Info over luchtfilter 1.2 TDI

Noord26

Forumguru
Heeft het uberhaupt nut icm tuning van een 1.2 Tdi om een dergelijk filter gelijk mee te pakken?
 

MacManiac78

Forumguru
Bij andere fora (TDIclub etc.) zijn diverse openluchtfilters getest. Conclusie: Bij een diesel maakt het een verwaarloosbaar verschil.
Ik weet niet hoe dit bij de 1.2 TDI is.
Een benzine pakt sneller op en haalt sneller en hogere toeren, doordat de verbranding beter verloopt.
Met een stabiele rechtervoer zou et eveneens zuiniger rijden.
Bij een sportieve rechtervoet en oren die het harde aanzuiggeluid prettig vinden, loopt de barndstofmeter sneller naar beneden.
 

joergarms

Senior Member
@Macmaniac; ik heb de aanzuiging van de karterdampen gewoon afgedopt. Hoe zuiverder de lucht is hoe beter, dan wil ik er geen warme oliebevattende dampen in hebben.
 

MacManiac78

Forumguru
Als je het afdopt, kan het zijn dat door de temperatuur van je motor de druk teveel op gaat lopen.
Het moet kunnen ademen. M.b.v. een carterfilter wordt de warme lucht aan de buitenlucht afgegeven.
Open lucht filter op de intake, carter filter op de carter. Dus geen carter(olie)dampen meer via de intake.
 

joergarms

Senior Member
Sorry niet helemaal duidelijk verwoord. Ik heb de cartergas "ingang" naar het luchtfilter toe afgedopt. De slang van de carterdampen heb ik nu gewoon in de vrije lucht hangen, net als vroegah.:eek:oo:
 

joergarms

Senior Member
Zou maar zo kunnen, maar vorig jaar de eerste apk gehad, niks over gehoord. Maar je ziet ook niks los hangen ofzo.
 

MacManiac78

Forumguru
Officieel kunnen APK keurmeesters hierop afkeuren.... ze "kunnen" dit als emissiepunt zien.
Het slaat alleen nergens op.
 

VEEJAY

Forumguru
Als een luchtfilter zin had op mijn auto dan had ik die paar tientjes niet bespaart toen de hele in- en uitlaattraject werd geupgrade voor meer power.

Ik rij dus met gewoon standaard filter, maar ik heb dan ook een Octavia, misschien is dat wel het verschil. In vagcom zie ik dat de auto meer dan genoeg lucht binnenkrijgt.
 

jos_br

Actief lid
Feit is dat juist de VAG groep zeer goede luchtfilterbakken gebruiken en i.c.m. OEM of bijv. een Mann filter altijd beter ademhalen en een normaal geluid hebben dan met alternatieve elementen. Zolang je niet door de 300pk grens gaat merk je in ieder geval geen verschil in prestaties, enkel in geluid. Meten is weten, en dit hebben we in het verleden dan ook gedaan.

Jos.
 

Hetzer

Forumguru
Heb in al mijn auto's benzine of diesel een K&N gehad, persoonlijk merk ik altijd wel iets, geen flauw idee of dit het placebo effect is??
Heb wel ooit eens een rollenbank test gezien, van een Alfa 156 JTD, deze had met een openluchtfilter van K&N aanzienlijk minder prestaties dan de standaard filter, dit kwam met name daar de warme lucht onder de motorkap.
Daar na een K&N inlegfilter gemonteerd en toen werd wel verbetering gezien, niet veel, maar we iets.
Deze test is mij altijd bijgebleven,
Heb al positieve ervaringen gehoord van de 1.2 TDI al dan niet met powerbox/externe-ECU, waarbij de motor rond en onder de 1500 toeren net iets beter oppakt.
Ik ben daarom zelf wel benieuwt naar het resultaat, heb hem daarom nu bestelt. ze zijn eindelijk leverbaar!!!!!!!
morgen of overmorgen heb ik hem.
 

MacManiac78

Forumguru
Beste Hetzer,

Het is niet dat ik aan jouw ervaringen twijfel, maar op het TDI forum (Of TDIclub) is middels metingen aangetoond dat een openluchtfilter of inlegfilter geen positieve invloed op de prestaties had. Bij enkele waren eerder negatieve ervaringen af te lezen.
Ik sluit niet uit dat deze filters wel verbeteringen voor de 1.2 TDI heeft. (Elke auto reageerd namelijk anders en het ene filter is het andere niet.)
Toch blijf ik zeggen: "meten is weten". Ik ben dus zeker wel geinteresserd in je ervaring, maar het liefst zie ik cijfers.
Ik ben geen techneut, ik zou zo snel dus niet weten hoe dit gemeten moet worden, op de rollenbank meten zou kunnen, gok ik, maar dit lijkt me een prijzige meting.

Inmiddels heb ik een link gevonden naar metingen:

Een 12.000 km "oud" papieren inleg filter.
Een nieuw papieren inleg filter
en een 6.000 inleg doekfilter.

Als ik zo naar de grafieken kijk, dan zie ik niet heel veel verschil.

http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=2917
 

Hetzer

Forumguru
lijkt mij ook, dus je zou me moeten geloven op mijn blauwe ogen, niemand hoeft mij zo filter te kopen, ik heb er gewoon goede ervaring mee, en vermogenswinst hoe klein dan ook, je voelt altijd wel een verschil, en ach tijdens de komende beurt hoeft mijn filter in iedergeval niet vervangen te worden.
Je kunt ook naar de aanstaande meeting komen, mag je wel een stukje met mijn auto rijden tzt zit dat filter er in. Dan kun je kijken of je verschil voelt met je eigen Faabje
 

jos_br

Actief lid
@Hetzer, Je schrijft dat het filter niet verwisselt hoeft te worden tijdens onderhoud. Om zo´n filter een beetje te laten werken moet het filter vaker gereinigd worden dan je een normaal filter wisselt. Dit omdat het filter een veel kleiner filterend oppervakte heeft. Dit is ook de reden waarom dit filter niet beter ademt (meetbaar, ben hier zelf bij geweest) dan het OEM filter.

Jos.
 

Max5

Senior Member
Het hele inlaattraject lijkt me al behoorlijk ruim bemeten, voor een 1.2.
Weet iemand of dat traject niet toevallig hetzelfde is als de 4 cylinder uitvoering (1.6tdi dus)?
 

Hetzer

Forumguru
@Hetzer, Je schrijft dat het filter niet verwisselt hoeft te worden tijdens onderhoud. O
Dat bedoel ik niet , ik bedoel ik heb nu een nieuw K&N filter gekocht, en nu hoeft er bij de komende grote beurt in iedergeval geen nieuw filter in bij de dealer.

Het is wel al duidelijk zijn dat de drukval over het K&N filter kleiner is dan over het standaard filter.
Met andere woorden: de druk die voor het filter heerst is, bij het K&N filter, nagenoeg hetzelfde na het filter.
De druk voor het filter zal oplopen naarmate de auto harder gaat rijden doordat de rijwind rechtstreeks in de luchtfilterbak wordt geblazen.
Als de zuigdruk van de turbo omhoog gaat dan heeft dat een positief effect op de werking van de turbo.
Dus je wilt de drukval over het filter zo laag mogelijk houden en dat kan je doen door middel van bijvoorbeeld een K&N/Green filter.

Nu was de discussie ook het vermogen niet of niet vaak merkbaar te meten is op de rollerbank.
En dat klopt denk ik ook omdat je dan te maken heb met een redelijk kleine voordruk, toch??

Maar naarmate je meer voordruk krijgt zal het verschil tussen een standaard en een "sport"luchtfilter beter merkbaar zijn.
Maar verwacht nu geen verschil van een paar pk's o dat zou niet realistisch zijn. Maar het is wel mogelijk zijn plus dat de motor wat lekkerder oppakt en wat meer koppel krijgt.
Tenminste dat zijn mijn ervaringen met eerdere auto's en ook de ervaringen van 1.2 TDI rijders op andere fora's
 

jos_br

Actief lid
Dat bedoel ik niet , ik bedoel ik heb nu een nieuw K&N filter gekocht, en nu hoeft er bij de komende grote beurt in iedergeval geen nieuw filter in bij de dealer.

Het is wel al duidelijk zijn dat de drukval over het K&N filter kleiner is dan over het standaard filter.

Het eerste had ik verkeerd gelezen/begrepen.

De z.g. drukvaltheorie klopt helaas niet. Doordat het filteroppervlak (x4) van het standaard filter echt vele malen groter is dan het K&N filter moet het sportfilter gewoon een grotere doorlaat hebben om juist te zorgen dat er niet teveel weerstand ontstaat. Wanneer er werkelijk verschil zou zijn moet dit terug te zien zijn in testresultaten. Niet de gemeten resultaten van de sportluchtfilterfabrikant natuurlijk........

Jos.
 

Hetzer

Forumguru
Bedoel je dat een standaard filter meer luchtdoorlaat dan een K&N ??
De 1.2 TSI/TDI hebben we zo'n dikke wollige koker ??

2j9ow3.jpg


Ik heb hem er sinds gisteren avond erin, en kan me niet voorstellen dat dat wollige standaard filter meer lucht doorlaat.
De standaard luchtfilters zijn onderdelen waar de fabrikant wat op kan verdienen. Meestal gaat het hierbij om papieren filterelementen of schuimfilters, of in dit geval zo'n wollig ding ;)
Ze laten vaak net te weinig lucht door en dat kost een paar procentjes vermogen.. Dat de standaardfilters na verloop van tijd moeten worden vervangen omdat ze dichtslibben, ziet de autobranche ook al niet als een nadeel. Het is een makkelijk klusje: luchtfilterbak losmaken, oud filterelement eruit, nieuw element erin, bak dicht en klaar is Kees. Op zo’n vervangingsfilter zit bovendien meer winst dan op een monteur die al gauw tien minuten tot een kwartier bezig is met het schoonmaken en in-oliën van een uitwasbaar filter.

Maar goed mijn, eerst indruk is ook wat ik bij mijn vorige auto had, het gevoel dat de auto "sneller" op het gaspedaal reageert.
Hoe zou je dat als materie deskundige verklaren Jos??, het is echt geen "placebo" effect, denk ik ;)
Zat ook te denken, mijn zwager heeft trouwens een motor zaak en daar gaan de K&N filters als warme broodjes over de toonbank, ook word in de auto-sport (DTM, DAKAR ) K&N filters veelvuldig gebruikt, zal toch wel ergens goed voor zijn???
 

jos_br

Actief lid
Zelfs zonder luchtfilter reageert en moderne auto niet meer sneller op het gas, zeker de diesel niet. Deze wordt begrenst in het snel op toeren komen om de distributieriem niet te zwaar te belasten. Ik denk dus toch het placebo effect. Dat de K&N filters als warme mbroodjes over de toonbank gaan geloof ik direct, marketing zijn ze goed in.

Het verhaal van de vermogenstestbank-vergelijking ga ik niet nog eens herhalen...

Jos.
 
Bovenaan Onderaan