Import goedkope nieuwe O3 uit Duitsland en BPM bij import

emzed

Nieuw lid
Als ik op de Duitse website autohaus24.de een O3 1.6 DSG TDI Elegance met de opties vol leer en Xenon met led configureer, kom ik op € 24.898. De BPM op basis van CO2 uitstoot is 'slechts' € 3.908 (104 gr/km). Samen dus € 28.806,00.

Als ik hetzelfde doe op configurator van het Nederlandse A-point (http://skoda.a-point.nl/), komt een vergelijkbare configuratie uit op € 34.285!

€ 5.479 verschil dus en dat vind ik te fors om te laten liggen. Nou kan het nog zijn dat de DE versie iets kariger is dan de NL versie. Ik heb dus nog niet uitgebreid alle vinkjes op de optielijsten vergeleken, zo is volgens mij is de radio meteen al kariger, maar dat verschil kan niet meer dan 5k zijn.
Heeft iemand weleens via deze of een vergelijkbare autowebsite geïmporteerd?
 

MeneerB

Forumguru
@emzed
Het verschil lijkt heel fors. Met welke korting heeft autohaus gecalculeerd ?
Wat je ook doet is een Nederlandse prijs zonder korting vergelijken met een Duitse prijs inclusief een forse korting. Reken eens een keer met 7% korting op de NL prijs (zonder BPM) dan ziet het verhaal er beter uit.

Ik heb het overwogen, maar niet gedaan. Kijk wel even goed naar de verschillen in opties. Zeker de onderhuidse verschillen. Alle kleine porties maken samen een grote.
Maar dan nog blijft er een significant verschil. Dit komt bijvoorbeeld door de DSG: In NL betaal je een forsere meerprijs dan in de omringende landen.
Houd ook even rekening met het btw verschil Nederland/Duitsland. Die moet je alsnog bijlappen bij import.

De reden dat ik het niet gedaan heb is dat ik hier een forse korting heb kunnen bedingen.
Het verschil bleef wel maar dat was me al het gedoe niet waard.
 

emzed

Nieuw lid
Die BTW is het probleem niet, ik zou hem op mijn eigen zaak kopen en krijg dus de BTW terug. Enige punt is dan de 20% bijtelling, daar moet je even een bedrag voor hebben. Dit ligt dan waarschijnlijk hoger dan de aanschafprijs.

Voor wat betreft de dealer in NL, die gaf een extreem laag bedrag voor mijn eigen auto, en geen duppie eraf op de nieuwe.
 

TedVlemmings

Forumguru
Een auto moet met import toch ook door een bepaalde bureaucratische molen en opnieuw gekeurd worden enzo (ongeacht de leeftijd?) Daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken plus ik denk dat de gemiddelde Nederlandse dealer je wellicht geen garantie kan/wil/mag verlenen.
 

MeneerB

Forumguru
Die BTW is het probleem niet, ik zou hem op mijn eigen zaak kopen en krijg dus de BTW terug. Enige punt is dan de 20% bijtelling, daar moet je even een bedrag voor hebben. Dit ligt dan waarschijnlijk hoger dan de aanschafprijs.

Voor wat betreft de dealer in NL, die gaf een extreem laag bedrag voor mijn eigen auto, en geen duppie eraf op de nieuwe.

Dan geeft hij totaal geen korting weg of je schat je inruilwaarde veel te positief in.


Een auto moet met import toch ook door een bepaalde bureaucratische molen en opnieuw gekeurd worden enzo (ongeacht de leeftijd?) Daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken plus ik denk dat de gemiddelde Nederlandse dealer je wellicht geen garantie kan/wil/mag verlenen.

Natuurlijk moet je voor de import ook kosten rekenen. Een paar honderd euro ben je zo kwijt.
Wettelijk gezien is de garantie geen issue. Die is Europees geregeld. Maar ik kan me voorstellen dat een Nederlandse dealer je niet met open armen zal ontvangen bij problemen.
 

MaRco2

Forumguru
Controleer wel even of de CO2 uitstoot wel gelijk is (naast de andere specs), het komt voor dat (bij gebruikte auto''s tenminste, mijn dagelijks werk BPM taxaties) hier nog weleens verschil in zit in negatieve zin, wat juist nu extra BPM gaat kosten.;)
 

emzed

Nieuw lid
Volgens de Duitse site is het 104 gr/km:
Kraftstoffverbrauch:
  • kombiniert: 4 l
  • innerorts: 4.8 l
  • außerorts: 3.6 l
CO2-Emission:
  • kombiniert: 104g/km (E5)

@emzed
Het verschil lijkt heel fors. Met welke korting heeft autohaus gecalculeerd ?

Ik heb met de bedrijfskorting gerekend, ik koop immers vanuit mijn eigen bedrijf. Maar, het kan ook zijn dat ze dat niet bedoelen, maar dat daarmee dealerkorting bedoelen?
 

rudolfi

Forumguru
De auto hoeft niet door allerlei goedkeurigen heen, omdat er al een type goedkeuring is voor deze auto in NL.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik kan me voorstellen dat een Nederlandse dealer je niet met open armen zal ontvangen bij problemen.
Dat hangt er een beetje vanaf. Als je voor de NL dealer een nieuwe klant bent die zijn auto bij hem in onderhoud doet, dan is hij heus wel blij met je. Aan de verkoop wordt i.h.a. niet zoveel verdiend, de werkplaats moet het van onderhoud, reparaties en garantiewerk hebben. Waar die auto nou precies geleverd is, zal 'm een zorg zijn.

Anders ligt het als je je "eigen" dealer eerst voorbij gelopen bent (omdat-ie geen goed inruilbod deed of wat dan ook) en je daarna met een blinkende nieuwe auto meldt voor de garantieklusjes (met bijbehorende krappe vergoedingen van de importeur). In dat geval zal hij je heus wel de minimaal verplichte service verlenen, maar op een stapje extra zou ik dan niet te veel rekenen...
 

MaRco2

Forumguru
RDW keuring en bezoekje Douane stelt niet zoveel voor. RDW kost je iets meer dan 100 euro plus nog een setje (luxe) kentekenplaten van een paar tientjes.

Vergeet als je particulier bent niet dat bij een nieuwe (tot een half jaar oud) auto 21% BTW ook nog aan je broek krijgt en als je deze in een buurland ook al betaald hebt (ex. laten leveren!), ben je zuur. Daarnaast natuurlijk de BPM.
 

andrehj

Forumguru
Als ik op de Duitse website autohaus24.de een O3 1.6 DSG TDI Elegance met de opties vol leer en Xenon met led configureer, kom ik op € 24.898. De BPM op basis van CO2 uitstoot is 'slechts' € 3.908 (104 gr/km). Samen dus € 28.806,00.

Als ik hetzelfde doe op configurator van het Nederlandse A-point (http://skoda.a-point.nl/), komt een vergelijkbare configuratie uit op € 34.285!

€ 5.479 verschil dus en dat vind ik te fors om te laten liggen.
Heeft iemand weleens via deze of een vergelijkbare autowebsite geïmporteerd?

Ja. Ik heb mijn S2 zelf (nieuw) geimporteerd en had hiermee vrije keus in opties (zonder PON-filter) en was nog goedkoper uit ook.
Om een net vergelijk te maken is een uitgebreide spreadsheet met alle kosten wel nodig. Vergeet niet:
- BTW (je betaalt die in NL (21% dus!), en krijgt daarna de Duitse BTW (19%), die in depot wordt gestort, terug) Niet alle handelaren hebben hier ervaring mee.
- BPM gaat over de CO2-uitstoot, en die is in NL (op papier) vaak lager dan het Duitse model wat je koopt, hou dit goed in de gaten.
- Vergeet niet de kosten van een Ausfuhrkennzeichen (rode band) + platen en de verzekering daarbij.
- Invoerkosten vallen wel mee, is maar 50 euro of zo meer dan wat je bij een NL auto kwijt bent aan leges etc.

Overigens zou ik nog even wachten: In Duitsland zitten vele handelaren die vanuit Denemarken importeren. Helaas is de O3 daarvoor nog wat te nieuw, maar dan gaat er nog wel een paar 1000 euro van de prijs af. Over een paar maanden zullen de DK modellen wel op de diverse websites verschijnen, verwacht ik.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Die BTW is het probleem niet, ik zou hem op mijn eigen zaak kopen en krijg dus de BTW terug. Enige punt is dan de 20% bijtelling, daar moet je even een bedrag voor hebben. Dit ligt dan waarschijnlijk hoger dan de aanschafprijs..

hoezo moet je een bedrag hebben liggen voor de 20% bijtelling...? deze snap ik niet. Die 20% wordt bij je inkomen gerekend en daar betaal je belasting over..je hoeft geen 20% bij te betalen..

Vergeet als je particulier bent niet dat bij een nieuwe (tot een half jaar oud) auto 21% BTW ook nog aan je broek krijgt en als je deze in een buurland ook al betaald hebt (ex. laten leveren!), ben je zuur. Daarnaast natuurlijk de BPM.

je zal wel stom zijn als je BTW gaat betalen in het buitenland, gebeurd ook niet want het wordt gerekend als exportauto.
 

emzed

Nieuw lid
Met de bijtelling bedoel ik, dat je die moet baseren op de netto catalogus waarde van wat hij in Nederland zou kosten op moment van eerste toelating. Dat bedrag weet je niet exact en is ook niet te bepalen aan de hand van bpm.
 

JJB

Lid
Overigens zou ik nog even wachten: In Duitsland zitten vele handelaren die vanuit Denemarken importeren. Helaas is de O3 daarvoor nog wat te nieuw, maar dan gaat er nog wel een paar 1000 euro van de prijs af. Over een paar maanden zullen de DK modellen wel op de diverse websites verschijnen, verwacht ik.

Is het dan niet handiger zelf deze auto in Denemarken te kopen i.p.v. in Duitsland? Volgens mij is de BTW daar 25% dus krijg je BTW terug i.p.v. bij te moeten betalen. Ik heb in Zweden gekeken naar een Rapid, gewoon omdat ik benieuwd was naar het verschil. Daar ook 25% BTW en in tegenstelling tot NL is-ie daar standaard uitgerust met stoelverwarming en koplampsproeiers. Helaas is de wisselkoers momenteel voor ons niet zo gunstig zodat het uiteindelijk niet veel uitmaakt. Heb daarbij niet geïnformeerd naar kortingen e.d., gewoon uitgegaan van de catalogusprijs.
 

rudolfi

Forumguru
Het is zelfs zo dat als je de auto in Zweden koopt op de zaak, je daar een factuur krijgt met 0 % btw. Vervolgens moet je bij invoer in NL wel btw betalen. Collega heeft dat uitgezocht en vervolgens een v60 hybrid op de zaak van haar partner gekocht in Zweden en ingevoerd in NL.
 

Joske

Forumguru
Het is zelfs zo dat als je de auto in Zweden koopt op de zaak, je daar een factuur krijgt met 0 % btw. Vervolgens moet je bij invoer in NL wel btw betalen. Collega heeft dat uitgezocht en vervolgens een v60 hybrid op de zaak van haar partner gekocht in Zweden en ingevoerd in NL.
zou de fiscus in Zweden dat dan zomaar laten gebeuren? De auto zal dus "verkocht" moeten worden en dan verdwijnt de wagen dus uit de afschrijvingen en zal (misschien, ken fiscaliteit niet van Zweden) er op het restbedrag toch een vorm van belastingen moeten betaald worden zou ik denken? Niet?
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Nope Joske, als je een nieuwe auto koopt in het buitenland krijg je een auto met nettoprijs dus zonder BTW en belastingen de BTW en belastingen betaal je aan het land waar hij op kenteken word gezet
 
Bovenaan Onderaan