Inspectie nu! Resetten

Tintinn

Nieuw lid
hoe krijg je de melding inspectie nu gereset?? Vorig jaar heeft de rapid een long lief beurt gehad en nu wordt de melding inspectie nu op het display getoond
 

Rallye

Forumguru
Niet lief. Hoe weet je zo zeker dat hij geen beurt nodig heeft? Toch even je garage laten kijken of:
1) toch niet een beurt nodig is; of
2) er vorig jaar per ongelijk bij het coderen iets fout is gegaan (long life-beurt gedaan, 15.000/een jaar in de auto gezet).
 

Highway

Forumguru
Long life houdt niet in dat je 30 000km kan rijden tussen de beurten.

Wat dit wel inhoudt - de auto bepaald zelf, aan de hand van een aantal zaken (hoe je met de auto rijdt, belasting van de motor, veel lange/korte stukjes) wanneer de auto een beurt moet ontvangen. Een andere benaming voor long life is variabele onderhoudtbeurten. Dit omschrijft het mijn inziens beter. Het maximum die je kan behalen is 30 000km.

Zou je veel koste stukjes, vaak met aanhanger etc. hebben gereden zal de auto eerder aangeven dat deze een beurt nodig heeft.
 

JJB

Lid
Vorig jaar heeft de rapid een long lief beurt gehad en nu wordt de melding inspectie nu op het display getoond
Had de mijne ook: een long lifebeurt bij ca 30.000 km en 365 dagen later de melding inspectie. Dacht dat het niet klopte (vorige Skoda had geen tussentijdse inspectie nodig) dus geïnformeerd bij de dealer en volgens hen klopte het wel, wijziging m.i.v. modeljaar 2014. Inspectie = geen onderhoud, alleen een controle. Kostte ca. 70 euro.
 

EdK

Forumguru
Inspectie = geen onderhoud, alleen een controle. Kostte ca. 70 euro.
En wat word er dan gecontroleerd voor die 70 eurie ???
Want ben bang dat ik dat zelf ook kan na 365 dagen en dat me dit dus 70 eurie en vrije tijd opnemen scheelt....
 

JJB

Lid
En wat word er dan gecontroleerd voor die 70 eurie ???
Want ben bang dat ik dat zelf ook kan na 365 dagen en dat me dit dus 70 eurie en vrije tijd opnemen scheelt....

Verlichting, remmerij, banden, dat soort APK-dingen. Kan je zelf ook prima doen maar dan vervalt wel de (verlengde) garantie wanneer die nog van toepassing is...
 

EdK

Forumguru
Kan je zelf ook prima doen maar dan vervalt wel de (verlengde) garantie
JAja nou dat zou ik dan nog wel eens willen meemaken met me dealer.....
Het is eigenlijk gewoon € klopperij voor dingen die ik dagelijks volgens de manual ook moet controleren.
Als me lampie stuk gaat word het in Maxidot weergegeven, als me olie niet voldoende is dan word dat weergegeven met toeters en bellen.
Me banden profiel is een iets wat jezelf behoort te controleren en zodra onder de 1,6mm ( liefst eerder ) dan banden vervangen.
Dus nu eigenen ze zich dit zelf toe en met dreiging dat je dan je garantie verliest........

Nog even en dan ben ik zeker ook verplicht om de zomer en winter inspectie te doen omdat ik anders de garantie verlies.... duhhhhh
 

JJB

Lid
nou dat zou ik dan nog wel eens willen meemaken met me dealer.....
die discussie had ik dus geen zin in en heb daarom de tussentijdse inspectie laten uitvoeren maar sluit niet uit dat ik daarmee stop wanneer de garantie is verlopen. Verder ben ik het helemaal met je eens maar je zal ze de kost moeten geven die rondrijden zonder ooit ergens naar om te kijken.
 

EdK

Forumguru
maar je zal ze de kost moeten geven die rondrijden zonder ooit ergens naar om te kijken
Wil je dat ik verhonger ??

Laatst nog collega waar de canvas bij één band erdoor kwam...
Dus colega's en ik tegen hem van je moet je banden vervangen.
Antwoord: ja heb ff geen geld..... waarop we zeiden: krijg maar een klapband met 120KM dan hoef je geen banden meer te kopen..... kun je met massel meteen kijken voor nieuwe wagen en anders voor een spaanplaat kist....
De maandag erop zaten er wel nieuwe banden omheen, harde boodschap was doorgedrongen in de grijze massa...
 
Dagteller 0 blíjven indrukken, contact aanzetten, daarna volgen op het scherm.

Bij service interval hetzelfde, maar dan met de vier richting aanwijzer aan te zetten.
 

Cesar

Nieuw lid
Zit met het zelfde probleem: "Inspectie nu!" Vorig jaar pas groot onderhoud gehad, 244€... en zou nu naar 7000km weer moeten gaan en olie verversen. Er wordt dan telkens 4 liter 0W30 in gegoten... Zou toch super olie moeten zijn die normaliter toch minstens 30.000km zou moeten meegaan. Mijn Rapidje is in zijn vierde jaar, goeie wagen trouwens maar ik vraag me af ik niet eenvoudig kan resetten en eens even naar het olieniveau kijken. Of iemand een andere mening?
 

Noord26

Forumguru
Zit met het zelfde probleem: "Inspectie nu!" Vorig jaar pas groot onderhoud gehad, 244€... en zou nu naar 7000km weer moeten gaan en olie verversen. Er wordt dan telkens 4 liter 0W30 in gegoten... Zou toch super olie moeten zijn die normaliter toch minstens 30.000km zou moeten meegaan. Mijn Rapidje is in zijn vierde jaar, goeie wagen trouwens maar ik vraag me af ik niet eenvoudig kan resetten en eens even naar het olieniveau kijken. Of iemand een andere mening?
Long life beurt is maximaal 30.000km. Kijk maar eens in je boekje. Wat is je oliepeil? Er zijn legio redenen waarom je om onderhoud kan vragen.
 
7000 km per jaar is juist reden om snel olie te verversen. Tenzij je eens per week 150km rijdt en de auto verder stil staat.

Als je veel korte stukjes rijdt krijg je veeel eerder brandstofvervuiling in je olie, en condens in de olie verdampt niet goed. Ook werken de additieven pas optimaal op bedrijfstemperatuur. Kortom, de kwaliteit van de olie loopt hard achteruit bij het rijden van korte ritten. Iets dat met een direct ingespoten turbomotor sneller vervelende gevolgen heeft dan vroeger met de atmosferische motoren.

En hoewel ik zomaar geloof dat VAG wel fatsoenlijke omzet inprogrammeert (en dat vervolgens als "veiligheidsmarge" verkoopt ;)) zou ik voor die paar liter olie het risico niet willen lopen.
 

Cesar

Nieuw lid
Beste Cesar, heb je mijn tekst niet gelezen boven de jouwe ?
Sorry Mr. Rapid, dat resetten zal me wel lukken, bedankt daarvoor. Alleen stel ik me de vraag of het wel echt zinvol is zo een service beurt. Deze boodschap zou ook wel gekomen zijn als ik 30000km zou gereden hebben. Nu is dat de "tijd", 12 maanden die de boodschap activeert.
 

Cesar

Nieuw lid
7000 km per jaar is juist reden om snel olie te verversen. Tenzij je eens per week 150km rijdt en de auto verder stil staat.

Als je veel korte stukjes rijdt krijg je veeel eerder brandstofvervuiling in je olie, en condens in de olie verdampt niet goed. Ook werken de additieven pas optimaal op bedrijfstemperatuur. Kortom, de kwaliteit van de olie loopt hard achteruit bij het rijden van korte ritten. Iets dat met een direct ingespoten turbomotor sneller vervelende gevolgen heeft dan vroeger met de atmosferische motoren.

En hoewel ik zomaar geloof dat VAG wel fatsoenlijke omzet inprogrammeert (en dat vervolgens als "veiligheidsmarge" verkoopt ;)) zou ik voor die paar liter olie het risico niet willen lopen.
Bedankt voor je reactie. Ik vergat nog te zeggen dat het hier ging over een benzine Rapid. In de jaren 60... dus heel lang geleden schreef men voor: om de 5000km olie verversen. Nu, zijn er zoveel oliën met long-life eigenschappen, en fijne oliefilters, betere motoren, enz... de wetenschap heeft niet stil gestaan.
Maar er is wel iets anders en dat lees ik in je laatste zin: ... ik zou het risico niet lopen.... Dus de display zorgt dat je een beetje bezorgd bent (angst) als je het niet doet. En wij - ik ook - laten ons dikwijls leiden door dit soort boodschappen.
En als we naar de garage geweest zijn en het zaakje is terug gereset dan is dat "onrust" gevoel weg. Dus hebben we ons een beter gevoel 'gekocht'. Toch bedankt voor je reactie.
 

Cordoba

Forumguru
En wat word er dan gecontroleerd voor die 70 eurie ???
Want ben bang dat ik dat zelf ook kan na 365 dagen en dat me dit dus 70 eurie en vrije tijd opnemen scheelt....

Waarschijnlijk zit er officieel ook een lakinspectie bij. Krijg je een lakprobleem binnen de garantie, of een roestplekje na 5 jaar, dan zal gezegd worden, dat de kosten om dit te verhelpen enorm zijn toegenomen doordat de dealer geen jaarlijkse lakinspectie heeft gedaan. Enerzijds is zo'n inspectie geldklopperij, aan de andere kant is het niet doen van die inspectie de stok die Pon zoekt om de blaffende hond (ontevreden eigenaar) te slaan.
 
Mijn rapid heeft nu 42000 km en is van 2014, dus niet veel km. De olie is 0w30. Mijn wagen krijgt elk jaar nieuwe olie of binnen de 15000km, maar omdat ik nooit aan die 15000 geraak is het altijd binnen een jaar. Dus de service interval reset ikzelf omdat het nooit met het onderhoud overeenkomt.
 
Bovenaan Onderaan