Ik ben geen wereldverbeteraar, maar toch.....

Tuulster

Forumguru
Ook ik doe het. Ik zit maar zo een 60.000 kilometer per jaar achter het stuur, dus......

Ffffff mijn mobiel pakken en een mailtje checken, Ffff die volgende afspraak in de auto voorbereiden, Fffff dat appje versturen, ffff dat interessante artikeltje lezen achter het stuur......

Ik ben geen werledverbeteraar en vraag me af of ik er ooit mee zal stoppen maar ben me wezeloos geschrokken van dit filmpje en de realiteit van mijn gedrag kwam hard binnen kan ik jullie zeggen!

Schiet het af, doe er iets mee, kijk maar, maar toch,,,,,,

 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja helaas koesteren veel mensen een schromelijke overschatting van hun multi tasking capaciteit. Geloof me, ik was lange tijd verantwoordelijk voor het psychologisch selectie onderzoek van kandidaten voor de functie van militair vlieger, het is een eigenschap waarover slechts zeer weinigen in die mate beschikken dat zij in staat zijn een vervoermiddel veilig te besturen terwijl ze met andere taken bezig zijn
 

Goofy@5E

Forumguru
Herkenbaar, maar de realiteit is (spreek voor mezelf nu) dat ik ook al meerdere malen heb gezegd dat ik die verdomde SF niet meer check, maar als er dan mails en berichten binnen komen ben ik even schuldig als al ' die anderen, zit ook dagelijks op de baan van s morgens tot s avonds, (45d km per jaar gemiddeld), maar de druk van boven en klanten is deze tijd niet simpel meer, ze weten dat je berijkbaar bent en verwachten dan dit ook, ....gedeelde schuld of zwak karakter....Wie zal het zeggen,
Tot nu toe altijd al geluk gehad......hopelijk blijft het duren
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik zal wel een uitzondering zijn, maar zowel "boven" als vrienden en bekenden kunnen denken en verwachten wat ze willen, ik ben als ik onderweg ben niet bereikbaar. Ik heb ook bewust geen carkit in de auto, ik bel gewoon niet en neem ook niet op als ik gebeld wordt. Nu heb ik wel redelijk gemakkelijk praten, ik doe weliswaar ook zo'n 40.000km per jaar, maar heel weinig daarvan is tijdens mijn werktijd. WhatsApp kan wel wachten, en facebook doe ik helemaal niet. Ik zie onderweg net iets te veel mensen vreemd gedrag vertonen, merkwaardige snelheidsveranderingen, half van baan verwisselen, half de vluchtstrook op, etc. En dat zijn altijd mensen die met iets anders dan autorijden bezig zijn. En ik denk (heb er nooit mee gereden, dus ik weet het ook niet zeker) dat lane-keeping en adaptive cruise control je niet uit iedere situatie kan redden die je even niet zag aankomen omdat je met je ogen en/of gedachten bij je telefoon was in plaats van op de weg.
 

Frup

Forumguru
Herkenbaar, maar de realiteit is (spreek voor mezelf nu) dat ik ook al meerdere malen heb gezegd dat ik die verdomde SF niet meer check, maar als er dan mails en berichten binnen komen ben ik even schuldig als al ' die anderen, zit ook dagelijks op de baan van s morgens tot s avonds, (45d km per jaar gemiddeld), maar de druk van boven en klanten is deze tijd niet simpel meer, ze weten dat je berijkbaar bent en verwachten dan dit ook, ....gedeelde schuld of zwak karakter....Wie zal het zeggen,
Tot nu toe altijd al geluk gehad......hopelijk blijft het duren
Het einde van je geluk kan betekenen dat je tussen 6 plankjes eindigt. Maar het kan ook het einde van andermans geluk zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Eigenlijk zouden ze alles moeten verbieden wat niet met rijden te maken heeft. Bellen in de wagen, zelfs met carkit is redelijk afleidend(vind ik alleszins voor mezelf). Ze zouden eens een onderzoek moeten doen naar ongevallen door het bellen. Bellen zou onmiddellijk verboden worden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik had 'm niet zien aankomen dat einde. Kreeg er wel even een brok van in de keel. Je zal die kerel maar zijn. Eigenlijk alleen maar slachtoffers, ook als dader dus.

Jaren geleden al eens reed ik in een leenauto bijna een paar schoolkinderen van de sokken omdat ik op de andere weghelft terecht kwam omdat ik m'n handschoenen kastje iets aan het opzoeken was. Zo stom! Ik schrok me rot toen ik weer op keek en die kindjes verschrikt hun fietsjes de stoep op stuurden...

Ik gebruik m'n mobiel niet onderweg om op de pielen. Zit in een houder op het dashboard zodat ik 'm prima kan zien (ik hoef dus niet m'n hoofd weg te buigen) en gebruik m alleen voor navi en handsfree bellen. Alsnog is dat niet risico loos weet ik, het lijd ook af (reactie snelheid) als ik bv een telefoon nummer moet opzoeken omdat Siri weer eens niet wil verstaan wiens naam ik uitspreek...
 

Cordoba

Forumguru
Hier eigenlijk vergelijkbaar beperkt gebruik als @turboturbo Eerlijk gezegd vind ik ook dat de straf op klooien met telefoon tijdens het rijden flink moet veranderen: bij rijden onder invloed, of flink harder rijden dan toegestaan, dan wordt er bij een volgende overtreding aanzienlijk zwaarder gestrafd, voor 'bellen' tijdens het rijden zou mijns inziens een vergelijkbaar systeem moeten komen, eigenlijk nog een paar tandjes zwaarder: 'bellen' en rijden blijkt een veel gevaarlijker dan rijden onder invloed of te hard rijden (maar wel opletten), dus zou de strafmaat daar ook op aangepast mogen worden.

Overigens in een ver verleden ook met een 27MC-bakkie rond gereden, en dat was één van de weinige auto's met 27MC zonder deuken.
 

leon-cupra

Forumguru
Goed dat deze film (van mijn werkgever) hier ook gedeeld wordt. Wij hebben een manifest ondertekend om de app te downloaden maar vooral ons gedrag te veranderen. Van directie tot medewerker.
De film draagt hopelijk bij aan een massale gedragsverandering!
massale gedragsverandering?? Beetje mensenkennis en je weet dat er niemand rekening mee houdt of mss voor even. Overheden voeren al 30 jaar campagnes tegen dronken rijden, tegen overdreven snelheid, roekeloos rijden, ... En toch blijven we het doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat klopt helaas, maar hoop verloren is al verloren. Ik moest nog aan het volgende denken bij wat @turboturbo schreef. Toen ik net mijn rijbewijs had en bij erg slecht weer mijn krantenwijk met mijn vader's auto mocht doen, liet ik mijn sigaret vallen. Ik dook onmiddellijk omlaag om hem op te pakken en knalde tegen een geparkeerde auto. In paniek er vandoor om even later weer bij zinnen gekomen terug te rijden naar de plaats des onheils, waar men gelukkig begrip toonde. Het is wel een heel goede les geweest
 

Cees33

Forumguru
massale gedragsverandering?? Beetje mensenkennis en je weet dat er niemand rekening mee houdt of mss voor even. Overheden voeren al 30 jaar campagnes tegen dronken rijden, tegen overdreven snelheid, roekeloos rijden, ... En toch blijven we het doen.

Toch heb ik de indruk dat er bijvoorbeeld veel minder mensen met drank op achter het stuur gaan zitten. Vroeger ( ik ben 52) was dat veel meer, maar nu wordt je er ook op aangesproken als je het doet. Dus uitbannen is een utopie, maar bewustwording helpt wel degelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Bakkertje

Forumguru
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens de telefoon in m'n hand pak op het moment dat je files wilt ontwijken.
FB zit ik sowieso niet op en whatsapp laat ik eigenlijk ook voor wat het is. Mail al helemaal niet..

De schijnveiligheid die ik wel in acht neem is dat ik het alleen op de ACC doe en de auto daarmee afstand houdt. Maar heel eerlijk gezegd is dat natuurlijk ook niet goed.
Het filmpje hakt er (bij mij in ieder geval) behoorlijk in en ik denk dat ik het voortaan ook ga laten..
 

Eemspoort

Forumguru
Ik heb het filmpje nog niet eens bekeken, maar de reacties al wel gelezen.
Ja, ik maak gebruik van Bleutooth in de auto, want er zijn altijd mensen die me juist dan bellen als ik in de auto zit.
Als het niet mateloos belangrijk is, zeg ik ze wel dat ik later terug bel omdat ik in de auto rijd en me dan niet op het gesprek kan concentreren. Maar zelfs al doen ze hun verhaal, bel ik later alsnog terug, want dan heb ik de helft gemist.
Ik heb wel een smartphone, maar geen data bij mijn abonnement. Dus via internet ben ik sowieso niet bereikbaar als ik niet aan boord of thuis ben.

Ik zal het filmpje later wel eens bekijken, als mijn hoofd er naar staat. Ik rij tegenwoordig nog maar zo'n 15.000 km/j, maar meestal wel langere afstanden. De stunten die ik dan al mee maak, die overduidelijk te wijten zijn aan "bezigheden anders dan autorijden" zijn per rit al niet te tellen.

Ik meen dat het Einstein was die de volgende wijze woorden eens sprak: "Er zijn 2 dingen oneindig. Het Heelal en menselijke domheid. En van het eerste ben ik niet zeker."

Hier boven worden ook al voorbeelden genoemd waar van men geschrokken is. Dat is mooi en hopelijk doet men er iets mee. Maar waar de mensheid zich eens van bewust zou moeten zijn, is dat die schrik ook wel eens je laatste schrik kon zijn, en dat van anderen.

Ook ik ben zeker geen wereldverbeteraar en allerminst heiliger dan de paus, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Maar alle waarschuwingen ten spijt komen ongevallen door "menselijke domheid" dagelijks voor.
 

0ri0n88

Forumguru
Ach ik lees ook wel eens reacties dat men perfect weet wat die doet.
Niks ten nadele van niets of niemand,maar dat je perfect zou weten wat je doet zegt niet dat een ander dat ook doet.....daar gebeuren helaas teveel dodelijke ongelukken door.

Bellen appen mailen handsfree bellen is allemaal even afleidend en gevaarlijk en niet te vergelijken met het nemen van een slokje drinken of iets.
Bij mij komt er geen carkit in en de mobiel staat op stil.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In mijn volgende auto zit een bt carkit, maar ik ga er niets mee doen. Kan ook makkelijk omdat ik niet meer werk. Meestal zit er iemand naast me en zo niet, dan wacht men maar even
 

Mettes

Forumguru
Ik ga hier niet de moraalridder uithangen, maar ik vind de SP gebruiken in de wagen not done.
Zoals @Rosinfield vermeld ,overschat iedereen zich op het gebied van Multi-tasking.
In mijn vorige job (treinbestuurder) ben ik hier ook meermaals op getest .
Telkens wordt je terug met je voetjes op de grond gezet en zie je hoe fel je jezelf overschat.
Onze mogelijkheid om opdrachten gelijktijdig en geconcentreerd uit te voeren, is zeer beperkt.
Gisteren weer een bijna aanrijding met iemand die volledig op mijn baanvak zat.
Dit om toch maar op de hoogte te zijn van het nieuwste Messenger-berichtje.
Diegene die met hun SP bezig zijn onderweg haal je er ,op gebied van rijgedrag, zo uit.
 
Laatst bewerkt:
Het filmpje heeft wel degelijk impact gehad.
Ik ben zelf ook een keer bijna de oorzaak geweest van een ongeluk door het gebruik van het mobieltje en sindsdien blijft deze ook mooi in de broekzak zitten tijdens het rijden.
Als mensen meer hun hoofd bij het rijden zouden houden i.p.v. dat rot apparaatje zou het een hoop gekloot schelen op de weg.
 
Bovenaan Onderaan