Inhouden tijdens optrekken

Djinn_4fun

Actief lid
De laatste tijd valt het me op dat bij optrekken, behalve vanuit de 1, de auto inhoud voor een halve seconde en dan weer verder trekt.
Soms gebeurd dit meerdere malen achtereen in dezelfde versnelling.

Er branden geen lampjes dus het is (lijkt mij) geen elektronische storing.

Af en toe lijkt het de ene keer erger te zijn dan de andere keer, het maakt niet uit of de motor koud is of op bedrijfstemperatuur (na 20min rijden)

Recent gedaan:

Alles eind december.

- Koppakking
- Waterpomp
- KVS
- Olie + olie filter
- Multiriem

Motorisch AQW 1.4mpi (ketting)

Wie komt dit bekend voor en wat zou de oplossing kunnen zijn?

Oja,

Sinds oktober 2010 tank ik HE15 biobrandstof
 

Monteurtje

Forumguru
Wat wel eens een oorzaak is, is het gasklephuis. Deze is dan smerig. Schoonmaken en in basisafstelling zetten is dan vaak de oplossing.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Okee dat is iets wat ik kan laten doen,
gaat deze vlieger ook op als er tijdens rijden op de CC geen inhouden te voelen is, je rijdt natuurlijk een constante snelheid maartoch.
 

Neptukker

Forumguru
Ik dacht ook gelijk aan het gasklephuis reinigen. Bij mijn vorige auto was dat de oplossing voor het inhouden. (Seat Toledo II 1.6 16v)
 

Tomas

Nieuw lid
Ik had het zelfde probleem met mijn mpi (ketting). Is verholpen door regelmatig onderhoud van het gasklephuis in combinatie met wat reinigingsmiddel voor de motor.
Kosten reinigen + inleren van gasklephuis, bij Skodadealer: 47,85..
Daarnaast kun je een compressiemeting laten doen om te kijken of al je bobines nog werken en wil het ook wel eens helpen om je bougies tijdig te vervangen. 4 bougies = 23,92, ook bij Skodadealer.

gr,
Tomas
 

Djinn_4fun

Actief lid
Net Veprada Spijkenisse gebeld, kosten zijn ongeveer 45-50 €.
Is op zich te behappen, dus ik vraag wanneer ze tijd hebben deze week.
Wordt ik nog net niet uitgelachen, vraagt hij of ik op 27 april kan...

4 weken wachttijd, ik heb nu het probleem niet over 4 weken pas.
Erg jammer dus, ik ga straks de S point proberen in Amsterdam (moet ik vrijdag toch heen) hopelijk hebben die wel wat meer tijd.
Las ergens dat het een klusje is van 15 minuten.

Zou elke garage (niet specifiek skoda dealer) dit klusje kunnen uitvoeren?
 

Ronnie

Forumguru
Onlangs bij mijn 1.4 16V BKY motor gedaan, het duurt inderdaad een klein kwartiertje, Gasklephuis demonteren dmv 4 schroeven(torx) inspuiten met "Wynns air intake and throttle valve cleaner" dan met een tandenborstel de boel schoonmaken, nog een keertje doorspuiten(spoelen) en dan er weer opschroeven.
Loopt de motor mooi "rond" dan hoef je de gasklep niet in te leren, is de zaak versteld dan moet je de basis afstelling opnieuw inleren.
 

Djinn_4fun

Actief lid
@ Ronnie:

Motor loopt stationair gewoon netjes.
Het is puur bij gasgeven in de 2, 3, 4 & 5

@Fabia:

Okee dat kan best, maar even 15min moet toch wel kunnen?
 

Djinn_4fun

Actief lid
Omdat de skoda het zo rustig heeft ben ik dus nog steeds niet geweest.
Sinds net brandde ineens het EPC lampje, CC werkt nu niet meer.
Opnieuw starten leverde geen verschil, EPC blijft branden en CC werkt niet.
Het viel me ook op dat ik de brandstofpomp test niet hoorde.
Auto start en rijd wel.

Kan dit allemaal veroorzaakt worden door een vervuild gasklephuis?

In het boekje staat bij EPC: Als de controlelamp tijdens het rijden gat branden, resp. knippert, is er een storing in het electronische gasklepbedieningssysteem.

Is het veilig te rijden of kan ik er beter niet meer mee rijden?
 

Ronnie

Forumguru
EPC= Electronic Power Control, is dus het electronische gaspedaal plus het gasklephuis. Als het lampje gaat branden geeft het dus wel aan dat er duidelijk iets niet in de haak is......
 

Djinn_4fun

Actief lid
Dat het niet goed zit is duidelijk, maar aangezien de dealer pas over 3,5 week tijd heeft wil ik weten of ik wel kan rijden.
Ik kan natuurlijk ANWB bellen, dat is sneller, maar of dat wat oplevert...

Ik wil de auto niet slopen, gezien de emotionele waarde die eraan vasthangt.
 

Ronnie

Forumguru
De Fabia zal je niet meteen in de steek laten, als de oorzaak het gasklephuis is(het kan natuurlijk ook het gaspedaal zijn) gaat het nogwel een tijd goed, totdat de verontreiniging zo gek wordt dat de klep te zwaar gaat lopen Als het het gaspedaal is kun je het vergelijken met een radio met een versleten volumeknop, deze kraakt dan verschrikkelijk.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Dat is goed om te horen.
Het gaspedaal kraakt niet, dus ik heb mijn hoop gericht op het vies/vervuild zijn van het gasklephuis.
 

Ronnie

Forumguru
Ik bedoelde eigenlijk dat het signaal welk van het gaspedaal komt "kraakt".... Dus niet dat het pedaal letterlijk kraakt....
Remlichtschakelaar ook defect? CC zal het dan ook niet doen veronderstel ik?
 

Djinn_4fun

Actief lid
Net alle zekeringen nagekeken, even eruit gehad en erin (remlicht en remlichtschakel/koppelingschakelaar), na opnieuw starten ging EPC gewoon uit.
CC deed het ook weer, remlichten functioneren weer.

Al met al een vreemde storing, ik zal niet tevroeg juichen.
Morgen vertrek ik omstreek 05:00 dus ben benieuwd.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Oplossing gevonden

Er bleken 4 bougies in te zitten met de verkeerde warmtegraad (vreemd genoeg vorig jaar vervangen door de dealer tijdens APK en beurt)
Gasklephuis ernstig vervuild.
EPC lampje: Bleek slecht contact te zijn bij de lambdasonde.

Bougies vervangen, gasklephuis gereinigd, contacten van lambda netjes gemaakt en ingevet, Meldingen gereset.

Gaat weer als de brandweer.
 
Bovenaan Onderaan