Is 70PK / 51 kw voldoende?

kiet

Nieuw lid
Hallo,

Wij willen graag een Fabia Combi benzinewagen kopen.

In onze garage kunnen ze mij een directiewagen (4 maanden oud) aanbieden van 70PK (51kw) voor een mooie prijs.

Een korte schets van ons rijgedrag:
- We gaan beiden met de trein naar het werk, gebruiken de auto uitsluitend voor korte afstanden, weinig snelwegen
- We hebben 1peuter, binnenkort misschien een tweede kindje
- 'Snel optrekken' is voor ons van geen belang
- Enkele keren per jaar gaan we op weekend en één keer op vakantie (minder dan 1000km).

Is deze 51kw voldoende om op vakantie bijvoorbeeld de Mont Ventoux op te rijden, zonder achteruit te bollen?

Deze motor heeft t.o.v. de 86PK geen 'distributieriem' en 3 cilinders ipv 4. Wat betekent dit concreet?

alvast bedankt!
 

hemi24

Forumguru
15 tot 20 jaar terug had 90% van de bevolking een auto met een vermogen tussen 55 en 80 pk...

Toen hadden ook weinig mensen last met een volgeladen auto op de bergpassen.
Misschien ga je niet in het 5e verzet naar boven, maar problemen verwacht ik niet!

V.w.b. de vraag over distributieriem of - ketting, daar zou ik me geen zorgen over maken als ik je geschetste gebruik zo lees, verslijt je beide niet...
Het verschil tussen een 3 en 4 cilinder, kun je het beste ervaren door eens met beide motoren te gaan rijden. Grootste verschil zit hem in de 'loopcultuur' van de motor.
Bij lagere toeren is een 3 cilinder meestal iets luidruchtiger en klinkt iets meer 'tokkelender', maar bij hogere toeren zijn de 3-cilinders meestal net naaimachientjes.

Ik zou gaan proefrijden met het hele gezin en je gevoel volgen...
 

The bone collector

Senior Member
Een scheurijzer zal het waarschijnlijk wel niet zijn, maar als je daar niet veel belang aan hecht zal deze auto ruim voldoende zijn voor jouw rijgedrag. In de bergen schakel je dan gewoon een versnelling lager. Zelfs met 50 pk rij je Mont Ventoux op hoor.

Distributieriem of ketting, daar zou ik niet echt van wakker liggen. Ketting is wel bedrijfszekerder, hoef je je geen zorgen te maken over een riem die kan breken, ook al is de kans klein dat dit gebeurt.

Een 3 cilinder loopt meestal iets anders en zal ook wat zuiniger zijn. Over de degelijkheid zou ik mij geen zorgen maken, kleinere 3 cilinder motoren hebben bewezen dat ze ook degelijk zijn.
 

Jkz

Lid
Heb wel twijfel of het een direktiewagen is. Wat bedoelen ze daarmee?Koop je wel bij een dealer?
Over de auto zelf zou ik mij geen zorgen maken. Die voldoet prima aan je eisen. Maar een een 3 cilinder fabia als directie auto....
 

higgy

Forumguru
Ik heb wel eens in die 3-cilinder gereden, vond het een lekker rijdende auto.
Die term 'directiewagen' zou ik inderdaad eens nagaan...
 

Mark

Banned
Heb wel twijfel of het een direktiewagen is. Wat bedoelen ze daarmee?Koop je wel bij een dealer?
Over de auto zelf zou ik mij geen zorgen maken. Die voldoet prima aan je eisen. Maar een een 3 cilinder fabia als directie auto....

Ik volg je mening, dit kan evengoed een wagen zijn die gebruikt is voor testritten door aspirant kopers. Deze durven ze dan te verkopen als directiewagen. Hou er rekening mee dat zo'n testwagen flink kan zijn afgetrapt, netjes warmrijden of inrijden is er vaak niet bij!
 

kiet

Nieuw lid
Hoi,

we hebbend de auto getest en we gaan hem nemen.

De term 'directiewagen' was hier inderdaad verkeerd gebruikt. Uiteraard zal de directie niet in zo'n autootje rijden :).
Het gaat hier over een wagen die werd gebruikt door een personeelslid (een verkoper) van de garage (officiele dealer).

Bedankt voor al jullie input!
 

Fabia

† In Memoriam
Gefeliciteerd met de aankoop, je gaat geen spijt krijgen. Het is een lekker fel motortje met lekker veel koppel onderin.
 
Bovenaan Onderaan