Interieur ventilator blaast nauwelijks

Rjans

Nieuw lid
Goedendag allemaal, ik zal mij even voorstellen. Ik ben RJans en ik heb sinds deze maand ook een Skoda! Een Skoda Fabia Combi III 1.2TSI uit 2015 wel te verstaan.

Helaas loop ik nu tegen een probleem aan. Het viel mij namelijk op dat mijn auto erg snel beslaat tijdens regenval of na een tijd stil te hebben gestaan. Eenmaal beslagen verdwijnt dit niet of nauwelijks aangezien de ventilator nauwelijks kracht lijkt te hebben.

Ik hoor de ventilator wel enorm hard z’n best doen, maar er komt geen lucht uit de ventilatie gaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht zelf aan een verstopt interieurfilter maar dat blijkt het na controle niet te zijn.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Roan Jansen
 

Pindasaus

Forumguru
Welke van de ventilatiegaten bedoel je? Heb je climatronic of handbediend? In het tweede geval, hoe staat de draaiknop voor de kleppen?
 

Tees

Donateur
Nog maar een vraag: heb je getest met het interieurfilter eruit? En gevoeld of de luchtstroom bij het interieurfilter wel goed is?
Als dat laatste niet het geval is, dan zit t probleem waarschijnlijk bij de ventilator zelf, en moet die wellicht vervangen worden.
 

Rjans

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een Skoda met climate control. Maar ook op de handmatige manier voel ik de lucht amper. Ik heb vandaag even gekeken hoe het zit als ik het interieurfilter (voor de passagier, onder het dashboardkastje) er uit haal. Ik voel dan wel een luchtstroom op de plek van het filter. Maar uit de ventilatie gaten, zowel voorruit, als dashboard en benen blowers voel ik het niet…

Hebben jullie enig idee wat het dan kan zijn? Verstopte leidingen misschien? En hoe kan ik dat verhelpen?
 

Pindasaus

Forumguru
Ik heb er geen verstand van maar misschien staan de gemotoriseerde kleppen niet goed. Hopelijk is er niks afgebroken. Je zou het volgende kunnen proberen: druk de knoppen van AC en front vent tegelijk in en houd 3 seconden ingedrukt.
 

Tees

Donateur
Zo'n hercalibratie kan iig geen kwaad. Maar een kanaal kan niet zomaar verstopt raken, het zit tenslotte na het filter, dus daar komt niet zomaar wat groots doorheen. Wat wel kan is dat er een aansluiting losgekomen is, en dan blaast de lucht natuurlijk ergens achter het dashboard weg. Dat is wel vervelend als je dat moet nalopen.
 

Rjans

Nieuw lid
Met een hercalibratie is het gelukt het een en ander te herstellen! Nu werken 4 van de 7 standen in plaats van 1 van de 7
Bij 5-6-7 valt de kracht uit de blowers toch weer weg terwijl de ventilator toeren blijft maken slaat dan in stand 4 ook niet weer aan… Na weer resetten werken de standen 1-4 wel weer.

Heeft 1 van jullie of een andere lezer misschien nog een idee? Of duidt dit dan toch op een meer mechanisch probleem..?
 

Tees

Donateur
Bijzonder, ik had niet gedacht dat dat een stukje van de oplossing was. Maar aangezien het probleem terugkomt bij hoge ventilatiestanden, doet me dat idd vermoeden dat er een mechanisch probleem is. Bijvoorbeeld dat een van de kleppen de hogere luchtstroom niet aankan, en dan blokkeert. Ik zou dan zelf verwachten dat ie blijft staan in de stand waarin ie dan zit, maar misschien dat de luchtstroom m op een bepaalde manier wegduwt omdat ie te weinig weerstand heeft van de stelmotor?
 
Bovenaan Onderaan