Irritant gekraak in dashboard

thomthomas08

Actief lid
Beste leden,

Sinds 27 juli ben ik de trotse eigenaar van een witte Skoda Citigo Sport. Ik heb deze auto overgenomen van mijn partner. Echter sinds dat ik er mee rijd, hoor ik tussen de 30-80 km/h, hoor ik een vervelend gekraak komen vanuit het dashboard. Volgens mijn partner zou het ook een onderdeel kunnen zijn die tegen het hitteschild aan tikt, en dat het dus resoneert naar het dashboard. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het komt niet heel vaak voor, maar zelfs als ik over een lang stuk asfalt rijd met een snelheid tussen de 60-80 km/h hoor je het gekraak. Nogal vervelend!

Ik lees graag reacties tegemoet!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Is hij verlaagd? Lijkt zo op de foto's, sommige auto's willen nogal eens gaan "kraken" na verlaging. Had ik ook wel eens last van na de vaste verlaging met Eibach, interieur rammels en kraakjes, nu geen last meer van.
 

thomthomas08

Actief lid
De auto was wel verlaagd, maar mijn partner heeft de verlagingsveren er onder vandaan gehaald. Is de Citigo Sport van fabriek af al iets verlaagd?
 

SteGo

Donateur
Bij mijn weten niet, weet jij hier meer van @SteGo ?
Gekraak uit het dashboard komt mij niet bekend voor. Mijn eigen Citigo Sport kraakt weliswaar wel, en als het koud is ook werkelijk als een bezetene ... maar dat is vooral bij drempels. Maar dat zijn waarschijnlijk de draagarm- en stabilisatorstangrubbers. Het bekende VAG-kwaaltje, waar Carrec overigens wel een oplossing voor heeft;

Voor de rest zou ik het zo 1,2,3 niet weten wat er kan kraken in het dashboard. :pieker:
 

thomthomas08

Actief lid
Ik heb ook wel last van gekraak van de rubbers, maar dat vind ik niet vervelend, en ondervind ik meestal alleen als het wat kouder is. Toch bedankt voor het toesturen van de link! Ik denk dat het gekraak misschien iets onschuldigs is. Denk niet dat het gekraak van de rubbers resoneert door het dashboard heen.
 

Kees62

Actief lid
krakend onderstel loste ik altijd (tijdelijk) op door de auto omhoog te zetten onder de carosserie zodat de wielen "uithangen" en alle rubbers goed met kruipolie in te spuiten, was je er weer een paar maanden vanaf. als ik langer met een auto wilde rijden een kwestie van loshalen en invetten
 

Tees

Donateur
De beste oplossing die ik tot nu toe voor krakende ophangings- en stabilisatorrubbers heb gevonden is siliconenspray. Ik heb spuitvet geprobeerd, dat werkte niet omdat t niet voldoende tussen de rubbers komt, en kruipolie heeft zeer beperkte smerende werking.
Het beste is idd loshalen, maar dat is net zoveel werk als vervangen en dan is t meteen weg. Vooral de ophangingsrubbers zijn een lastig werkje, daar heb je een pers voor nodig.
 

thomthomas08

Actief lid
Kan je een Video maken en deze posten? Wie weet herkent iemand het wel hier.
Ik heb een video gemaakt, als je bent ingelogd op YouTube en deze link opent krijg je als het goed is de video gelijk mee.

Je hoort het niet heel goed, maar in het midden van de video hoor je een krakend geluid.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het zou kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik hoor het inderdaad, maar kan niet thuisbrengen wat het nu net is... Bij mij was het destijds meer een gepiep vanuit het dashboard. Dit is heel wat anders.
 

thomthomas08

Actief lid
Ja precies. Ik heb zondag klein onderhoud gepland, dan zet ik hem even zelf op de brug en ga ik kijken waar het vandaan komt. Het was ook koud buiten en de auto was koud, misschien dat het daar ook mee te maken heeft.
 

JeSko

Forumguru
Zou kunnen hoor! Mijn Superb heeft er ook last van, bij koud weer piept het dashboard eventjes, na 5 minuten en een warm interieur is het weg. In de zomer of bij warm(er) weer komt dit gepiep nooit voor! Is dus echt materiaal dat reageert op temperatuur verschillen.
 

thomthomas08

Actief lid
Zou kunnen hoor! Mijn Superb heeft er ook last van, bij koud weer piept het dashboard eventjes, na 5 minuten en een warm interieur is het weg. In de zomer of bij warm(er) weer komt dit gepiep nooit voor! Is dus echt materiaal dat reageert op temperatuur verschillen.
Wat wel zo is, is dat het geluid langer aanhoud..
 

JeSko

Forumguru
Ja bij de mijne gaat het altijd weg na een poos, dat het aanhoud duid toch op iets anders.
 

Blackciti

Senior Member
Gekraak uit het dashboard komt mij niet bekend voor. Mijn eigen Citigo Sport kraakt weliswaar wel, en als het koud is ook werkelijk als een bezetene ... maar dat is vooral bij drempels. Maar dat zijn waarschijnlijk de draagarm- en stabilisatorstangrubbers. Het bekende VAG-kwaaltje, waar Carrec overigens wel een oplossing voor heeft..........

Kraken in het interieur komt puur en alleen omdat de carrosserie niet niet stijf genoeg is. Dan wringt alles zelfs bij de geringste oneffenheid in het wegdek. Heeft alles te maken met het kostenplaatje voor de fabrikant t.a.v. deze modellen.
Eén en ander zou je (deels) kunnen oplossen door een stut bar in de motorruimte tussen de veerpoten te plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan