ING en Rabobank leasen geen VAG-diesels meer

Dutch4x4

Senior Member
VAG's getreuzel met roetfilters begint ze nu de das om te doen. ING en Rabobank hebben besloten om per 1 januari 2006 een verbod uit te vaardigen op diesels die niet standaard een roetfilter hebben. Het grootste slachtoffer is VAG met zijn 1.9 TDI en 2.0 TDI, maar ook diverse Aziatische merken.

De rijksoverheid had de maatregel al ingevoerd. Mogelijk volgen er meer wagenparkbeheerders, aldus de Volkskrant vanochtend.

Einde van het leasesucces van de Octavia 2.0 TDI?

Aan de andere kant zeg ik: eigen schuld, dikke bult, VAG.

Karstieman

Forumguru
mwah..als er door ontbreken van een filter verkoopverlies dreigt op te treden, zul je zien dat het nog voor 2006 is aangepast en gewoon standaard wordt. (misschien dat de prijs dan ook weer omhoog gaat?)

Dutch4x4

Senior Member
Anders hadden ze dat toch allang gedaan? 't Is ook weer niet zo dat ze dit niet hadden kunnen zien aankomen.

Maar de nieuwe EU-richtlijn gaat pas op 1 januari 2007 in, Nederland loopt vooruit op de dans. Dus ik denk dat VAG (als enige grote Europese fabrikant trouwens) gewoon naar de grote lijn kijkt - zoals ze de afgelopen jaren stééds hebben verwezen naar EU3 en EU4 als het enige waaraan ze zich dienen te houden - en die kleine Nederlandse markt maar een jaartje in de piep laat zakken.

Ik denk dat het ook pas verontrustend voor ze wordt als de grote leasemaatschappijen meegaan met deze grote particuliere wagenparkbeheerders. Maar ja, LeasePlan is VAG, hè? En niet voor niets...

Erikje

Actief lid
weet je wat het is: ondernemers vinden steeds meer dat ze maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen, de lease-maatschappijen spelen in op dit sentiment. Volkwagen en Skoda hadden daar op moeten anticiperen, nu gaan ze wat klanten verliezen. Mij niet hoor, en ik heb sowieso tijdig besteld /forum/images/graemlins/24.gif

Wist je overigens dat de roetuistoot slechts een heel kleine bijdrage levert aan het fijnstof? ik dacht zo'n 5 procent. 50 procent van het fijnstof wordt veroorzaakt door zeezout... Daarnaast is Nederland nog nooit zo schoon geweest: de afgelopen 10 jaar is de luchtvervuiling met 25% afgenomen.

En de 2.0 FSI schijnt nog VEEL schadelijkere deeltjes uit te stoten. Een soort FIJNFIJNFIJNFIJN-fijnstof. Heelf fijn-fijnstof dus wat heel diep in je lichaam doordringt en schade aanricht. Dat neemt uiteraard niet weg dat we beter allemaal een roetfilter kunnen nemen met een diesel. Ik denk als de subsidie van de overheid er daadwerkelijk is dat ik mijn baas wel zover krijg.

@Dutch4x4, ik vind die kleine Nederlandse markt wel meevallen. Volgens mij voelen ze het wel wanneer in Nederland nauwlijks nog auto's van het VAG concern worden verkocht.

Dolf

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
En de 2.0 FSI schijnt nog VEEL schadelijkere deeltjes uit te stoten. Een soort FIJNFIJNFIJNFIJN-fijnstof. Heelf fijn-fijnstof dus wat heel diep in je lichaam doordringt en schade aanricht. Dat neemt uiteraard niet weg dat we beter allemaal een roetfilter kunnen nemen met een diesel. Ik denk als de subsidie van de overheid er daadwerkelijk is dat ik mijn baas wel zover krijg.

[/ QUOTE ]

Als dat heel heel fijne stof van de 2.0FSI maar diep genoeg
doordringt komt het er vanzelf aan de andere kant weer uit /forum/images/graemlins/laugh.gif

Dutch4x4

Senior Member
Vertel dat maar tegen die mijnwerkers - of hun nabestaanden. /forum/images/graemlins/wink.gif

Dutch4x4

Senior Member
Maar 't is inderdaad waar dat de milieulobby (hoe loffelijk hun algemene streven ook is) weer eens blind achter een paard aanholt (SUV's! Diesels!) zonder naar de feiten te kijken. Direct ingespoten benzinemotoren zoals de FSI's van VAG en de GDI's van Mitsubishi zijn zo mogelijk nog schadelijker: hun fijnstof staat echt gelijk aan asbest.

Maar ja, diesel past mooi in de toch al verfoeide groep van leaserijders, dus die zien de groenen graag het liefste hangen. Jammer, want dit soort oogkleppenfanatisme werkt averechts op de mensen die wel veel voor het milieu overhebben (Dutch4x4 is bijvoorbeeld in vrijwel alles groen, behalve misschien de auto...) maar ook nog eens iets langer nadenken.

Dutch4x4

Senior Member
Neemt niet weg dat ik het kwalijk vind dat VAG zich al jarenlang achter de EU4-norm verschuilt (waar ze met de PD-motoren ook zonder roetfilter onder blijven), zonder zich ook maar iets aan te trekken van de feiten die ná het afkondigen van EU4 bekend werden.

Andere grote fabrikanten toonden wel hun verantwoordelijkheid, want wat kost zo'n roetfilter nou? Zelden voor zo weinig geld zo'n effectieve milieumaatregel gezien. Maar VAG? Nee hoor. EU4 is de norm, daar houden we ons aan, klaar. Nou, die krijgen ze nu mooi als een boemerang terug. Verdiende loon.

*houdt nu op met tegen zichzelf praten* /forum/images/graemlins/wink.gif

Dolf

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vertel dat maar tegen die mijnwerkers - of hun nabestaanden. /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Bedoel het niet verkeerd hoor 0% uitstoot is voor mij OK.

Maar ff eerlijk skoda inruilen voor een T(piep) prius????

Hetzer

Forumguru
Nederland probeert inderdaad weer als heilig boontje voor te lopen op de europese eisen,
Alleen als om de lasten gaat wil Nederland in de pas lopen met de europese regelgeving, want als ze net zo snel van stapel zouden lopen met de afschaffing van de bpm...

lang leve het Verenigd Europa /forum/images/graemlins/1884.gif

Octaviarijder

Actief lid
Als ik me niet vergis, krijgen de diesels vanaf volgend jaar wel een roetfilter mee. Dat stond in de L&amp;K, zal het nog eens nalezen.

Dutch4x4

Senior Member
In de nieuwe L&amp;K staat het volgende: de 2.0 TDI krijgt vanaf februari 2006 een optioneel roetfilter, de 1.9 TDI medio 2006.

Ik vind het wel goed dat er in Nederland vaart wordt gemaakt met die roetfilters. Waarom zo lang wachten als het ook direct kan? Ik snap alleen niet waarom die dingen niet belastingvrij verkocht mogen worden.

Hetzer

Forumguru
alles voor een goed milieu, maar uhhhhh de staat wil er altijd graag wat aan verdienen!!!

ougie

Forumguru
Leuk hoor, al die getallen, normen, etc,etc. Dat Nederland het liefste jongetje van de klas is, is mij al jaren een doorn in het oog. Mijn vraag is, heeft iemand een idee wat zo'n filter moet gaan kosten???? /forum/images/graemlins/confused.gif

Bovenaan Onderaan