Inrijden nieuwe citigo

lovely305

Forumguru
Hallo liefhebbers,

Ik kan dus over ongeveer 4 weken mijn Citigo ophalen en vraag me ineens af....
HOE moet je een nieuwe auto inrijden?
Ik hou van vlot rijden en wil niet iets verkeerd doen.

Graag jullie reacties.
 

hemi24

Forumguru
De eerste 1500 km niet te hoog in de toeren jagen, maar ook niet te zwaar belasten in het lage toerengebied.
Netjes warm rijden, etc.

Kortom, zoals je gedurende de gehele levenscyclus zou (moeten) rijden: met gevoel en op het gehoor.
 

Noord26

Forumguru
Inrijden is niet meer van toepassing tegenwoordig. Enige wat je niet moet doen is te voorzichtig er mee om gaan. Lekker doortuffen. Alleen toeren draaien wanneer de olie warm is (en dat is dus niet de watertemp..).
 

hemi24

Forumguru
Inrijden is niet meer van toepassing tegenwoordig.

Als dat geheel waar zou zijn zouden de instruktieboekjes van Skoda allemaal een stukje overbodige informatie bevatten...

Aangezien dit wel niet het geval zal zijn zou ik het stukje advies m.b.t. inrijden daarom maar gewoon even doorlezen en me daar een beetje aan proberen te houden...

Verder ben ik het wel met je eens: te ruig is niet aan te bevelen, maar rijden als een oud bejaard vrouwtje is ook niet aan te bevelen.
Kortom: niet laten schrikken, maar ook zeker niet langzaam laten inslapen...
 

Noord26

Forumguru
De toleranties op huidige motoren zijn zo klein van de onderdelen dat er geen sprake meer is van een inloop periode. Handleidingen, tja.. Herinner mij dat er in ons magnetron boekje staat dat je er geen natte huisdieren in mag droog maken.

Inrijden was vroeger wel anders met inloopolie welke na 1000km ververst moest worden. De techniek heeft grote stappen gemaakt op productie gebied de afgelopen 15 jaar. De instructieboekjes niet.

Zo staat er in je boekje ook dat je voor elke rit je bandenspanning moet controleren en wekelijks je oliepeil..

Sterker nog: de beste resultaten voor een motor zonder olieverbruik getest op motorfietsen is de eerste 50km voluit belasten om de cruciale fase van het zetten van de zuigerveren goed te doen. Dat is omstreden echter, maar legio voorbeelden zijn er van te vinden op het net.
 

lovely305

Forumguru
De meningen lopen wat uiteen zie ik.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik ga het rustig laten bezinken en nog een beetje rond vragen bij mijn collega monteurs.
Al vraag ik me af of je een Porsche hetzelfde in moet rijden als een Citigo...

So much to learn in so little time :icon_smile_dead:
 

The bone collector

Senior Member
Er is al heel wat over geschreven hoor. Rustig warm rijden en niet te zwaar belasten in het begin (eerste 1000km) kan nooit kwaad (dat geldt altijd natuurlijk). Wat je best ook doet is zoveel mogelijk met wisselende toeren rijden.
 

CDK

Forumguru
uhhh nee een porsche moet je iets anders inrijden idd, met je citygo wil je denk ik vooral ook economisch rijden, tenminste..., daar ga ik maar even van uit.... 1e 1000km niet te hoog in de toeren en met gevarieerde toerentallen rijden dus met de cruisecontrol op 100 en dan naar zuid Frankrijk is niet de goede optie ;) daarna tot 3000km mag je steeds iets zwaarder belasten als de olie op temperatuur is tenminste 80'C of meer, vanaf 3000km en op temperatuur mag het gas écht onderin, maar dat was je misschien niet vsn plan ;)

succes! greetz Corné
 

dirkie996

Forumguru
Sterker nog: de beste resultaten voor een motor zonder olieverbruik getest op motorfietsen is de eerste 50km voluit belasten om de cruciale fase van het zetten van de zuigerveren goed te doen. Dat is omstreden echter, maar legio voorbeelden zijn er van te vinden op het net.
Ik rijd al 30 jaar motor en dit is het eerste keer dat ik zulks hoor. Zeker bij een motorfiets, i.v.m. hoge toerentallen, is een degelijk inloopproces nodig. Ondanks dat de toleranties nu veel kleiner zijn, is het toch aangewezen om de zuigerveren, lagerschalen e.d. de tijd te geven om zich perfect te zetten. En zeker bij motorfietsen, waar de meeste blokken volledig uit aluminium gemaakt zijn, pluk je later de vruchten van een goed inloopproces met een motor die goede prestaties levert en geen olie zuipt. Met geleidelijk en gevarieerd te belasten, kan je zeker niks fout doen.
 

paulus474

Senior Member
Ik heb er ook wel van gehoord (zeer ruig inrijden), maar leek mij bij het inrijden van een nieuwe motorfiets niet aan te raden vanwege te beperkte data... ;).
Voor de Citigo zou ik ook gewoon het instructieboekje aanhouden.
 

lovely305

Forumguru
Het antwoord van Corne de Kluijver kreeg ik vandaag op mijn werk.
Dus daar ga ik me aan houden.

Bedankt iedereen!
Enne....fijn lang weekend ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan