Impressie Octavia 2.0 TDI Combi Business Elegance

woutur

Lid
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met de Octavia 2.0 TDI Combi Business Elegance. Ik wil daar graag het één en ander van met jullie delen.

Eerst wat achtergrond: Ik ben een leaserijder en mijn vorige auto's waren een Ford Focus (2005), een Fiat Bravo (2008) en een Peugeot 508 (2011). Dat is mijn vergelijkingsmateriaal en vormt mijn referentiekader. Ik mag zeer binnenkort een nieuwe auto uitzoeken en de Skoda Octavia staat op nummer één van mijn verlanglijstje. Vandaar dat ik me ingeschreven heb op het forum en een proefrit heb gemaakt.

Eerste indruk
Vandaag mochten we (vriendinlief was mee) instappen in de Octavia Combi. Het is een keyless entry auto met een systeem dat ik ken van de Peug. Het dashboard ziet er netjes uit. De materialen herken ik ook uit mijn Peugeot. Net schermpje tussen de tellers (Maxidot). Het stuur had van mij nog meer naar mij toe gekund (lange benen) maar de stoel is perfect instelbaar. Deze zit prettig, de wangen hadden van mij nog net iets aanwezig mogen zijn. Dan zit je zo lekker vast in de stoel. Misschien is het dynamic pakket dan wel wat. Maar dat gaat dan weer niet samen met leder. Pfff. De ruimte is H-U-G-E! Ruimer dan mijn Peugeot (met een langere wielbasis!). Je kan heel wat lijken kwijt in de kofferbak en er zitten allerlei handigheidjes in!

Rijden
De koppeling is erg licht. Daar moet ik wat aan wennen maar ik denk dat ik het wel ga waarderen. Fijn tijdens het filerijden denk ik zo. Het zicht rondom is redelijk. De achterruit is wat klein en op de deurstijlen moet ik nog wat meer letten. De spiegels zijn niet zo groot, maar ik kon er alles volgens mij wel goed mee zien. Het stuur ligt prettig in de hand (leder met stiksel). Het is een vierspaaks wiel. De auto rijd vlotjes weg. De motor maakt wel een diesel-knorrend geluid. Wat luider dan ik gewend ben van de Fiat en Peugeot en ongeveer hetzelfde als de Ford. De acceleratie is prettig en van 80-120 en 100-140 doet de auto heerlijk vlot in zijn vier! De eerste bochten waren wel wat wennen: lane assist stond aan. Dat houdt in dat de auto corrigeert en daardoor is het soms net of de auto heel zwaar stuurt op de momenten dat lane assist actief is. Wat dan wel weer leuk is, is om het stuur compleet los te laten en te zien hoe de auto netjes binnen de lijntjes blijft. Dat zal vast vlot wennen en bovendien is het uit te zetten. Ik vind het luxe! Ook luxe is de parkeerhulp. Wat een ongelooflijke gadget is dat! Ik weet niet of ik er veel van gebruik zo maken maar het werkt verdomd goed. Altijd leuk om tijdens het parkeren 'kijk-zonder-handen' te spelen. Noem me een kind, maar het voelt als Knight Rider's K.I.T.T. :) Yeah!

De bediening
De cruise control zit aan een hendel achter het stuur. Ik vind knoppen op het stuur fijner. Toch werkte het wel prima! Het maxidot display vind ik niet zo overzichtelijk. Men heeft het soms over auto's waar je binnen vijf minuten alles kent en kunt. Dat is wel iets anders met deze Skoda. Je bent al snel verloren in menu's en ik heb nog geen 'home' knop ontdekt die me snel terugneemt naar mijn huidige snelheid. Telefoneren ging ook nog niet zo vlot. Op mijn Fiat was ik een voicecontrol gewend dat ongeveer zo ging: Knop Bellen - "Bel Vriendin" - "Wilt u 'Vriendin bellen?' - "Ja". Nu heb ik het idee gehad dat ik telkens naar een Telefoon dialoog moest om daarna met voice te gaan werken. Dat is natuurlijk allemaal dubbelop. Daarnaast verstond de auto mij meerdere malen niet terwijl ik het idee had dat ik aardig hard praatte. Ik vermoed dat ik nog wat aan het systeem moet wennen en de gebruiksaanwijzing maar eens goed moet lezen. Intuitief? Nog niet voor mij. De kwaliteit van gesprekken is erg goed! Dat is een groot contrast met de Fiat en Peugeot. Mijn moeder verstond me goed zonder al teveel achtergrond geluiden. Dat is een dikke pluim waard! Verder vind ik de knoppen op de juiste positie zitten (airco bijvoorbeeld) en goed bedienbaar.

Geluid en media
Het geluid van de motor is in het begin goed te horen. Ook vind ik dat de rolgeluiden van de banden redelijk hoorbaar zijn. Kom je op wat snelheid, dan is er wat windgeruis om de stijlen heen. Jammer, want ik heb dit met mijn Peugeot ook en had gehoopt dat deze auto net een tikkie stiller zou zijn. Het geluidssysteem van de auto is heerlijk! Mooi geluid, goed instelbaar en er worden voldoende formaten (waaronder FLAC) ondersteund (hoewel hij de ene FLAC niet pakte en de andere wel). Er zit een coverflow op, wat tof werkt. Ik had de neiging om door lijsten van nummers te swipen maar dat zit er niet in. Dat voelt een beetje gek aan, dat je dan aan de zijkant op een balk moet gaan sleuren om te scrollen. Ouderwets!:) Jammer vind ik dat de aansluiting voor een USB stick aan de buitenkant van een vakje zit dat daar juist uitermate voor geschikt zou zijn. Gelukkig zijn er ook SD kaartjes in te voeren en zit er een HD van 60 GB in. Dat komt dus vast wel snor! Het scherm zelf is heerlijk groot en reageert vlot op aanraking. Het navigatiesysteem ziet er overzichtelijk uit en doet zijn werk gewoon goed. Prima dus.

Conclusie
Ik vind het een prettige auto. Veel dingen doet de Octavia gewoon erg goed. Lekkere motor, licht schakelen, veel opties, leuke handigheidjes, goed mediasysteem en ga zo maar verder! Enige minpunten vond ik de rijgeluiden en zo hier en daar de bediening. Daarnaast (en dat zal wel vloeken in de kerk zijn) merk ik aan mensen om mij heen dat het merk Skoda nog altijd de wenkbrauwen doet optrekken. Maar dat zal me een zorg zijn :)

Gaat het deze auto worden als mijn volgende leasebak? Ik denk het wel. Deze auto heeft voor het geld gewoonweg geen concurrentie (tenminste, bij mijn leasebedrijf en onder de voorwaarden van van mijn werkgever). Moet dus wel gek lopen als het deze niet wordt.


Ik wil met deze beschrijving van hoe ik de auto ervaren heb niemand tegen de neus stoten. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen maar slechts een indruk te geven van hoe ik de auto heb ervaren.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Je kwetst niemand met deze ervaring woutur, dit zijn jou ervaringen, net zoals in het begin met de Idrive van BMW de hele autojournalistiek het ding vervloekte en tegenwoordig lovend erop is, ik was aan de Idrive in 2005 binnen 5 minuten gewend en was er dol op. Maar elke auto maakt geluid, hoor je de motor niet hoor je inderdaad rol geluiden en of windgeruis. En met het voice control heb ik nog niet kennis mogen maken...het zit erin me huidige auto op en ook in me nieuwe (ook octavia) en in de BMW's die ik gehad heb, maar heb op 1 of andere manier het nog nooit gebruikt net zoals siri op me iphone ook niet. Vond het gewoon niet handig (en komt ook door een aflevering van Top Gear van een aantal jaar geleden, toen ze voice control in een mercedes uitprobeerde en uitkwamen dat het niet werkte, Jeremy zei toen Fuck You en de auto zei dat het een plaats was in Denemarken).
Maar persoonlijk vind ik je relaas van je ervaring wel een leuke ook in vergelijking met je referentiekader
 

CDK

Forumguru
je hebt een aardige review geschreven, de volmaakte auto bestaat ook niet denk ik, maar het zal geen straf voor je zijn om er een paar jaar gebruik van te maken ;) succes met je keuze.

greetz Corné
 

sitechris

Donateur
Leuk verhaal! Ik rijd zelf ook de 2.0 TDI in de nieuwe Leon. Daar vind ik het blok juist erg stil. Bandengeruis is ook normaal (lees: beperkt) aanwezig.
 

Blacky

Forumguru
Corné de Kluijver, post: 292801, member: 9228"]je hebt een aardige review geschreven, de volmaakte auto bestaat ook niet denk ik, maar het zal geen straf voor je zijn om er een paar jaar gebruik van te maken ;) succes met je keuze.

greetz Corné[/quote]

Ieder geeft zijn mening zoals hij/zij het ervaart. In ieder geval succes met de keuze die je gaat maken.
 
Bovenaan Onderaan