In de noodloop en na opnieuw starten niks

Hi allemaal,
Vandaag reed ik een 80 weg op en opeens geeft mijn Octavia 4 (1.0 TSI etec DSG uit 2021) de volgende meldingen:
1. Storing: aandrijfsysteem. Werkplaats opzoeken,
2. Motortoerental maximaal 1200/min.
3. Storing start stop

Na deze melding ging meteen alle vaart eruit en begon hij zelfs even te bokken. Daarna reed hij nog maar ongeveer 30kmpu. Toen heb ik de auto even stilgezet langs de weg en opnieuw gestart. Hierna is de melding nergens meer te bekennen en merk ik ook niks aan de auto. Wat kan hier aan de hand zijn?

Ik hoor graag van jullie

Bijlagen

• IMG_7591.jpeg
    IMG_7591.jpeg
    725,9 KB · Weergaven: 20

EdK

Forumguru
Tsja gevalletje uit laten lezen !
En indien dealer dan wel om de codes vragen ! En anders iemand met VCDS
Want hier zijn gasten die je met code's meer kunnen zeggen dan de uitleg van een dealer

Heel herkenbaar dit verhaal, ik heb ooit exact hetzelfde meegemaakt met mijn Yeti. Daar bleek de turbo het probleem, wat ook bij skoda zelf een bekend probleem was. Ik zou hier mee wel direct naar de garage gaan.

Tees

Donateur
Het kan niks zijn en het kan een serieus probleem zijn. Soms gaat een sensor even zonder al te duidelijke aanleiding een rare waarde doorgeven, en schiet de ECU de boel in noodloop. En dat kan net zo snel verdwijnen als opkomen. Maar het kan ook iets serieus zijn.
Uitlezen is idd de eerste stap.

PizzaPieter

Donateur
Volgens mij zijn er meerderen hier die wel eens noodloop hebben gehad zonder dat er iets goed mis was, dus je hoeft niet meteen in de paniek stand.
Zelf ook onderweg met vouwwagen met 130 door Frankrijk, noodloop, parkeerplaats, auto opnieuw starten, probleem nooit meer teruggekomen. Gekke hickup mss, geen idee. Wel ff schrikken, dat wel

Antera

Donateur
Software raakt wel eens in de stress. Niks geks eigenlijk. Als dit 1x voorkomt en na reset niet meer niet iets om je druk om te maken mits het met regelmaat terug komt

Ik heb hem even laten uitlezen en toen kwamen deze codes naar voren. Iemand een idee wat de volgende stap zou moeten zijn?

Bijlagen

• IMG_7644.jpeg
    IMG_7644.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 16
  • IMG_7646.jpeg
    IMG_7646.jpeg
    473,1 KB · Weergaven: 16

Tees

Donateur
U1054 is zo'n fijne foutcode die steeds vaker voor lijkt te komen. Die houdt in dat de betreffende regelmodule een verkeerd bericht heeft ontvangen van een andere regelmodule (maar welke vertelt het verhaal vaak niet). Daar is die module van van de leg geraakt en heeft een foutcode gegenereerd. Het zou kunnen dat het om de communicatie met de dynamo gaat (vanwege U0120) al zou ik dan niet verwachten dat de hele boel daardoor in noodloop gaat.

Als je er nu verder geen last van hebt zou ik rustig afwachten of het nog een keer gebeurt. Kans is aanwezig dat het gewoon een kortdurende storing is van een van de modules, en dat het niets betekent. Als het vaker voorkomt, zou ik wel wat verder op onderzoek uit (laten) gaan.

Nu is er nog wat spontaan tevoorschijn gekomen :confused:.
Dacht eerst dat het motor geluid was maar al de motor uit gaat is het er ook nog. Pas als ik onder een bepaalde snelheid kom gaat het een beetje weg (rond de 40).

Is dit een wiellager, of heeft het te maken met die U codes? Of is het iets totaal anders? Wordt er niet heel vrolijk van allemaal pffff

hemi24

Donateur
Je achterbanden zijn niet gecupt?
Zou even de wiellagers laten controleren, lijkt gerelateerd te zijn aan de snelheid en niet aan het motortoerental, dus alles vanaf differentieel tot aan loopvlak van de banden is verdacht.
Check ook of een kunststof beschermplaat onder de wagen niet loshangt, of een binnenscherm van de wielkuip…

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan