Impressie VW Polo 1.4 BJ 2011

RefleCs

Forumguru
Omdat mijn Faab voor een scheur in de bumper bij de schadehersteller staat heb ik tijdelijk de beschikking over een VW Polo 1.4, dus ik had zoiets dan schrijf ik er ook maar eens een mini review over.

Uiterlijk:
Het uiterlijk van de VW Polo heb ik altijd al best mooi gevonden. Degene die ik mee heb beschikt over de GTI koplampen en een Panodak wat hem net wat meer uitstraling geeft. Helaas hebben ze er maar 15" vrij simpele velgen onder gezet wat dan weer afdoet aan het uiterlijk, maargoed je mag niet klagen over een leenauto in dat opzicht.

Rijeigenschappen:
Persoonlijk mis ik de pit van de 1.2 TSI die in mijn Fabia ligt behoorlijk. De 1.4 is erg lui onderin en bij een stoplicht optrekken is zo nu en dan een behoorlijk frustrerende bezigheid :tongue:. Kwa wegliggin is de auto prima. Hij reageert goed en vlot op het stuur maar dat maakt hem direct ook weer wat onrustig. Het is echt een gooi en smijt autotje. Persoonlijk vind ik mijn Fabia behoorlijk comfortabeler rijden.

Interieur:
Het interieur is strak en zakelijk en netjes afgewerkt. De stoelen zijn echter een ramp. Onnoemelijk hard en een te korte zitting. Ook zijdelinkse steun is er nauwelijks. Ik zou in deze auto geen 2000km achter elkaar kunnen doorbrenten. Iets wat ik met mijn Fabia ook heb gedaan en daarin heb ik nooit last van het zitvlees of rug gehad. Bij de polo had ik dat al na een kleine 300km. (ja ik rij vrij veel).

De ruimte achter de voorstoelen is ook behoorlijk minder dan in de Fabia. En dat ondanks dat de Polo toch op een langere wielbasis staat in vergelijking tot de Skoda Fabia. Mijn kinderen hebben minder ruimte voor hun benen.

Hoofdruimte voorin is door het panoramadak en met de stoel in de laagste stand een krappe 5cm (ik ben zelf 1.80m). Dus langen personen moeten niet aan het panorama dak beginnen want dan zit je geheid klem. Het panoramadak geeft wel een gevoel van ruimte en met lekker weer is het heerlijk om deze open te doen. Als het dak open is kan je met een soort van rolhor toch het ontstane gat wat afdichten waardoor het niet gaat stormen in de auto, zo kan je dus op de snelweg ook zonder problemen met het dak open rijden.

De kofferruimte viel me nog erg mee, maar persoonlijk mis ik nog altijd een VW Polo Variant in het segment. Ik denk dat men daarmee een boel extra kopers aan zou kunnen trekken.

Conclusie:
Ik zou deze auto zelf niet snel hebben gekozen vanwege het gebrek aan ruimte (kofferruimte, beenruimte achter en hoofdruimte voorin) en het, in mijn ogen, slechte comfort.

+ Uiterlijk
+ Panoramadak
+ Afwerking interieur
+ Directheid van stuuracties

- Beenruimte achterpassagiers
- Hoofdruimte met Panoramadak
- (maar persoonlijk) Kofferruimte
- Comfort stoelen

Ten slotte nog wat fototjes:
VS Polo Front.jpg VW Polo Koplamp GTI bij dag.jpg VW Polo Koplamp GTI.jpg VW Polo Rear.jpg
 
Bovenaan Onderaan