Introductieprijs?

BAvH

Nieuw lid
Momenteel rijden we een Fabia Combi II, die vooraf werd gegaan door Fabio Combi I, maar we zijn aan iets groters toe. We hadden ons oog eigenlijk al op de Octavia laten vallen. Nu de de prijslijst er is en de Combi vanaf de zomer leverbaar lijkt te zijn moeten we de plannen wellicht maar omzetten in actie ;)

Wat we ons echter afvragen, en waar andere forumleden wellicht meer vanaf weten, komen er misschien nog actie/introductie modellen met een extra interessantere prijs of is dat dit jaar niet (meer) te verwachten?

Bedankt alvast voor jullie reacties.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn ervaring met de Superb ambition Business is dat deze in de loop der jaren wat minder bedeeld is geraakt qua opties. Zo is bijvoorbeeld het soundsysteem vervallen.

Als je de opties op de business modellen van de Octavia bekijkt zou me het niet verbazen (het is wel erg compleet) dat deze ook nog uitgekleed gaat worden op den duur.
 

Sparkie

Forumguru
Ik zou verwachten dat er vooral actiemodellen voor de O2 komen en zeker niet op een nieuw model als de O3.

Actiemodellen komen voornamelijk op de markt om de oude voorraad kwijt te raken.
 

ertromp

Forumguru
Mijn ervaring met de Superb ambition Business is dat deze in de loop der jaren wat minder bedeeld is geraakt qua opties. Zo is bijvoorbeeld het soundsysteem vervallen.

Als je de opties op de business modellen van de Octavia bekijkt zou me het niet verbazen (het is wel erg compleet) dat deze ook nog uitgekleed gaat worden op den duur.

Helaas moet je voor de Octavia 3 behoorlijk investeren in pakketten als je bijvoorbeeld een leuk soundsystem wil.
Je ziet ook ten opzichte van de Octavia 2 dat er meer gekeken is naar het moederconcern VW en dat wanneer je opties wil er behoorlijk in de zogenaamde pakketten geinvesteerd moet worden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat bij de introductie van een kompleet nieuw model van een minder goed aangeschreven merk er wel eens een introductiekorting gegeven wordt om er snel een aantal op de weg te krijgen. Het "als er een schaap over de dam is" principe. Die nieuwe Octavia zal echter toch wel als de bekende warme broodjes gaan, met name in de leasemarkt. Korting geven kost de dealer, importeur en fabrikant dan alleen maar onnodig geld. Ik kan me zelfs zomaar voorstellen dat je al snel met flinke levertijden te maken kunt krijgen. Ik denk dat je voor korting vooralsnog toch op de "oude" O2 bent aangewezen, die Arctic uitvoeringen zijn trouwens best aardige aanbiedingen wat mij betreft.
 

Bakkertje

Forumguru
Helaas moet je voor de Octavia 3 behoorlijk investeren in pakketten als je bijvoorbeeld een leuk soundsystem wil.
Je ziet ook ten opzichte van de Octavia 2 dat er meer gekeken is naar het moederconcern VW en dat wanneer je opties wil er behoorlijk in de zogenaamde pakketten geinvesteerd moet worden.

Ja klopt helemaal, mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar de elegance business mocht ik er 1 mogen bestellen en daar zit het allemaal al zo'n beetje op, op de elektrisch verstelbare bestuurders stoel na, en die kost ook meteen 1100 euro vs 420 bij de Superb of 449 bij de Golf VII(?). Maar goed, je kunt nu in ieder geval een pakket selecteren. Bij de Superb Businessline kun je metallic lak, , rokerspakekt, zijairbags achter, stoelverwarming, sunset en de elektrische verstelbare stoel kiezen daarna houdt het toch echt op..

Nou ja, hij is echt heel erg compleet die O3 in businessline uitvoering, dus die gaan we nog veel op de weg zien ;)
 

ertromp

Forumguru
Helaas als particuliere rijder zoals ikzelf ben je genoodzaakt behoorlijk te investeren. Hopelijk kan ik straks nog een beetje korting en een goede inruilprijs bedingen
 

VEEJAY

Forumguru
Zou je als particuliere rijder wel in een NIEUWE Skoda investeren gezien de snellere waarde daling dan bijvoorbeeld een Audi of VW? Wat moet een Skoda Octavia na 3 jaar en 90K op de klop nog opbrengen bij inruil? Niet veel denk ik..

Ps. "investeren" is sowieso een raar wordt als het om auto's gaat ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je zo'n premiumkoets wil rijden begin je al meteen met veel meer uitgeven, dus ook als je dan 3 jaar later meer terugkrijgt heb je intussen ook te maken met een groter renteverlies. En dan heb je al die tijd ook nog minder ruimte gehad...

Overigens is elke nieuwe auto - welk merk dan ook - altijd verhoudingsgewijs duurder dan dezelfde als gebruikte "met de kop eraf". Maar dat is een andere afweging natuurlijk... (uitgebreidere garantie, in principe minder kans op problemen, gewoon lekker een nieuwe, versus de hogere kosten voor zover het budget deze toestaat).
 

Havana

Forumguru
Nieuwe auto is zowat de slechtste investering die je kan doen. Zelfs een woekerpolis is nog beter. Je loopt de showroom uit en je bent al 20% kwijt zonder één km te rijden. Ik snap dan ook echt niet dat mensen zonder overmatig veel spaargeld nieuwe auto's kopen, soms dan ook nog van geleend geld.

Ik snap heus wel dat een auto aanschaffen zelden een rationeel besluit is maar een nieuwe auto is echt het andere uiterste.

Ik heb mijn eigen schoonvader, die elke 2-3 jaar een nieuwe auto koopt, wel eens voorgerekend wat hij alleen al kwijt is aan afschrijving. Interesseert hem niks want "ik vind het veel te leuk om eens in de zoveel tijd in een nieuwe wagen te rijden". Prima maar ga dan ook niet zeuren over hoge kosten (dit is overigens GEEN verwijt aan de TS hoor ;) ).
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik ben het met jullie eens dat een nieuwe auto vooral in het eerste jaar flink afschrijft. Maar kijk eens naar de prijzen van jonge gebruikte auto's. Ik heb net (ook gewoon privé) een nieuwe Octavia gekocht. Voordat ik die kocht, heb ik ook gekeken naar gelijke Octavia's van ongeveer een jaar oud. Tot mijn stomme verbazing vragen de dealers daar net zo veel voor als voor een nieuwe. Zeker omdat je nu een nieuwe Octavia in Arctic uitvoering kunt kopen met zo ongeveer alle opties gratis erbij. Dan is een nieuwe niet meer duurder dan een gebruikte. Ook nu zijn er dealers die auto's van 2012 aanbieden die net zoveel en soms zelfs meer kosten dan een compleet nieuwe.

Met een nieuwe heb je wel twee jaar garantie. En hopelijk kan ik er een jaar of 5 à 6 mee rijden. Ik ga natuurlijk niet iedere drie jaar een nieuwe kopen. Dan heb je wel echt geld te veel.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nieuwe auto is zowat de slechtste investering die je kan doen. Zelfs een woekerpolis is nog beter.
Hoezo? Van een woekerpolis heb je geen plezier, van een nieuwe auto wel. En hoe kun je dat plezier bij de bepaling van je ROI betrekken?

Een nieuwe auto biedt een aantal voordelen die heel slecht in geld uit te drukken zijn, maar daarmee niet minder valide zijn, zoals de geur van nieuw, het gevoel dat ie speciaal voor jou gebouwd is, de hogere betrouwbaarheid (echt of vermeend), je kunt er toch weer wat langer mee doen, etc, etc, etc. Allemaal dingen waarvan iedereen voor zichzelf moet beslissen wat de waarde ervan is, maar die je wel degelijk moet meenemen bij je beslissing. Wel me je eens dat er bij aanschaf van nieuw niet gezeurd moet worden over de hoge kosten, als je dat wel doet heb je kennelijk onvoldoende plezier of andere voordelen van je "investering".
 

VEEJAY

Forumguru
Misschien dat ik teveel op fora's rondhang dat ik zoveel lees over problemen met nieuwe auto's, ik zou alleen wel teleurgesteld zijn als ik vaak langs de dealer moet omdat mij iets niet bevalt of sterker nog discussies moet gaan voeren over wat wel of niet productspecifieke eigenschappen zijn.

Even los van nieuw of tweedehands, vergis ik mij of als je een auto van 40K koopt betaal je sowieso 8400E aan btw. En wanneer je dan na 2 jaar weer inruild en een auto koopt van dezelfde prijs heb je in 2 jaar 17.000 euro alleen aan belastingen betaald? Volgens mij kun je liever in die prijsklasse particulier kopen dan of niet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Prima maar ga dan ook niet zeuren over hoge kosten
En waarom mag dat dan niet?
Afschrijving is immers maar één kostenpost (die trouwens vrij goed te voorspellen is en ook wel weer meevalt als je een nieuwe auto wat langer houdt, bv. een jaar of 6), maar er zijn genoeg andere kosten waarover wel degelijk gesproken mag c.q. moet kunnen worden als die tegen blijken te vallen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien een subtiel verschil, maar ik maak graag onderscheid tussen ergens over zeuren/klagen of ergens over spreken (misschien doet havana1982, waar het stukje wat Canon-eye quote vandaan komt, dat ook wel). Spreken over de hoge kosten lijkt me zeker wel te mogen, en inderdaad, ik denk dat dat zelfs moet, om een weloverwogen beslissing te maken. En daar hoort ook de afschrijving zeker bij, omdat dat toch een vrij grote kostenpost is bij aanschaf van een nieuw auto, hoe belangrijk is weer afhankelijk van hoe lang je met de auto gaat doen, maar daar moet je van te voren ook wel een idee over hebben.

Volgens mij zijn trouwens de meeste andere kosten ook wel goed te voorspellen, brandstofverbruik (niet afgaan op de folder, maar bv spritmonitor checken), verzekering, belastingen, etc. Onderhoud is wat tricky, dat kan na afloop van de garantie tegenvallen, maar zeker de eerste twee jaar is dat ook voorspelbaar. De onzekerheden die er dan nog inzitten volgen bijvoorbeeld uit veranderend overheidsbeleid of gereden kilometers die je verkeerd ingeschat hebt, maar dat geldt ook voor tweedehands.

@Veejay, ik denk/hoop dat als iedereen die een probleemloze nieuwe auto gekocht heeft dit hier regelmatig gaat melden het forum vrij saai zou worden. De mijne is in ieder geval ruim 60.000 km en 1.5 jaar geheel probleemloos.
 

Darkside

Forumguru
op directlease.nl kan je al een beetje spelen met een configurator. En kijken wat de lease prijzen zijn.
Had hem iets goedkoper gehoopt. Maar de EBL ziet er toch goed uit. Rijkere uitrusing dan mijn huidige en iets gunstiger geprijst.
 

Darkside

Forumguru
Volgens een tweet van VW is de Golf BM 1.6 TDI met 110pk vanaf morgen te bestellen.
Prijs is €25.490 wat volgens mij zo'n 900,- duurder is dan een 1.6 TDI 105pk in Trendline uitvoering.
Dat valt me dus nog mee.
Zal de OIII met deze motor ook 900,- duurder zijn?
 
Bovenaan Onderaan