infotaiment update

Canon-Eye

Forumguru
ISA is onderdeel van nieuwe GSR2 regelgeving, implementatie is voor nu alleen voor categorieen M2, M3, N2 en N3. Dus niet voor M1 (auto's).
Ik vrees dat die interpretatie niet klopt. Het overzicht dat je hier laat zien benoemt alle ADAS-functies die verplicht (gaan) worden voor "Commercial Vehicles" van de categorieën M2, M3, N2 en N3. Anders gezegd: deze hele timetable preciseert de gefaseerde invoering voor alléén de genoemde subcategorieën.

Als je even ( ;) ) het "Explanatory Memorandum" doorleest dat tevoorschijn komt achter de link in post #35 van @ertromp, zul je al in de allereerste alinea zien dat die tekst betrekking heeft op "motor vehicles of categories M and N", zonder de subcategorieën te benoemen - en wel "from 6 July 2022 for new vehicle types and from 7 July 2024 for all new vehicles". Dat is dus volgens mij de basisregel.
Als je vervolgens kijkt naar Annex 1 - technische eisen en test procedures, dan zie je dat vrijwel alles betrekking heeft op alle voertuigen, pas in punt 3.5.6 gaat het specifiek over "vehicles of categories M2, M3, N2 and N3 that are equipped with a speed limitation device and a tachograph", zeg maar vrachtwagens dus. Zo'n specifieke verwijzing zie je ook verderop in 3.6.3, waaruit ik de conclusie trek dat de overige punten betrekking hebben op de gehele categorieën M en N, dus niet beperkt tot vrachtwagens.

<edit>
En dat laatste snap ik wel, want er rijden uiteindelijk veel meer personenauto's rond dan vrachtwagens dus wil zo'n maatregel zoden aan de veiligheidsdijk zetten dan moet je die zo breed mogelijk inzetten. Dat vrachtwagens wat extra tijd wordt gegund om e.e.a. in te voeren zal wellicht te danken zijn aan de transportlobby...
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Eén van de redenen dat ik vorig jaar al naar een andere auto ben gaan kijken…… En als ik nu zie hoe “goed” de verkeersbordherkenning werkt….. nog afgezien van de volstrekt willekeurige vaststelling van snelheidslimieten….
Ik ben er niet helemaal zeker van of een facelift al een nieuwe typegoedkeuring met zich meebrengt, wellicht weet iemand dat?
 

ertromp

Forumguru
Een facelift zal nooit een nieuwe typegoedkeuring nodig hebben omdat het hele chassis en de bepalende aanbouwdelen zoals motor het hele circus al doorlopen hebben.
Er zullen wellicht op kleine punten nieuwe deelcertificaten afgegeven worden bijvoorbeeld voor verlichting maar dat zal geen totaal nieuwe goedkeuring worden voor de hele auto.
 
Laatst bewerkt:

Rainesh

Forumguru
@ertromp

dat klopt helemaal. Facelift modellen krijgen dan een extensie op de typegoedkeuring.

@Canon-Eye je hebt gelijk dat het er ook staat voor M1. Alleen implementatie van GSR2 gaat erg moeizaam. Voor ISA bijv moet infrastructuur ook op aangepast worden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar als ik lees: "from 6 July 2022 for new vehicle types and from 7 July 2024 for all new vehicles", neem ik toch aan dat na 07-07-2024 ook bestaande types aan deze nieuwe regel zouden moeten gaan voldoen. (erg wollig taalgebruik, maar dit is kennelijk nu nog geen regel.....).
En hoe "Europa" dat denkt te kunnen implementeren??
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat klopt @Peter-036 - voor zover er niet ergens nog een of meer uitzonderingen c.q. overgangsbepalingen zijn of nog worden benoemd. Maar dat is een gebruikelijke ontsnappingsroute als iets in de praktijk om welke reden dan ook toch niet haalbaar blijkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat zie je verkeerd. Nieuwe kaarten zijn bij VAG altijd pas (minstens) een jaar oud. Oude kaarten zijn nóg ouder... ;)
 
Bovenaan Onderaan