impressie Fabia combi dynamic 1.2 TSI DSG

Ron467

Actief lid
Vooral in vergelijk met mijn vorige de 1.6 HB sport. (zie ook autoweek)

Gaat vloeiender over verkeersdrempels dan mijn vorige fabia, voelt meer aan als een duurdere limousine, toch zelfde wielbasis.
De DSG is heerlijk:2133: (dat is de voornaamste reden waarom ik alweer nieuw gekocht heb èn voor deze uitvoering gekozen heb ipv een greenline of zo). Wel, net als bij een ouderwetse automaat als je bv op stoplicht aan komt rollen en je kan opeens verder, moet hij even denken voordat hij oppakt (maar dat merk je alleen als bestuurder)
De 1.2 TSI in vergelijk met de 1.6 is echt soepeler, stiller en krachtiger, hoewel e.e.a. natuurlijk ook extra smooth gaat door de turbo en de DSG (t.o.v. de handbak die ik had in de 1.6). Met deze kilometerstand nog niet echt op z’n staart getrapt natuurlijk, dus indruk kan alleen nog maar beter worden.
Dagrijverlichting zelf aangezet met schakelaartje in zekeringen kast (schakelaartje naar links zetten)
Stoelen zitten gewoon goed (zelfde als mijn vorige), kunnen wel wat irritatie geven op lange ritten aan de bovendijbenen/billen wegens de opstaande randen (sport stoelen) maar weegt niet op tegen de langer zitting en het algemene zitcomfort t.o.v. de standaard stoelen. De zijdelingse steun voor de rug werkt perfect voor de bochten en heeft mij nog nooit geïrriteerd.
MDI heeft USB 2 nodig voor mp3, dus oude usb stikkies werken niet. De Ipod van mijn dochter werkt perfect. (hiervoor zijn 3 verschillende snoertjes te koop, USB, Ipod of …, ik heb er dus 2)
Zwart, zie je al snel stof op (erger als op de zilver metalic) ben benieuwd naar verdere ervaringen(is mijn 1e zwarte) Met het zonnetje erop komt het "magic pearl" wel erg goed tot z´n recht heel mooi die "spikkels".
Kofferruimte is gigantisch tov de HB (en daar kon eigenlijk al heel veel in). De HB was al de ruimste in z´n klasse, qua totale binneruimte ook trouwens.
Motorruim is ruim en overzichtelijk en je lijkt overal redelijk gemakkelijk bij te kunnen. Mooi gezicht al dat nieuwe spul; lijkt er nu ook een watergekoelde interkooler op te zitten???
Ik begrijp dat de huidige fabia’s uitgevoerd zijn met CANBUS, maar waarom zitten er dan nog zoveel zekeringen in??? (mijn BMW motorfiets heeft er geloof ik maar 2 , de rest wordt geschakeld door de computer van het CANBUS)
Trekhaak (vast), 13 polig met adapter naar 7 polig. De folder van skoda heeft het over 50 kg kogeldruk, sticker op achterklep geeft echter 87 kg aan ??? In instructie boekje; gegevens op type plaatje.....enz. de werkelijke gegevens vind u in de documentatie die bij de auto hoort...niets over te vinden natuurlijk. Dus maar aanhouden wat goed aanvoelt.
En ja dus vaste trekhaak met PDC kan gewoon samen.
Geen (airco)gekoeld dashboard kastje meer :ahum:….Wel 12 V aansluiting in kofferbak voor koelbox.
Extra opbergvakken onder de voorstoelen en opbergvakken in de kofferbak, prima tegen los slingerende spulletjes. In de kofferbak schijn je in het variabele vak goed een emmer (met klein laagje water) te kunnen zetten voor als je bloemen vervoert……grappig.
Ramen open/dicht met afstandsbediening/sleutel, lekker in de zomer.
Zitten er nu grotere remschijven op voor?? Het remmen voelt heel anders (FIJNER !) aan (toch ook schijven voor en trommels achter. Maar nu dus automaat en geen schakelbak….
Op maxidaot is nu meer in te stellen, o.a. nu kilometers per liter ingesteld ipv het onlogische liters per 100 km….:1439:
 

Ron467

Actief lid
Corsaar,
ik zie steeds meer mooie blauwe blokjes met de verbruikcijfers, bij jou als een van de eersten.
Is dit knip/plakwerk met hyperlink naar de persoonlijke spritmonitor, en dan zelf het verbuik intikken? (daar kom ik dan wel uit denk ik)

Of is dit een onderdeel van spritmonitor die het werkelijk daar berekende verbruik weergeeft?
Met andere woorden: als dit laatste zo is, help, hoe doe ik dat (zonder zelf veel te moeten gaan zoeken):680:
Zal best al eens besproken zijn in de elle lange discussies, maar met de zoekfunctie kom ik er nog niet uit.

Net ook een account aangemaakt, vandaar.

Bedankt alvast.
 

corsaar

Senior Member
De link op sprint monitor inderdaad knippen en plakken in je handtekening.
als je bij spiritmonitor bent ga je naar millage icon heb je keuze l/km of km/l
daaronder html of bbccode kies hier bbccode dan show kopier de link compleet
in de uitvoering die je wilt en plak die in je hantekening op het forum.
 

Ron467

Actief lid
:xyxthumbs:Bedankt

had niet goed rondgekeken op die site:cool:

Morgen maar weer wat meer kilometers maken en kijken hoever ik van de fabriekscijfers vandaan blijf :koffie:

Voor de mijne; stad 7,0 (1:14,3)
buiten 4,4 (1:22,7)
gemiddeld 5,5 (1:18,2)

ik weet dat je altijd van de slechtste cijfers uit moet gaan, en daar zit ik gelukkig al boven met !:14,6 ongeveer............
En idd op de 60 km weg kan ik boven de 1:20 rijden, maar dat hou ik nooooooit lang vol
 

Ron467

Actief lid
zit nu net boven de 2000 km, maar zal voorlopig wel sneller wat meer worden want mijn motorfiets heeft vanavond mechanisch de pijp aan maarten gegeven:mad: dus voorlopig woon/werk verkeer ook met de fabia (en in de ochtenden echt WEL een straf hoor, in de file met het verkeer mee sukkelen ipv er lekker langs kunnen rijden)
 

Ron467

Actief lid
zie ook http://www.autoweek.nl/autoreview/28576/Skoda-Fabia-Combi-12-TSI-77kW-Dynamic

Maar ik wordt dus steeds tevredenenerder

De prestaties zijn echt boven gemiddeld, zowel bij lange stukken bergop, waarbij je een overgroot deel van de andere auto’s langzaam (en sommige snel) in je spiegel ziet verwijnen en ikzelf lekker de ingestelde snelheid bleef behouden (wel soms 1 of twee gangen ongemerkt terug geschakeld) als bij tussen sprintjes om andere weggebruikers nog even in te halen zonder overig verkeer te hinderen. Gewoon een genot die TSI met DSG!.

Verbruik op de duitse autobahn kan je fors naar beneden krijgen als je gaat planken, maar gemiddelden blijven me niet tegenvallen.

Er moet alleen nog iets gevonden worden op die (te) snel spinnende voorwielen bij stoplichtsprintjes:winkie:
 

Ron467

Actief lid
Ondertussen op 19500 km en in Oktober wordt de fabia pas één jaar........wat dat betreft had ik beter voor een snelle diesel gekozen.
Een diesel zal ook niet de klacht hebben die vele TSI rijders hebben; dat ding remt niet op de motor!

Maar de TSI met DSG dus. Het rijd formidabel lekker en heeft kracht zat en is zuinig bij singel gebruik op wegen van 50 tot 120 km/h.
Met de aan hanger fulspeed (130 bergie op en bergie af) richting zuid frankrijk is een ander verhaal. Dan giert hij soms in z´n 4 naar boven en het verbruik stijgt kwadratisch. Daar is zo een downzise motortje dus eigenlijk niet voor uitgelegd. Maar hij doet het wel!
Zie spritmonitor, de afgelopen vakantie heeft mijn gemiddelde naar beneden getrokken.

Eigenlijk geen last meer gehad van de lende steunen, het geheel begint steeds beter te passen en ik kan er vele uren achtereen mee doorgaan.

Verder geen aanvullingen op voorgaande ervaringen.
 
Bovenaan Onderaan