Is de DSG echt de meerprijs waard?

laibo

Nieuw lid
Goedemiddag allemaal,

Voor mijn nieuwe job mag ik ook een nieuwe auto uitzoeken.
Nu is 1 van de auto's op mijn lijst de Superb 1.6 in de Style Businessline uitvoering.
Mijn nieuwe werkgever heeft aangegeven dat ze verwachten dat ik sowieso meer dan 35.000 km zal moeten rijden voor mijn werk, maar waarschijnlijk nog heel wat meer als je woon werk en de prive kilometers er ook bij rekent... :)

Gezien de hoeveelheid km overweeg ik een automaat te nemen en ben ik na een proefrit best wel gecharmeerd van de DSG, echter is de meerprijs en dus de aanslag op mijn leasebudget voor mijn gevoel best wel fors!

Vraag aan jullie allemaal is dan ook, wat is jullie ervaring/gevoel erbij?
Zijn er meer mensen die met deze overweging zaten bij de keuze voor de Superb?
Zijn er mensen die zowel de DSG als de handgeschakelde versnellingsbak hebben gereden?
Maar ook, hoe bevalt de werking van de Adaptive Cruise Control met een handgeschakelde versnellingsbak?

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of meningen!

Groeten,
Siwan

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond "een automaat" vroeger een ouwe lullen ding. Toen ik mijn oog had laten vallen op de Yeti (mijn vorige auto), moest mijn wederhelft over de streep worden getrokken. Mijn zoon heeft toen heel slim en met succes het DSG wapen ingezet. En ik was in één keer verkocht en wil nooit meer anders. Nog eens een proefrit gemaakt in een Auris met CVT en dan knap je daar direct op af door je DSG ervaring.
Ik heb wel zowel bij de vorige als de huidige auto de DSG software wat laten aanpassen zodat er in D wat later en in S juist wat vroeger wordt opgeschakeld. Dat maakt het rijden substantieel nog aangenamer.

RefleCs

Forumguru
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en ben om kosten redenen voor de handbak gegaan. Ik had liever de DSG gehad maar precies wat jij ook aangeeft het is een aanslag op het budget.

Vooral als je ook ACC gaat nemen is een DSG net ff wat handiger. Het rijdt heerlijk maar ik kan ook prima uit de voeten met een handbak.

s_janssen

Actief lid
Ik rij nu ook een DSG (Passat 1.4 TSI) , en ik wil nooit meer schakelen. Dus ook in de Superb 1.6 TDI een DSG voor mij. Het past echt bij die auto. Wat ik persoonlijk een voordeel vind, is dat de DSG 7 versnellingen heeft en dus de zwakke punten van die motor wegfiltert. Een 1.6 TDI heeft in de lage toeren <1900 heel weinig puf. Merk je met een DSG niks van.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 134.000 km gereden met mijn laatste dienstauto (O2 1.9 TDI) nadat ik bij een proefritje binnen 5 minuten "om" was.
Tot mijn grote spijt was de na mijn pensionering privé aan te schaffen Fabia Greenline niet leverbaar met DSG, anders had ik de meerkosten er graag voor over gehad..
Als deze Fabia aan vervanging toe is, zal een DSG (of, in geval van een niet-VAG auto, een vergelijkbare automaat) weer behoorlijk hoog op mijn verlanglijstje staan.

0ri0n88

Forumguru
Een simpel antwoord; JA, voor mij wel in ieder geval. Alleen mijn aanschaf was privé en 2ehands dus niet vergelijkbaar maar sws geen schakelen meer voor mij en aangezien mijn vriendin reeds alleen een automatenrijbewijs heeft zullen de evt volgende auto's ook een automaat hebben :D elk nadeel heb zijn voordeel ;)
Als het schakelen je niet deert en het is je de meerprijs niet waard dan een handbak nemen, maar ik zou het wel weten ;)

supergroover

Forumguru
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en ben om kosten redenen voor de handbak gegaan. Ik had liever de DSG gehad maar precies wat jij ook aangeeft het is een aanslag op het budget.

Vooral als je ook ACC gaat nemen is een DSG net ff wat handiger. Het rijdt heerlijk maar ik kan ook prima uit de voeten met een handbak.

Ook ik had liever een DSG gekozen maar de meerprijs was voor mij in de lease ruim €60,- netto per maand en dat vond ik toch wel fors.
Zeker gezien ik van diesel (20% bijtelling) naar benzine moest (25% bijtelling).

Laatst bewerkt:

fiestaman

Forumguru
1 woord, Ja.

Mijne is privé gekocht, en was een 4000€ duurder dan de de handgeschakelde.
Ik kon kiezen voor een 1.6 handbal of 2.0 automaat.

Eerst zitten twijfelen want 4000€ is veel geld. Maar ik wou automaat en men vrouw zei, gewoon doen dan.

Nog geen moment spijt van gehad!

Gewoon doen, zeker dat het lease is, je krijgt eigenlijk feitelijk de wagen in je schoot geworpen. Voor die paar €'s de maand ga je toch niet klagen zeker.

supergroover

Forumguru
Blijft toch heel persoonlijk en ik kan niet in je portemonnee kijken, maar DSG rijdt echt super.
Ik heb zelfs overwogen om dan "maar" te kiezen voor een Octavia Combi met DSG.

Na een proeftrit gemaakt te hebben in een Octavia met DSG en een dag in een Superb zonder DSG van de dealer gereden te hebben, heb ik toch gekozen voor de Superb zonder DSG.

rudolfi

Forumguru
Na het rijden in een auto met DSG was ik verkocht. Vind het echt de meerprijs waard.
Wel heb ik het start stop vaak uit staan.
Dus ik zou met DSG doen als je de mogelijkheid hebt.

Tassin

Forumguru
Ik zou de automaat zeker niet meer willen inleveren. Heerlijk comfortabel rijden, zeker als je zoveel kilometers maalt. Dan sta je toch ook geregeld in de file. En net dan komt de DSG nog meer tot z'n recht.

Als je het budget voor de Superb met DSG niet rond krijgt, zou ik zeker overwegen om een Octavia te nemen met DSG als alternatief (met ruimte voor nog wat extra opties). Je zal dan op andere punten een beetje moeten inbinden, maar je hebt dan wel het comfort van de DSG.

Veel succes nog met het oplossen van je dilemma!

StefanN

Forumguru
Wij hadden onze auto al besteld toen skoda met de aanbieding kwam een dsg voor 400 euro.....
Had dat VOOR de bestelling geweest had ie er zeker in gekomen.
Heeeeerlijk een automaat ( zeker in stadsverkeer )

groet Stefan

Goofy@5E

Forumguru
Eens dsg altijd dsg, zal voor mij (prive) nooit nog een schakel aanschaffen, idem voor mijn wederhelft, is de meerprijs dubbel en dik waard

erikw

Lid
De DSG icm front en lane assist is een zegen in druk verkeer. Dat zijn echt opties waar ik niet meer zonder wil. Echter het maakt natuurlijk echt uit wat voor soort rijder je bent. Ik kabbel zelf altijd rustig met het verkeer mee met de CC op 140. Echt gek doen zit er niet in met een 1.6.

riskitalltowin

Actief lid
Ja. Maar ik schakel om van O3 DSG naar S3 zonder. Ik heb de DSG soms ervaren als een frustratie en was voor "mij" niet meer de moeite om er extra budget aan te spenderen. Heb maar panodak en leder in de plaats genomen.

Ik rij sinds afgelopen augustus in een Rapid spaceback 1.2 TSI. Voordat ik naar een andere auto ging kijken had ik besluit al genomen om over te stappen naar een automaat. We kwamen bij skoda terecht en voor een zeer kleine meer prijs toen een DSG gekocht. Na 1km rijden was ik er uit. Nooit meer wat anders dan een automaat. Ik zou dus zeggen altijd doen. Sussen met je overwegingen.

kansberg

Forumguru
In beide uitvoeringen heb ik inmiddels mogen rijden en ik zou graag een paar andere opties laten staan voor de DSG. Wat rijdt dat comfortabel en lekker! Mijn volgende auto wordt er ook zeker één met DSG! Als je de mogelijkheid hebt: doen!

laibo

Nieuw lid
Als je het budget voor de Superb met DSG niet rond krijgt, zou ik zeker overwegen om een Octavia te nemen met DSG als alternatief (met ruimte voor nog wat extra opties). Je zal dan op andere punten een beetje moeten inbinden, maar je hebt dan wel het comfort van de DSG.

Octavia gaat hem sowieso niet worden, 1 van de eisen die ik heb meegekregen van de nieuwe werkgever is dat de auto maximaal een B-label mag hebben... De Superb 1.6 valt met alle uitvoeringen in een B, de Octavia helaas niet... :)

In beide uitvoeringen heb ik inmiddels mogen rijden en ik zou graag een paar andere opties laten staan voor de DSG. Wat rijdt dat comfortabel en lekker! Mijn volgende auto wordt er ook zeker één met DSG! Als je de mogelijkheid hebt: doen!

Dat is dus een andere afweging, ga ik er concessies voor doen om inderdaad wel een automaat te hebben.

Ja. Maar ik schakel om van O3 DSG naar S3 zonder. Ik heb de DSG soms ervaren als een frustratie en was voor "mij" niet meer de moeite om er extra budget aan te spenderen. Heb maar panodak en leder in de plaats genomen.

Wat voor frustraties heb je ervaren?

Bovenaan Onderaan