden zijn van Continental, Winter contact TS860 205/55 R16
Kun je ergens achterhalen of de auto al gechipt is of is dit normaal bij een 1.4 benzine uitvoering met 7 traps DSG?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfs bij mijn volledig originele 1.0TSI met DSG7 (115pk) kan ik de wielen laten doorslaan als ik in de S-stand met vol gas wegsprint, dus bij een 1.4TSI vind ik dat ook niet zo raar.
Ik hou me dus maar een beetje in als ik vooraan sta bij het verkeerslicht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat is helemaal geen probleem om ze te laten spinnen. Met een DSG doe je er sowieso beter aan heel even te wachten tot hij aangrijpt, dwz tot je voelt dat hij vooruit wil, alvorens vol gas te geven. Dat scheelt een stuk
 

Arent Schaap

Actief lid
Dit is dus vrij normaal begrijp ik hier uit. Met de vorige (snellere) schakel bak auto's het ik hier nooit zoveel last van als nu met de DSG. Truck is dus om het te doen zoals hierboven is beschreven. :dankje:
 

Frnsvdw

Senior Member
Ik rijd altijd in D, alleen met caravan in S.
Waarom zou je in S willen rijden?
Brandstof maatschappij spekken?
 

BigCheese

Forumguru
LOL ik rij sinds een week in een DSG wagen en zie nu pas dat er een S op zit :)
Ik moet zeggen dat ik veel gezapiger rijd met een automaat, heb niet de neiging om hard te willen. Misschien ook omdat ik voorheen altijd in een leasebak reed en deze weer van mezelf is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Frnsvdw Dat ligt er een beetje aan. Is erg afhankelijk van motorisering. Bij de 1.0 tsi is het eigenlijk geen doen in D en rijdt men daarom vaak in S. Bezwaar daarvan vind ik dat dan juist weer onnodig lang wordt doorgetrokken. Mijn DSG heb ik bij iedere auto laten aanpassen (in combinatie met chippen). Dan is er idd geen enkele reden meer in S te rijden. Hooguit bergaf om wat meer op de motor te remmen.
 

Okki

Donateur
Bij de 1.0 tsi is het eigenlijk geen doen in D

Dat is voor iedereen anders. Heb een paar keer met de Octavia Station 1.0 DSG van m'n broer gereden (alleen in D), en die reed vlotter en soepeler dan mijn auto (die ik al snel genoeg vind)
 

Arent Schaap

Actief lid
Ik rijd altijd in D, alleen met caravan in S.
Waarom zou je in S willen rijden?
Brandstof maatschappij spekken?

Voor normaal gebruik is de D meer dan genoeg.
Af en toe is het gewoon lekker om wat sportiever te rijden. De start stop werkt dan niet en hij zit hoger in de toeren dat merk je gelijk met de turbo.
Ook voor de stoplichten mag ik het graag doen :D
 

LT83

Forumguru
Je kunt even YouTube bekijken en een 100-160 filmpje zoeken van een standaard 1.4 en een stage 1 getuned exemplaar.
Kan bijvoorbeeld ook een Golf7 of een Leon zijn. Even de stopwatch ernaast en je hebt een aardige indicatie of hij "geholpen" is :tongue:
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
@Frnsvdw Dat ligt er een beetje aan. Is erg afhankelijk van motorisering. Bij de 1.0 tsi is het eigenlijk geen doen in D en rijdt men daarom vaak in S. Bezwaar daarvan vind ik dat dan juist weer onnodig lang wordt doorgetrokken. Mijn DSG heb ik bij iedere auto laten aanpassen (in combinatie met chippen). Dan is er idd geen enkele reden meer in S te rijden. Hooguit bergaf om wat meer op de motor te remmen.

Mee eens, ik rij ook helemaal nooit in S. En wanneer ik een stukje sportief wil "knallen" zet ik hem wel in M, veel leuker voor de beleving om nog iets zelf te doen ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is voor iedereen anders. Heb een paar keer met de Octavia Station 1.0 DSG van m'n broer gereden (alleen in D), en die reed vlotter en soepeler dan mijn auto (die ik al snel genoeg vind)

Wellicht dat dit bij de carrosserie van een Octavia of Leon anders (beter) gaat, maar bij de Fabia 1.0 DSG die ik hiervoor had, was het een getril en gebrom van jewelste als gevolg van de (te) lage toeren in D.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Ook mij Golf 1.0 is niet te doen in D. Ik rijd alleen maar in S, en dat heeft niet met "sportief rijden" te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij standaard in S omdat dan bijna alle schakelmomenten behoorlijk overeenkomen met hoe ik het zelf handmatig zou doen, zonder dat ik daarvoor 499 Euro bij een DSG-tuner hoef in te leveren.
Alleen van 1 naar 2 doet hij nog steeds te vroeg, maar daar ben ik na zowat 2 jaar gebruik al bijna aan gewend... :D
 
Bovenaan Onderaan