Info over luchtfilter 1.2 TDI

Hetzer

Forumguru
Weet iemand hoe het luchtfilter element bevestigd zit bij de 1.2 TDI motor?? en weet iemand of deze makkelijk te vervangen is???
Het is niet meer zo eenvoudig elementje als bij andere modellen had ik al gezien.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb er wel een "plofprent" van, echter geen beschrijving van een 1.2 TDI.
De tekening staat in het download center......
 

Hetzer

Forumguru
en hier het verschil tussen standaard het K&N filter.

2j9ow3.jpg
 

Hetzer

Forumguru
Goed gezien, Is inderdaad niet de 1.2 tdi, het filter voor de tsi en de tdi is echter het zelfde vandaar.
 

Hetzer

Forumguru
Ander geluid zal te verwaarlozen zijn bij een diesel, klinkt misschien iets dieper, en het turbo geluid zal iets meer zijn, voor de rest heb je het gevoel dat de auto iets meer het gaspedaal reageert. Verwacht er geen 5PK of zo mee te winnen, maar het doet wel iets, dat zijn mijn eigen ervaringen van vorige auto's
ook heb ik ooit een test gezien waar het "normale" k&n filter stukke beter presteerde dan een veel duurder open lucht systeem, zoals een k&n 57i kit
 

Noord26

Forumguru
Als de motor beter kan ademen lijkt mij dat hij ook beter uit moet kunnen ademen (uitlaatsysteem). Ik bedoel, die 2 zijn op elkaar gemaakt qua flow? Daarom lijkt mij, theoretisch gezien, dat een ander (beter) luchtfilter pas echt presteert met een ander uitlaatsysteem. Mijn vorige auto kreeg vanuit de fabriek een K&N filter mee (Honda Civic). Dealer heeft hem alleen ooit een keer gereinigd.
 
3 Vragen ...
Is er een verklaring voor het andere motor geluid? Moet ik meer in de richting van andere geluid van een stofzuiger als de filter of inlaat is verstopt denken of komt dit doordat de motor anders loopt?

De K&N filter is dus een zelfreinigend filter (onderhoudsvrij)? Of betekent dit dat de garage bij onderhoudsbeurt werkuur (filter reinigen) gaat berekenen i.p.v. nieuwe filter.

Invloed op de motor. Als je de gewone filter vaker vervangt (om te zorgen dat het filter nooit verstopt is) werkt de K&N filter dan nog steeds beter dan de gewone filter?

Alvast bedankt voor het antwoord.
 

Hetzer

Forumguru
Filter hoeft en word niet door de dealer gereinigd, simpelweg omdat dit niet hoeft, hier wat info,


K&N levert voor vrijwel iedere auto een vervangingsfilter, ter vervanging van het origineel in de luchtfilterkast. Deze vervangingsfilters laten 40% meer lucht door dan de standaard filters waardoor een vermogenswinst ontstaat.
Hieronder nog even kort de voordelen op een rijtje:

* Uitwasbaar filter met een hoge luchtdoorlaat.
* 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie. U schaft het filter eenmalig aan en u kunt het reinigen en opnieuw inoliën (tot wel 25 keer).
* Ingeoliëd medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant waardoor de filterwerking verbetert
* Het filter wordt niet aangetast door vocht, zelfs als het filter helemaal nat geweest is, hoeft u deze niet te vervangen .
* Benzine besparend, het K&N vervangingsfilter kan er voor zorgen dat uw auto zuiniger gaat rijden.
* Milieuvriendelijk.
* Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting.


K&N voor op de openbare weg
Moderne motoren, zoals die vandaag de dag worden gebouwd, stellen dezelfde soort eisen als race-motoren. Daarnaast moeten nog enkele andere factoren in ogenschouw genomen worden. Voor de motor hebben we een luchtfilter nodig dat groot genoeg is voor de motor maar ook weer klein genoeg is om te passen in de beschikbare ruimte. Het filter dient een lange levensduur te hebben, een interessante prijs te hebben en milieuvriendelijk te zijn. K&N filters voldoen aan al deze eisen, want het K&N filter verdient zichzelf weer terug. U koopt het filter eenmalig en behoudt deze voor de levensduur van uw auto. Standaard luchtfilters moeten iedere 20 000 km worden gewisseld. Op den duur gezien bespaart u met K&N een aanzienlijk bedrag. Een K&N filter heeft u meestal al na 60 000 km terugverdient. Daarbij biedt het in veel gevallen extra vermogen en zal het benzineverbruik dalen omdat het vebruik bij vervuilde papieren filters zeer snel toenneemt. Uit diverse test bleek dat 5% meer vermogen werd gewonnen. Al met al zijn dit geen nieuwe pk’s doch pk’s die door het standaard ongunstige luchtfiltersysteem verloren gingen..

Hoe functioneert het K&N filter?
Bij een K&N filter valt het op dat het filtermateriaal wijdmazig is. Dit zorgt voor de hoge luchtdoorlaat van het K&N filter. Het filtermateriaal bestaat uit 4 lagen katoenverband (zoals ook gebruikt in de medische wereld) die in een speciale olie zijn gedrenkt ingeklemd tussen 2 roosters van met kunststof beschermd aluminium. De olie die in het filterelement wordt toegepast beperkt noch de grootte van de openingen in het weefsel noch de luchtdoorlaat. Maar waarom, vraagt u zich af, gaat het stof niet dwars door de relatief grote gaten in het weefsel heen? Het geheim is als volgt: Stof- en zanddeeltjes worden met de luchtstroom langs het filtermateriaal geleid. Voordat deze (negatief geladen deeltjes) het filter passeren worden zij als een magneet door het positief geladen filtermateriaal aangetrokken en vastgehouden op het filtermateriaal. Schone lucht passeert ongehinderd het filtermateriaal. Dit reinigingsproces gaat door en steeds meer vuil zet zich af op het filtermateriaal rond de openingen (en niet in de openingen zoals bij papieren filters). Deze laag vuil fungeert als een 2e filtermedium die ook weer stof tegenhoudt. Ook nu kan de schone lucht ongehinderd door het filtermateriaal stromen. Deze uiterst werkzame 2e filterlaag is het geheim en de reden van de lange levensduur van het K&N filter. De levensduur bedraagt in veel gevallen tot wel 10x die van een conventioneel luchtfilter. Afstanden van 250 000 km zonder reinigen zijn geen zeldzaamheid. Pas als er zich een laag van 2-3mm vuil op het filter heeft afgezet behoeft het filter te worden gereinigd en opnieuw te worden ingeolied (niet ingeoliede filters zijn niet positief geladen).
 
Bedankt Hetzer, heel duidelijk.
Wel raar dat auto fabrikanten zo'n K&N filter niet standaard in de auto inbouwen. Zeker bij een diesel, 60K is toch binnen 1 - 1,5 jaar gedaan.
En minder verlies is volgens mij ook minder uitstoot toch?
 
@Hetzer: Ben benieuwd wat jou eigen ervaringen zullen zijn....
Wat mag zo een filter kosten? Is ie ook 3 keer zo "duur" als een normaal filter?
 

Hetzer

Forumguru
Bedankt Hetzer, heel duidelijk.
Wel raar dat auto fabrikanten zo'n K&N filter niet standaard in de auto inbouwen.

Heel simpel een filter zoals die van K&N is vele male duurder, en hij gaat langer mee ook dat is voor de dealer en fabrikant natuurlijk niet goed, ze moeten wat te onderhouden hebben.

Ik weet niet wat het standaard filter kost van een Fabia 1.2 TDI, het vervangings filter van K&N is 62 euro (ex) , een fliter van bijvoorbeeld Green (een andere fabrikant) is weer wat goedkoper.
 

VEEJAY

Forumguru
Niet aan te raden voor TDI vanwege olie die de lmm(sensor) om zeep kan helpen. Google maar.

PK's meer krijg je niet en voor mooi geluid moet je geen diesel hebben.
 

Hetzer

Forumguru
Dat hele lmm verhaal is echt een broodje aap verhaal, weet echt niet waar dat vandaan komt ??voor het sportieve geluid moet je sowieso niet bij een diesel zijn.
 

Noord26

Forumguru
Het lijkt mij nuttig om bronvermeldingen bij dit welles/nietes verhaal te zetten betreffende de lmm? Want zo word het er niet bepaald duidelijker, laat staan informatief (ten opzichte van anderen aspirant kopers van dit filter) over.
 

Hetzer

Forumguru
niet hoeft van mij zo'n filter te kopen, ik kan alleen zeggen dat ik persoonlijk ben ik al jaren tevreden over K&N inleg filters, er spoken genoeg verhalen rond over de vervangings filters en over het eind van de wereld eind van dit jaar ;)
Feit is wel dat die dingen over heel de wereld ontzettend goed verkopen.

hier wat bron vermelding, voor de liefhebbers

http://www.efkaimport.nl/Subpaginas/130/De_waarheid_over_luchtmassameters.html#half

Wat meestal het probleem is; is dat de oliedampen van het carter terug het inlaat systeem inlopen. Dit is ook normaal, bij een draaiende motor worden deze dampen de motor in gezogen en is er geen probleem. Maar bij het afzetten van de motor blijven de dampen dus nog in de inlaat zitten. De dampen bevatten olie restjes en kunnen zich dus afzetten op alle onderdelen van de inlaat, waaronder dus ook de lucht massa meter. Wat zeer veel voorkomt in de USA is dat ze de luchtmassameter reiniger gebruiken en dat het probleem dan weg is. Dan is de oliefilm van de sensor af en probleem weg. Nogmaals de oliefilm is van de motorolie en absoluut niet van onze olie. Bij het rijden met papier filter is dit bijna niet merkbaar, alleen het brandstof verbruik gaat steeds iets omhoog. Wat dan evt de stap zou kunnen zijn is een K&N filter, want die maken de auto toch zuiniger. Bij het plaatsen van het K&N filter is de luchtdoorlaat hoger en moet de luchtmassameter ineens weer weken en dat doet hij niet goed. Dat komt door dat K&N filter nu is de luchtmassameter kapot zegt de dealer dan. Nieuwe luchtmassameter erin en een nieuw papier filter en probleem opgelost. Nee het gevolg van het probleem is opgelost, niet de oorzaak. In de service meldingen staat dat de luchtmassameter schoon gemaakt moet worden en als dat niet werkt vervangen moet worden. Deze meldingen zijn natuurlijk alleen voor de dealers intern, maar worden al gauw tegen de gebruiker van een K&N filter gebruikt als zijnde de schuld van het probleem.

hier het eaa terug te vinden

http://www.efkaimport.nl/Subpaginas/130/De_waarheid_over_luchtmassameters.html#half

en hier ook

http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

Die van mij gaat er in ieder geval binnenkort in, ik zal hier wel posten wat de ervaringen zijn.
 
Bovenaan Onderaan