Inspectie nu! Resetten

Maar er is wel iets anders en dat lees ik in je laatste zin: ... ik zou het risico niet lopen.... Dus de display zorgt dat je een beetje bezorgd bent (angst) als je het niet doet. En wij - ik ook - laten ons dikwijls leiden door dit soort boodschappen.
En als we naar de garage geweest zijn en het zaakje is terug gereset dan is dat "onrust" gevoel weg. Dus hebben we ons een beter gevoel 'gekocht'. Toch bedankt voor je reactie.
Heeft niet zoveel met het display te maken hoor. Heb me ooit nog wel eens verdiept in het technisch ontwerp van auto's (en daar zelfs een diploma van in de kast liggen). En hoewel ik me daarna in bedrijfskunde ben verloren werk ik veel met techneuten die zich richten op expertise van technische schades. En niet zelden hebben technische schades betrekking op verkeerd interpreteren van adviezen zoals een lange onderhoudsinterval of bijvoorbeeld het nieuwe rijden.

Feit is dat elke brandstofmotor is ontworpen om op bedrijfstemperatuur te werken. De koude start en opwarmfase is een noodzakelijk kwaad dat per definitie niet goed is voor een motor. Met allerhande kunstgrepen worden de gevolgen ervan geminimaliseerd (speciale materiaalmixen zodat bij koude motor kleinere toleranties mogelijk zijn, dunnere oliën, elektrische waterpomp etc..). Toch kan nooit helemaal weggenomen worden dat bij koude (benzine)motor een kleine hoeveelheid brandstof in de olie terechtkomt. Bij moderne benzine- en dieselmotoren is er ook sprake van vervuiling door roet. En dan is er nog condens dat alleen verdampt als de motor lang genoeg op temperatuur is.

Al deze zaken bij elkaar verkorten de levensduur van je olie enorm. Je kunt bij 7.000 km per jaar niet verwachten dat je pas na 30.000 km olie kunt verversen zonder de levensduur van je motor ernstig te verkorten.

Korte samenvatting. De geruststelling van het display heb ik niet nodig, jaarlijks verversen bij weinig km's is echter zeker geen onzin die alleen maar goed is voor de garage. Dit advies is goedbedoeld, gratis en vrijblijvend ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Helemaal eens @Peter-036 als je eens per maand een ritje van 550km doet dan gaat het korte ritten verhaal natuurlijk niet op. En in zo'n geval durf ik de tijdsmelding na twee jaar ook best een poosje te negeren :jaja:

Ik vrees alleen dat de meeste auto's die weinig rijden minder geluk hebben ;)
 

Cesar

Nieuw lid
Dagteller 0 blíjven indrukken, contact aanzetten, daarna volgen op het scherm.

Bij service interval hetzelfde, maar dan met de vier richting aanwijzer aan te zetten.
Mr Rapid. Ik heb dit gedaan zoals je beschrijft: Dagteller indrukken en contact opzetten. En inderdaad, ik krijg dan de vraag: OK of annuleren. Ik druk op het gekartelde wieltje, rechts op het stuur en krijg de bevestiging. Maar de melding blijft terug komen. Heb hetzelfde al een geprobeerd met de vier richtingsaanwijzers, maar niks...? Ik weet niet of het iets uit maakt maar ik heb een benzine Rapid. Enig idee? Thanks
 

zickeh

Lid
Ik zit met hetzelfde probleem. Paar keer aangegeven al dmv bovenstaande reset maar melding blijft terugkomen. Garage kreeg m er niet uit. Iemand een permanente oplossing voor deze beurt? Thanks vast
 

hemi24

Forumguru
Ondanks Longlife interval kan het zijn dat je na een jaar terug moet, omdat bijvoorbeeld je remvloeistof ververst moet worden…

Voor een fatsoenlijke reset moet je auto aan de stekker, al het andere is een noodgreep!
 
Als je zelf je olie verandert met longlife .olie is dit goed voor 30000 km of 2.jaar. Maar resetten kan maar op 1 jaar of 15000 km. Dit waarschijnlijk om te voorkomen dat er ververst wordt met gewone olie en toch gereset wordt op longlife. Ik zelf rij ongeveer 10000 km per jaar , na een jaartje krijg ik de melding "olie verversen " ; en dan reset ik gewoon mijn computer en krijg een jaartje uitstel ... eenvoudig..
 
REMOLIE ?? Remolie controleren is eenvoudig. Ik heb een metertje gekocht (internet +- 10 e ) die het vochtgehalte in uw rem olie meet. Pas na 6j. kwam mijn remolie in het gewone rood met de aanbeveling verversen.
 
Bovenaan Onderaan