Inrijden 1.2 tdi motor

inir

Lid
Op diverse plaatsen in dit forum komt het inrijden van de motor ter sprake.
Hieruit blijkt toch wel het belang van goed inrijden, dus een apart draadje hiervoor is wel nuttig lijkt me, zodat de info enigszins gebundeld wordt.

Ik zit met de volgende vragen:

1. in hoeverre wordt bij aflevering advies door de verkoper gegeven over hoe je de auto moet inrijden?
2. wat zijn inmiddels de ervaringen bij "verse" bezitters?
3. wie heeft nuttige tips hierover? (of weet waar te vinden: internet of instruktieboekje?)

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt !

Rinus.

(p.s. de mijne komt pas in september (aqua blue)
 

bobby45

Actief lid
In rijden is gassen met en warme motor

Tips voor inrijden (2009-1)

dinsdag 16 juni 2009

Vraag: Nu motoren van steeds beter materiaal worden vervaardigd is er in onze werkplaats een discussie ontstaan over het wel of niet inrijden van nieuwe au-to’s en motorfietsen. Is het inrijden nog nodig? Kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? Mij is bekend dat juist het laten zitten van de eerste olie tot aan de voorgeschreven interval een gunstig effect heeft. Of heb ik het mis?



Antwoord: Eerst vaststellen wat er moet inlopen. Eigenlijk alleen maar de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
De motorfabrikant stemt alles in het tribologische systeem (zoiets als: smering en slijtage) op elkaar af. Dus ook inlooplagen, de smeerolie en de filters. Het gaat om serie- of massaproducten, dus liggen de toleranties nauwkeurig vast.

Voor zulke motoren geldt: als ze vanaf nieuw direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.

Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.

Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Tips-voor-inrijden-2009-1.htm
 

RobPG

Lid
"In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten."

Wat doe je dan als je een DSG hebt? In de S-stand zetten ipv de D-stand? In D schakelt-ie immers heel snel naar een hogere versnelling, dus toeren maken ho maar.
 
Dit staat in het instructieboekje...

De eerste 1 500 kilometer en daarna
Nieuwe motor
Gedurende de eerste 1 500 kilometer moet de motor worden ingereden.
Tot 1 000 km
– Rijd niet sneller dan 3/4 van de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling,
d.w.z tot 3/4 van het maximummotortoerental.
– Geef geen vol gas.
– Vermijd hoge toerentallen.
– Niet met een aanhangwagen rijden.
Van 1 000 tot 1 500 km


– Verhoog de snelheid
geleidelijk tot aan de maximumsnelheid van de ingeschakelde
versnelling, d.w.z. tot aan het max.toerental.
Gedurende de eerste uren heeft de motor een hogere inwendige weerstand dan later,
als alle draaiende gedeeltes op elkaar zijn ingelopen. In hoeverre de motor goed wordt
ingereden is sterk afhankelijk van de rijstijl tijdens de eerste 1 500 km.
Ook na de inrijperiode moet het rijden met onnodig

hoge motortoerentallen
worden voorkomen. Het maximumtoerental wordt aangegeven door het begin van het
rode vlak op de wijzerschaal van de toerenteller. Bij auto's met schakelbak moet uiterlijk
zodra het rode vlak wordt bereikt naar de eerst hogere versnelling worden overgeschakeld.
Buitengewoon


hoge motortoerentallen bij het accelereren (gas geven)
worden automatisch begrenst, maar de motor is niet tegen te hoge toerentallen
beschermd wanneer verkeerd lager geschakeld wordt, waardoor het motortoerental
plotseling boven het toegestane maximum toerental kan komen en dus tot de beschadiging
van de motor.
Voor auto's met schakelbak geldt andersom ook: voorkom het rijden met een

te laag
toerental. Schakel terug als de motor niet meer mooi ronddraait.
Voorzichtig!
Alle snelheids- en toerentalgegevens gelden alleen bij een op bedrijfstemperatuur
zijnde motor. Laat een koude motor nooit met een hoog toerental draaien - dit geldt
zowel bij een stilstaande auto als bij het rijden in de diverse versnellingen.
Milieu
Rijd niet met onnodig hoge toerentallen - vroeg opschakelen helpt brandstof te
besparen, verlaagt de geluidsproductie en ontziet het milieu en is goed voor de levensduur
en betrouwbaarheid van de motor.
Nieuwe banden
Nieuwe banden moeten worden ’ingereden’, omdat zij in nieuwe staat nog niet over
een optimale grip beschikken. Met dit feit moet u tijdens de eerste 500 km rekening
houden en bijzonder voorzichtig rijden.
Nieuwe remblokken
Houd er rekening mee, dat nieuwe remblokken tot ca. 200 km nog niet de volle remcapaciteit
leveren. Nieuwe remblokken moeten eerst ’inlopen’, voordat zij de optimale
frictie ontwikkelen. De iets lagere remcapaciteit kan door een hogere druk op het
rempedaal worden gecompenseerd.
Deze opmerking geldt ook voor op een later tijdstip vervangen remblokken.
Tijdens de inrijperiode moet ook worden voorkomen dat de remmen zwaar worden
belast. Hiertoe rekenen wij o.a. extreem afremmen, vooral vanuit hoge snelheden

zoals die bijv. kunnen ontstaan bij het rijden van passen.

 
Bovenaan Onderaan