Iemand met ervaring inbouwen cruise control AQY

Bakkertje

Forumguru
Beste allemaal,

Onze Beetle uit 99 heeft een lamme stuurkolom schakelaar voor de richting aanwijzer. Inmiddels zo lam dat als je op een klinkerweg rijdt de richtingaanwijzer in de links-af stand zakt.. Oftewel die moet vervangen worden.
Nu ben ik benieuwd of hier iemand ooit cruise control ingebouwd heeft bij een benzine auto (in dit geval met een 2.0 AQY blok) en of daar een handleiding voor te vinden is.
De hendel is uiteraard los te koop en op het web kom ik ook een originele kabelboom tegen, maar hoe bouw je dat in?
Kabelset: https://www.vagshop.nl/vw-golf-4-cruise-control-kabelset-voor-benzine-motoren

Schakelaar: https://www.autodoc.nl/ridex/8149117

Maar nu nog een how to..
 

Rallye

Forumguru
Ik heb daar ooit een handleiding voor gezien ind e Gute Fahrt. Hier staat iets voor recentere modellen: https://www.gute-fahrt.de/service/markennews/caddy-gra-nachruesten/

Edit: Dit lijkt meer iets voor jou:
“Geschwindigkeitsregelanlage nachrüsten
Bei VW ist unter der Ersatzteil-Nummer 1J0 998 527 A ein Nachrüstsatz bestellbar, mit dem alle TDIs nachträglich mit einem Tempomat ausgerüstet werden können. Dieser Nachrüstsatz ist, obwohl offiziell nicht freigegeben, auch bei den Pumpe-Düse-TDIs verwendbar. Sogar die Benziner mit e-Gas (Anzeige EPC im Kombiinstrument) können damit nachgerüstet werden, allerdings ist dann ein zusätzlicher Kabelbaum anzufertigen, der auf das jeweils verbaute Motorsteuergerät angepaßt ist. Eine ausführliche Einbauanleitung hat die Gute Fahrt in Heft 08/02 veröffentlicht.
Die Nachrüstung erfordert zum einen das Freischalten der GRA-Funktion per Diagnosegerät und zum anderen die Demontage des Airbag-Lenkrades. Daher sollten die Arbeiten einer Fachwerkstatt überlassen werden. Der Nachrüstsatz alleine kostet ca. 70 EUR.”

 

Bakkertje

Forumguru
Thanks @Rallye die handleiding is voor een TDI, gisteren nog zitten zoeken en een video gevonden. Het lijkt erop dat de kabelboom aangepast moet worden. Bij een Golf IV (die in feite hetzelfde is) is dat nog wel te doen. Daar zit de zekeringenkast onder de parafaan.
Bij de Beetle zit die onder het dashboard en is heel moeilijk te bereiken.
Het gaat dus gewoon een nieuwe hendel zonder CC worden.
 

Rallye

Forumguru
Jammer. Ik had de verwijzing naar “Benziner mit e-Gas” als hoopvol opgevat.

Voor de TDI heb ik begin deze eeuw nog wel eens een collega geholpen met een kopie uit Gute Fahrt. Geen idee of ik die nog eregens heb - en nu ook niet nodig.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik waardeer je effort @Rallye maar de Beetle is toch wat lastiger (vorm boven functie) dan een normale golf IV..
En als ik bij mevrouw Bakkertje aankom en zeg schat ik kan CC inbouwen, maar dan moet je halve auto uit elkaar om draden aan te sluiten dan weet ik het antwoord al ;)
 

EdK

Forumguru
En al op site van VAG Techniek gekeken @Bakkertje ??
Heb bij me vorige Caddy van zaak door hun ook een CC in laten bouwen.
Was prijstechnisch erg redelijk en heb 3/4 uur zitten wachten om in te laten bouwen en in te laten leren...
 
Bovenaan Onderaan