Inhouden en trekt accu leeg.

Edwin83

Senior Member
Beste forumleden, lang niks gepost wel nog steeds forum lezend en Skoda rijdend.
Ik heb een probleem met mijn 1.8tsi cdaa 180.000km.
4 maanden geleden begon de auto in te houden en stotteren boven de 3000 tpm. Ik heb de auto toen weggebracht, eenmaal in de garage reed die weer normaal. Uitlezen, proefrijden, niks gevonden.
4 probleemloze maanden verder begon het probleem opnieuw.
Naar huis gereden, rustig gaat dat prima. Wel storingsmeldingen nu. Volgende dag bij starten me accu (5jaar) compleet leeg. Anwb gebeld starthulp gehad en uitgelezen. Storing p3087 p2295 p0562.
Naar werk gereden 25 km, ging na 4 uur me alarm af en was de accu weer compleet leeg. Omdat het kerst was zo blijven rijden met een jumpstarter op de stoel. Accu was bij alle 4 de ritten binnen enkele uren leeg. Ritten van 30 km.
Auto naar de garage gebracht. Daar is de accu vervangen en daarna hield de auto niet meer in.............wel stonden er zat storingen in. Na overleg is de hoge druk brandstofpomp vervangen. Het verhaal dat de accu leeg was was toeval omdat deze versleten was werd mij verteld. De pomp is vervangen omdat 1 de anwb dacht dat dit het zou kunnen zijn 2 mijn garage hier ook mee kwam. Maar mij niet kon verzekeren dat dit het was omdat de auto niet meer inhield.

Gister 300 km in drie weken achter de rug hield de auto weer in. Gelijk naar de garage, auto aangelaten en de monteur heeft het inhouden ervaren. Afspraak gemaakt om weer te checken. Vandaag korte rit van 20 km gemaakt, drie uur thuis gaat het alarm weer af.......accu dood......

Dus inhouden en leeg trekken accu staat wel degelijk met elkaar in verband. Ik vrees voor een lange en kostbare zoektocht naar het probleem....
Iemand enig idee?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er een goede meting gedaan moet worden van de ruststroom. Blijkbaar is bijvoorbeeld een relais dat soms blijft hangen en stroom trekt, of iets anders waardoor er soms stroom blijft lopen terwijl dat niet zou moeten.

Andere optie is om de accu op te laden, en steeds een deel van de zekeringen er uit te trekken, om te kijken of de accu dan nog steeds leegloopt, en zo iedere keer de groep zekeringen die je er uittrekt te wisselen, zodat je op het laatst toch weet welke zekering het probleem zit.
 

Edwin83

Senior Member
Bedankt voor je reactie, het lijkt ook dat bij het uitzetten van de auto er nog een paar seconde een geluid aanhoud. Dit komt uit het doosje naast de accu. Dit merkte we gister op toen de monteur even tijd had om te rijden. Hij trok toen ook zo een relais er uit maakte hem schoon en deed hem terug. Zou een defecte relais buiten de accu ontladen ook het inhouden kunnen verklaren?
 

Agent327

Forumguru
Ik heb ook last gehad van een lekstroom euvel euvel, ik moet wel zeggen dat je accu erg snel leeg is. Bij mij was het de oplader van de kofferbaklamp de oorzaak.(heb nu een niew exemplaar liggen welke ik er nog in moet zetten)
Tevens hierbij een link om het opsporen van lekstroom systematisch aan te pakken.
 

Duijzer

Donateur
Het lijkt erop dat je ergens kortsluiting hebt. Een relais dat blijft hangen bijvoorbeeld. Aangezien er een verband lijkt te zijn met het brandstofsysteem (inhouden vanaf 3000rpm) zou ik daar beginnen met zoeken. Inderdaad lekstroom meten bij stilstand, en na een korte rit. En dat vooral meten richting brandstofsysteem.
In een extreem geval zou het een verstopt brandstoffilter kunnen zijn waardoor de motor te weinig brandstof krijgt bij hogere toerentallen en de pomp blijft draaien omdat hij het systeem onvoldoende op druk krijgt...
Meten is weten in dit geval.
 

Cordoba

Forumguru
Bijvoorbeeld de brandstofpomp wordt bij veel auto's via een relais aangestuurd, als dat relais niet goed is, kan dat zelfs tot spontaan uitvallen van de auto leiden. Ik heb het ooit gehad bij mijn allereerste echt nieuwe auto, tijdens de rit van de dealer naar huis viel de motor ineens uit en wilde niet meer starten. Dealer gebeld, en die kwam direct 10 minuten lang aan het zoeken, maar de auto wilde niet meer starten. Ineens deed de auto het wel weer, zonder duidelijke reden, achteraf bleek een kleine serie auto's geleverd met een haperend relais voor de brandstofpomp (toen dit duidelijk werd, ook onder garantie vervangen).

Als door een slecht relais de brandstofpomp bijvoorbeeld onvoldoende spanning krijgt, kan dit betekenen dat de motor onvoldoende brandstof krijgt. Het is veel te vroeg om alleen naar dat relais te kijken, maar dit is wel een voorbeeld van wat er aan de hand zou kunnen zijn.

@Edwin83 Je hebt het steeds over een alarm dat afgaat, heeft je auto een alarminstallatie die mogelijk de accu leeg trekt? (dat kan ook door een mankement dat in de installatie is ontstaan)
 

eriktv

Forumguru
Als het in het alarm zit: de eerdere eigenaar van mijn RS heeft het alarm destijds uit laten schakelen omdat dat de accu leeg trok. Ik heb zelf later de oorzaak daarvan achterhaald en het alarm goed werkend gekregen. De sirene van een alarm heeft vaak een eigen accu, zodat hij ook blijft loeien als de normale accu losgekoppeld wordt. Na een x aantal jaren zal die accu bij de sirene vervangen moeten worden, omdat hij anders de normale accu leeg trekt.

Hoe dit verband zou kunnen houden met het inhouden weet ik niet, maar wou het wel even meegeven voor het geval je een oorzaak in het alarm gaat zoeken.
 

Edwin83

Senior Member
Het alarm is af fabriek, maar wordt ook geactiveerd bij een spanningsdaling. Dit stond in het instructieboekje. Net voordat die compleet leeg is gaat die af.
 

Tees

Donateur
Los van een sluipverbruiker, zat ik ook te denken aan een slechte dynamo of spanningsregelaar. De spanningsregelaar is makkelijk na te meten, alleen hoeveel laadstroom de dynamo geeft is iets minder makkelijk.
 

Duijzer

Donateur
Dat het alarm af gaat vanwege een te lage spanning is helder. Dat er een sluipverbruiker in zit ook. Maar een sluipverbruiker zou niet verklaren waarom de auto inhoudt. Ook een slechte dynamo of spanningsregelaar betekent niet dat een auto inhoudt. Tenzij het twee losse problemen zijn die toevallig samenvallen is het bij inhouden : geen brandstof, geen vonk of geen lucht. Als je luchtfilter verstopt zit heeft dat geen effect op je stroomverbruik. Een slechte bougie of bougiekabel zou kunnen, maar dat trekt je accu niet leeg. Tenzij je ECU sluiting heeft....
 

Edwin83

Senior Member
De problemen vallen echt samen. Op het moment dat de auto inhoud loopt ook de accu leeg. In de drie weken dat hij goed reed liep ook de accu niet leeg. Maandag gaan ze er naar kijken. Ik hou jullie op de hoogte
 

andrehj

Forumguru
Meet de boordspanning eens tijdens het rijden. Als die veel te laag is laadt de accu niet en is er wellicht ook te weinig spanning voor je brandstofpomp.
 

Edwin83

Senior Member
De auto net naar de garage gebracht. (Voor de deur heb ik er toch niets aan nu was me gedachte) Ik moest de deur ontgrendelen met de sleutel en aanduwen met twee man lukte zelfs niet. Dus de anwb gebeld. Wat nog wel vreemd was, bij het aansluiten van de startkabels begon de koelvin spontaan te draaien. Dit terwijl ik de sleutel nog in mijn hand had. Daarna startte de auto prima. Volgens de anwb leverde de dynamo genoeg spanning. Onderweg nog steeds last van inhouden en haperen. Nu afwachten.
 

Duijzer

Donateur
De koelvin? Mmm...als het een diesel was zou het regenereren iets kunnen veroorzaken, maar het is een Tsi. Die doet dat niet. Vreemde storing...
 

Eltjo

Forumguru
Elektronica kan soms rare dingen doen bij een niet reguliere, onstabiele spanning.

Ik zou idd de stroom meten die vanaf de accu komt. Dat zullen wel een aantal ampères zijn als de accu zo snel leeg is.
En terwijl de stroom gemeten wordt, kan je een voor een zekeringen trekken en kijken wat het effect is.
Beginnen kan je met zaken die al genoemd zijn. Misschien nog ergens een draad die sluiting maakt?
Er zit een zekeringkast onder de kap en een links in het dashboard.

Als de oorzaak van he hoge stroomverbruik is gevonden, is dat hopelijk ook die van je inhoud -probleem.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Koelvin die aanslaat bij koude motor? Ik weet niet of jouw auto voorzien is van een klein extra waterpompje dat aanslaat als je de auto met hete motor wegzet. Dit alles om turbo en motor nog wat na te koelen, als om de één of andere reden dat extra pompje blijft draaien trekt ie dus de accu leeg. Zo'n sensor die aangeeft dat de motor te heet is, zal ook voor de ECU reden zijn om het vermogen aan te passen, en mogelijk extra veel brandstof in te spuiten (voor een rijk mengsel, zodat het minder heet wordt). Probleem hoeft dan niet persé in een temperatuursensor zelf te zitten, kan ook door corrosie in bijvoorbeeld stekkerverbinding waardoor verkeerde temperatuur wordt gemeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn schoonouders eens bezig geweest met een leeg lopende accu van een Audi A4. Dat bleek uiteindelijk in de comfortmodule te zitten.
Die geeft een signaal af als de auto in rust moet en als ie dat niet doet blijven er allerlei CAN bus systemen actief.

Je zou eens kunnen proberen om daarvan de zekering eruit te trekken.

Of dit ook te relateren is aan het slechte lopen durf ik niet te zeggen (ik denk het haast niet).
 

Edwin83

Senior Member
Kleine update,
Omdat mijn accu leeg was toen ik de auto bracht is die gedemonteerd en aan de lader gegaan. Dit is afgelopen donderdag gebeurd. Gister is bij aanvang werkzaamheden de accu teruggeplaatst, hierna hield de auto niet meer in en dus liep ook de accu niet leeg........om moedeloos van te worden. Gister heeft de eigenaar de auto meegenomen naar huis om te kijken of de problemen terug zouden komen. Vandaag zouden ze tussen de bedrijven door nog wat gaan proberen.
 
Bovenaan Onderaan