Inlaatspruitstuk 1.8TSI

Highway

Forumguru
Kreeg een foutmelding (P2015), duidend op een fout met de inlaatspruitstuk. Auto heeft 235 000 gelopen, dus is niet schokkend.

De laatste revisie van het inlaatspruitstuk is 06j133201bh. Blijkt best veel te zijn aangepast, dus zou ik die natuurlijk willen installeren. Alleen - deze kost al snel 300 euro. ANdere, niet origineel kosten aanzienlijk minder.

Is er iemand die ervaring heeft met niet VAG inlaat spruitstukken? Kan ik besparen door een ander merk te kiezen, zonder in te moeten leveren op functionaliteit / kwaliteit of toch beter het extra bedrag besteden en origineel besetllen?
 

brepus13

Forumguru
Wat is het verschil tussen laatste versie vag en het goedkopere alternatief? Opzich is 300€ Nog te overzien. Goedkopere alternatieven zullen ongetwijfeld ook doen wat ze moeten doen.

wat is precies het probleem met de huidige? Wat veroorzaakt de fout?
 

Highway

Forumguru
Er blijken nogal wat problemen te zijn opgelost in de laatste revisie. Een andere revisie zal zeker doen wat die zal moeten, echter als ik toch OEM VAG kies, dan ook de laatste revisie.

Er zijn meerdere aanbieders van dit onderdeel, met grote verschillen in prijs. Koop ik OEM VAG, weet ik wat ik heb. Koop ik een ander merk, weet ik dat niet. Het plaatsen kost ook tijd, dus liever doe ik dit maar 1 keer.

Mijn ervaring met andere merken - deze hoeven zeker niet slecht te zijn, maar je moet wel weten welke je moet kopen.
 

brepus13

Forumguru
Je vraagt advies en geeft vervolgens zelf je antwoorden? En ik denk dat het gebruik van het woord revisie verwarrend is in deze.

ik ga er vanuit dat je bedoelt dat de laatste versie wijzigingen heeft ondergaan vanuit de fabriek?

Zoals gezegd, je gaf je eigen antwoord al. Wil je zekerheid, de laatste versie en het maar 1 keer laten doen? Dan gewoon lekker de originele nemen.
 

Highway

Forumguru
Revisie bedoel ik inderdaad mee, de laatste versie. Sorry, dat kan idd verwarrend zijn.

VAG koopt zijn onderdelen ook in, vaak kan je deze onderdelen met een ander merk voor veel goedkoper inkopen. Dan dezelfde kwaliteit, alleen goedkoper (1/3 van de prijs) zonder logotje. Vandaar ook mijn vraag.

Bij echt twijfel, zal het waarschijnlijk wel een OEM VAG worden.
 

VAG-man

Forumguru
Heb je problemen met de motor? Inhouden, geen vermogen enz.?

Ook ik heb de melding af en toe de laatste 3000 km. Ik maak mij er nog niet druk om. Het probleem zit vaak ik een plastic onderdeel dat aan het spruitstuk vast zit.
Voorlopig rij ik er mee door. Heb geen problemen, behalve dat het vermogen soms volledig wegvalt binnen de eerste 2 km bij koude motor. Keer opnieuw starten en dan geen last meer. Dit is al zeker 20.000 km zo. Oorzaak onbekend.

Hier mijn melding P2015.

PXL_20201210_122359042_copy_1620x2880.jpg
 

Highway

Forumguru
Grote problemen met de motor niet, wel met half-gas en een bepaalde toerental, dat er een duidelijk voelbare dip in het vermogen zit. Volgas niet.

Dip zat er ok in voordat de motor recent is gereviseerd. Voor de revisie, waren de kleppen gereinigd toen is me ook verteld dat het inlaat spruitstuk van een oud type is die weleens stuk gaat.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb me niet verdiept in dit specifieke probleem, maar een "Implausible signal" kan ook domweg een slecht contact zijn van een sensor of de sensor zelf die slecht is.
Dan krijg je b.v. de ene keer een 50% signaal en dan weer 0 of een 100% signaal. En dat is niet logisch als dat te snel achter elkaar gebeurd.

Ik denk aan het volgende; bij mijn Passat waren de luchtkleppen van de clima regeling slecht..
Om precies te zijn, de potmeter die de positie van de klep doorgeeft gaf door slijpsel op de loper steeds een andere waarde totdat de klep door bijsturing weer op een positie stond die wel een logische waarde gaf. Schoonmaken van de potmeter of volspuiten met contactspray heeft het probleem toen verholpen.
 

Tees

Donateur
Als ik op Gerrit Speek kijk, zie ik t punt van @VAG-man wel bevestigd, dat t vaak om een onderdeel van t inlaatspruitstuk gaat. Scheelt vast een hoop in de kosten of je een geheel spruitstuk of alleen een klein onderdeeltje moet vervangen.
Bekabeling is inderdaad ook altijd een mogelijkheid bij implausible signalen, zeker als ie intermittent is.
 

Highway

Forumguru
Dat is een goede, ik heb VCDS maar heb nog niet gekeken of ik een controle kan uitvoeren op het inlaat spruitstuk. Volgende week eens proberen, kijken of ik iets raars zie.
 

VAG-man

Forumguru
Kun je de bevindingen nog delen @Highway?
Ik heb nog steeds regelmatig de foutmelding P2015. Ik denk inmiddels wel 70.000 km.
Merk niks in vermogen van de motor. Ook geen melding op dashboard.
 
Bovenaan Onderaan