Filter hoeft en word niet door de dealer gereinigd, simpelweg omdat dit niet hoeft, hier wat info,
K&N levert voor vrijwel iedere auto een vervangingsfilter, ter vervanging van het origineel in de luchtfilterkast. Deze vervangingsfilters laten 40% meer lucht door dan de standaard filters waardoor een vermogenswinst ontstaat.
Hieronder nog even kort de voordelen op een rijtje:
* Uitwasbaar filter met een hoge luchtdoorlaat.
* 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie. U schaft het filter eenmalig aan en u kunt het reinigen en opnieuw inoliën (tot wel 25 keer).
* Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant waardoor de filterwerking verbetert
* Het filter wordt niet aangetast door vocht, zelfs als het filter helemaal nat geweest is, hoeft u deze niet te vervangen .
* Benzine besparend, het K&N vervangingsfilter kan er voor zorgen dat uw auto zuiniger gaat rijden.
* Milieuvriendelijk.
* Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting.
K&N voor op de openbare weg
Moderne motoren, zoals die vandaag de dag worden gebouwd, stellen dezelfde soort eisen als race-motoren. Daarnaast moeten nog enkele andere factoren in ogenschouw genomen worden. Voor de motor hebben we een luchtfilter nodig dat groot genoeg is voor de motor maar ook weer klein genoeg is om te passen in de beschikbare ruimte. Het filter dient een lange levensduur te hebben, een interessante prijs te hebben en milieuvriendelijk te zijn. K&N filters voldoen aan al deze eisen, want het K&N filter verdient zichzelf weer terug. U koopt het filter eenmalig en behoudt deze voor de levensduur van uw auto. Standaard luchtfilters moeten iedere 20 000 km worden gewisseld. Op den duur gezien bespaart u met K&N een aanzienlijk bedrag. Een K&N filter heeft u meestal al na 60 000 km terugverdient. Daarbij biedt het in veel gevallen extra vermogen en zal het benzineverbruik dalen omdat het vebruik bij vervuilde papieren filters zeer snel toenneemt. Uit diverse test bleek dat 5% meer vermogen werd gewonnen. Al met al zijn dit geen nieuwe pk’s doch pk’s die door het standaard ongunstige luchtfiltersysteem verloren gingen..
Hoe functioneert het K&N filter?
Bij een K&N filter valt het op dat het filtermateriaal wijdmazig is. Dit zorgt voor de hoge luchtdoorlaat van het K&N filter. Het filtermateriaal bestaat uit 4 lagen katoenverband (zoals ook gebruikt in de medische wereld) die in een speciale olie zijn gedrenkt ingeklemd tussen 2 roosters van met kunststof beschermd aluminium. De olie die in het filterelement wordt toegepast beperkt noch de grootte van de openingen in het weefsel noch de luchtdoorlaat. Maar waarom, vraagt u zich af, gaat het stof niet dwars door de relatief grote gaten in het weefsel heen? Het geheim is als volgt: Stof- en zanddeeltjes worden met de luchtstroom langs het filtermateriaal geleid. Voordat deze (negatief geladen deeltjes) het filter passeren worden zij als een magneet door het positief geladen filtermateriaal aangetrokken en vastgehouden op het filtermateriaal. Schone lucht passeert ongehinderd het filtermateriaal. Dit reinigingsproces gaat door en steeds meer vuil zet zich af op het filtermateriaal rond de openingen (en niet in de openingen zoals bij papieren filters). Deze laag vuil fungeert als een 2e filtermedium die ook weer stof tegenhoudt. Ook nu kan de schone lucht ongehinderd door het filtermateriaal stromen. Deze uiterst werkzame 2e filterlaag is het geheim en de reden van de lange levensduur van het K&N filter. De levensduur bedraagt in veel gevallen tot wel 10x die van een conventioneel luchtfilter. Afstanden van 250 000 km zonder reinigen zijn geen zeldzaamheid. Pas als er zich een laag van 2-3mm vuil op het filter heeft afgezet behoeft het filter te worden gereinigd en opnieuw te worden ingeolied (niet ingeoliede filters zijn niet positief geladen).