Is dit oplichting of gewoon slechte service?

Beste forumleden,

Onlangs heb ik een nieuwe Fabia 2 Combi 1.4 gekocht bij een (vroeger) gerenomeerde dealer in zuid holland, hij wordt op 2 of 4 jan afgeleverd. Omdat ik de dealer niet onterecht een slechte naam wil bezorgen doe ik dit nu nog zonder naam dealer en verkoper, ik wil eerst weten of ik me terecht opgelicht voel.

Ik kwam eigenlijk voor de 1.2 combi uit de actie maar deze waren volgens de verkoper allemaal uitverkocht, ook bij andere dealers en hij liet het ook op zijn scherm zien, hij had nog wel een bruine HB die wilde ik niet, ik wilde een combi, dus toen maar voor de 1.4 gegaan gelijk een bak meer geld maar jah ook wel lekker dat hapje extra power.
Achteraf blijken er nog bij diverse dealers nog 1.2 modellen te staan en zijn ze evt na te bestellen bij skoda volgens sommige van hun.

nog meer....

Tijdens de onderhandelingen gevraagd naar de prijs van een set lichtmetalen wielen, deze koste volgens de verkoper rond de 950,- maar als ik mijn standaard wielen met band en wieldoppen zou omruilen zouden deze velgen mij maar 400,- extra kosten.
Het type velg blijkt bij nader onderzoek achteraf maar rond de 500,- te kosten de 16 inch is wel 1000,- maar die zit er bij mij straks niet op.

en ja nog meer...

Tijdens de aankoop heb ik gekozen voor een navigatiesysteem van Pioneer (NavGate-310) dubbeldin unit, deze kost normaal tussen de 620,- en 800,- incl. inbouw (bleek achteraf bij nader informeren) afhankelijk waar ik hem koop. De prijs bij deze dealer: 1100,- incl inbouw
Ik mocht hem ook wel ergens anders kopen maar dan zou de garantie van mijn wagen vervallen, de prijs was nu eenmaal wat hoger want het inbouwen was een moeilijke klus volgens hem, het was wel een paar uur werk.

Ik was een beetje aan het shoppen voor een actief subwoofertje, toch maar even vragen of ik zelf wel een subje mocht aansluiten, het antwoord was NEE dat moet skoda zelf doen anders vervalt je garantie, dus een afgezekerd 12v kabeltje van de accu naar de kofferbak en een remote kabeltje (antenne) plus een RCA is te riskant en is reden om mijn garantie te laten vervallen volgens de verkoper.

voor het leggen 3 halve kabeltje betaal ik bij deze dealer maarliefst 275,-

Ik heb zelf diverse complexe demo en showinstalls gebouwd incl. polyester die je op beurzen ziet, ik bedoel te zeggen dat ik mijn strepen op het gebied van ice In Car Entertainment wel verdiend heb, met andere woorden ik weet wel een beetje waar ik over spreek.

Eerst had ik met dit alles niet zo'n problemen omdat het om een nieuwe wagen ging, maar ik begin me er steeds bozer over te maken, wat is jullie mening hierover, en zijn er ook Skoda dealers die weten hoe het zit met de garantie, de levering van 1.2 fabia combi's uit de reclame?

Als er genoeg gronden zijn overweeg ik juridische stappen richting de dealer of zelfs Skoda.

Wat vinden jullie hier van?

Aiii

Lid
Klinkt inderdaad allemaal erg vreemd. Als het echt zo is dat met name dat 1.2 verhaal waar is en de auto wel degelijk leverbaar is al helemaal. Erg vreemd verhaal iig.

Trouwens deze zin snap ik helemaal niet:
Ik mocht hem ook wel ergens anders kopen maar dan zou de garantie van mijn wagen vervallen, de prijs was nu eenmaal wat hoger want het inbouwen was een moeilijke klus volgens hem, het was wel een paar uur werk.

Hoe kan de garantie op je auto vervallen als je een Pioneer radio laat inbouwen die niet bij de dealer is besteld? Sowieso, hoe vervalt de garantie op je auto van het inbouwen van een radio?!! Dat is echt de grootst mogelijke onzin die ik ooit heb gehoord.

Neptukker

Forumguru
Ik wil hier (nog) niet gaan oordelen over de dealer. Wat telt is jou gevoel en dat is niet goed. Ik adviseer je naar de verkoper te gaan en je bevindingen/gevoel te ventileren. Als het een goede dealer is doet hij wat met je feedback. Doet Hij het niet, dan is het een slechte dealer!

Ronnie

Forumguru
voor het leggen 3 halve kabeltje betaal ik bij deze dealer maarliefst 275,-

Wat vinden jullie hier van?
Ga er van uit dat je 3,5 mtr. bedoelt?
Daar wil ik op deze manier wel de hele dag werk van hebben!!
Maar alle gekheid op een stokje: Dat gezeur komt er op neer dat je in je eigen auto niets mag verbouwen?? grapje zeker!!
Mag je dan ook geen gaatje boren in je eigen nieuwbouw woning??
Bij een Rolls of een Aston kan ik me zoiets voorstellen, maar bij een Fabia?

Wasmachineman

Forumguru
Ga op je gevoel af (wat Neptukker zegt) en kijk of je je slechte gevoel kan laten wegnemen door een 2e gesprek. Neem eventueel iemand met je mee.
Dit kan slechte reclame zijn voor het bedrijf als dit verder verspreid wordt.
Een bedrijf wil alleen goede reclame hebben anders kan het slot erop.
Misschien dat eventueel een verkoopleider / eigenaar van het bedrijf erbij kan komen zitten ?
Hoop dat je eruit komt en zie graag de reacties terug op het forum van jou.
Wel een heel rare gang van verkopen ?!

LenK

Forumguru
De situatie komt op me over als een dealer die zakelijk denkt te zijn door zoveel mogelijk omzet te genereren. Deze manier van werken is meestal alleen goed voor de korte termijn, een vaste klantenkring krijgt je er niet door.
Maar misschien is de dealer in de situatie dat ie momenteel broodnodig omzet nodig heeft om de bank tevreden te stellen.

Zelf ben je nu niet meer in de positie om over de verkoop te reclameren. Dat had je moeten doen voor je de bestelling hebt gedaan. Als bovenstaande interpretatie klopt dan zal het de dealer worst wezen dat je over de verkoop komt klagen.

Maar hopenlijk ben je straks tevreden met je auto. Dan laat je de dealer barsten en koop je je volgende auto ergens anders.

VEEJAY

Forumguru
Die dealer/verkoper is niet Skoda waardig.. Kan beter bij BMW of Audi werken, daar willen klanten wel graag voorover buigen..

Als bovenstaande interpretatie klopt dan zal het de dealer worst wezen dat je over de verkoop komt klagen.

Maar hopenlijk ben je straks tevreden met je auto. Dan laat je de dealer barsten en koop je je volgende auto ergens anders.

Ja zo denk ik er ook over, niet dat ik niet achter mijn eigen beslissing sta ofzo maar het feit dat zo'n dealer niet de waarheid spreekt waardoor ik een bak meer geld uitgeef aan een auto die het ook heus wel waard is, maar daar gaat het niet om ik kwam voor die reclame.

Dat ik dan een auto koop die wat duurder is vind ik geen punt alleen wel als ik er later achter moet komen dat ik ben voorgelogen.

Dan ben je als brave burger toch wel heel erg teleurgesteld

nomad

Senior Member
Het klinkt een beetje als vepreda. Daar heb ik in een ver verleden ook zulke taferelen meegemaakt.

Falcon

Donateur
Natuurlijk is deze dealer heel slecht bezig en zal hij jou niet meer als klant hoeven te verwachten in de toekomst. Dat staat buiten kijf.

Wel denk ik dat als jij zelf je anders had op gesteld en je niet zo afhankelijk had opgesteld aangaande 1 dealer het heel anders had gelopen en ook veel minder geld had gekost.

Zeker als het gaat om een prive auto had je op z'n minst die Pioneer radio er zonder montagekosten en misschien zelfs compleet gratis erbij kunnen onderhandelen.

Dus wat betreft het naar de rechter gaan, jij bent degene die akkoord bent gegaan met de afgesproken prijzen. Dat je achteraf er achter komt dat de dealer wel erg hoog in prijs zat, is zuur .. maar kijk dan eerst even bij je zelf.

Ik bedoel dit als opbouwende kritiek.. ik hoop dat het zo overkomt.

:icon_smile_question
Natuurlijk is deze dealer heel slecht bezig en zal hij jou niet meer als klant hoeven te verwachten in de toekomst. Dat staat buiten kijf.

Wel denk ik dat als jij zelf je anders had op gesteld en je niet zo afhankelijk had opgesteld aangaande 1 dealer het heel anders had gelopen en ook veel minder geld had gekost.

Zeker als het gaat om een prive auto had je op z'n minst die Pioneer radio er zonder montagekosten en misschien zelfs compleet gratis erbij kunnen onderhandelen.

Dus wat betreft het naar de rechter gaan, jij bent degene die akkoord bent gegaan met de afgesproken prijzen. Dat je achteraf er achter komt dat de dealer wel erg hoog in prijs zat, is zuur .. maar kijk dan eerst even bij je zelf.

Ik bedoel dit als opbouwende kritiek.. ik hoop dat het zo overkomt.

Ik begrijp je punt, ik heb 4 jaar een eigen zaak gehad, dus aan naiviteit en onkunde in het onderhandelen zal het niet liggen, ik heb me niet laten ompraten naar een andere wagen, nee hij loog over het feit dat alle 1.2 combi's nergens meer verkrijgbaar waren.
Des als niet te min is een Skoda fabia 1.4 nog steeds een zeer gunstige wagen voor het geld waar ik ook geen spijt van heb, maar en ja daar is die weer MAAR..... ik ben gewoon ordinair voorgelogen dit verwacht ik in de 2de hands autohandel maar niet bij een automerk als Skoda die degelijkheid en service voor eerlijk geld aanbied.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nu zie dat ik wat te goedgelovig ben geweest, maar daar kun je toch niet van zeggen dat je dan zelf schuldig bent, in wat voor wereld leven we dan tegenwoordig?

Constant

Erelid
Een boze brief schrijven, dan ben je van je woede af en wellicht doet de dealer iets met je klacht. Want met dit soort verkopers ben je erg snel van je goede naam af. Verkoper haalt zijn target, gaat ergens anders werken en dealer blijft achter met beschadigd imago.

Falcon

Donateur
:icon_smile_question
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nu zie dat ik wat te goedgelovig ben geweest, maar daar kun je toch niet van zeggen dat je dan zelf schuldig bent, in wat voor wereld leven we dan tegenwoordig?

Een hele wrede en minder leuke denk ik, met een aantal hele rotte appels er tussen.

Heb je ondertussen de auto al bij een betere dealer in onderhoud? En heb je daar het verhaal voor gelegd?

MarcoO2

Forumguru
Zelf ben je nu niet meer in de positie om over de verkoop te reclameren. Dat had je moeten doen voor je de bestelling hebt gedaan. Als bovenstaande interpretatie klopt dan zal het de dealer worst wezen dat je over de verkoop komt klagen.
Dat is niet helemaal waar. Juridisch gezien zou je een beroep kunnen doen op dwaling, en de koop gewoon ontbinden. Je zou bij een juiste voorstelling van zaken de koop nooit (op deze manier) gesloten hebben. Je hebt als consument een onderzoeksplicht, maar als de dealer (als deskundige partij) op jouw vragen een onvoorwaardelijk antwoord heeft gegeven, is de dealer behoorlijk in het nadeel.

Als jij tegen de dealer zegt dat je de koop ontbindt, heb je ene grote kans dat je onderhandelingspositie ineens een stuk beter is...

Voor de liefhebbers nog het juridisch kader:

Artikel 6: 228 BW

1. Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:

a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.

2. De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.

LenK

Forumguru
Dwaling is absoluut niet van toepassing.

Bij een betere voorstelling van de zaken tov de werkelijkheid wel, maar hier is het juist het omgekeerde, de zaak is negatief (oa duurder) gebracht en toch is er een overeenkomst gesloten.

Een voorbeeld van dwaling is het bijvoorbeeld wanneer een klant een auto wil waar een gasinstallatie in geplaatst moet kunnen worden en de verkoper prijst een O2 RS daarvoor aan. Vervolgens komt de klant er na aankoop achter dat daar geen gasinstallatie in mag.

Dat is niet helemaal waar. Juridisch gezien zou je een beroep kunnen doen op dwaling, en de koop gewoon ontbinden. Je zou bij een juiste voorstelling van zaken de koop nooit (op deze manier) gesloten hebben. Je hebt als consument een onderzoeksplicht, maar als de dealer (als deskundige partij) op jouw vragen een onvoorwaardelijk antwoord heeft gegeven, is de dealer behoorlijk in het nadeel.

Als jij tegen de dealer zegt dat je de koop ontbindt, heb je ene grote kans dat je onderhandelingspositie ineens een stuk beter is...

Voor de liefhebbers nog het juridisch kader:

Artikel 6: 228 BW

1. Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:

a. indien de dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij, tenzij deze mocht aannemen dat de overeenkomst ook zonder deze inlichting zou worden gesloten;
b. indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;
c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.

2. De vernietiging kan niet worden gegrond op een dwaling die een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft of die in verband met de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval voor rekening van de dwalende behoort te blijven.

Dank voor deze zeer bruikbare info, ik mag mezelf als beëdigd ambtenaar gelukkig prijzen met juristen aan mijn zijde waar ik me de komende dagen verder door zal laten voorlichten.
Ik zal deze week gebruiken voor het minnelijk overleg met de dealer, in de hoop dat hij zich bekeerd van zijn zonden, afwachten of hij met een schikkings voorstel komt.

Dwaling en opzettelijke misleiding is precies waar het hier om gaat, bedankt ik voel me wat meer gesterkt. dan heb ik het nog niet eens over de schandalige prijzen en dreigementen ivm de garantie.

MarcoO2

Forumguru
Dwaling kan twee kanten opwerken, LenK. Of de werkelijkheid beter of slechter, goedkoper of duurder is, is geen issue.

Zodra de overeenkomst bij een juiste (dus betere óf slechtere) voorstelling van zaken niet gesloten zou zijn, is'tie te vernietigen op grond van dwaling.

Constant

Erelid
Marco02 vertelt het precies zoals op college privaatrecht is verteld, er is sprake van dwaling omdat ten onrechte is gesteld dat de 1.2 niet meer leverbaar zou zijn bij andere dealers.

Probleem blijft de bewijslast over hoe het gesprek is verlopen en wat er op welk moment is gezegd.

Over de onderzoeksplicht: volgens mij doet dat niets af aan de dwaling omdat het een consument betreft ten opzichte van een zakelijke verkoper. De wetgever beschermt de "ontwetende" consument tegen agressieve verkoopmethodes.

MarcoO2

Forumguru
Precies, de consument is behoorlijk in het voordeel, maar bewijzen is altijd lastig. Misschien waren er nog mensen bij die je als getuige kunt horen?

Dwaling is overigens nog de vriendelijkste benadering, als je hard zou kunnen maken dat de dealer beter wist (of hoorde te weten), zou je zelfs voor bedrog kunnen gaan. Maar dat is nog moeilijker te bewijzen hoor!

MIsschien hebben we wel colleges van dezelfde personen gehad, Constant! :grin:

Bovenaan Onderaan