Iemand eigenlijk tevreden met zijn MK4?

RO100784

Nieuw lid
Bijgaand de foto’s van de comfortstoelen.
 

Bijlagen

  • 8B18BDE0-8016-4E08-BC66-1A17DABEB028.jpeg
    8B18BDE0-8016-4E08-BC66-1A17DABEB028.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 209
  • 5686C8EE-1C65-4958-A847-99D0C0259E7F.jpeg
    5686C8EE-1C65-4958-A847-99D0C0259E7F.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 192

Alpha

Donateur
Woooow @RO100784 super gaaf!! Echt enorm blij dat ik er ook voor ben gegaan! Nu nog geduldig zijn tot ie gemaakt wordt! Dankjewel!
 

MRNX

Forumguru
Ik ben zeer tevreden over de auto. Motorisch vind ik de 1.0 met DSG prima. Nog geen moment het gevoel gehad dat ik te weinig vermogen had. Heb nu 12000 km gereden in 3 maanden, eigenijk alle situaties wel gehad (stad, snelweg NL, Autobahn, alpenpas, Italiaanse grind bergpaadjes). Geen probleem.

Qua elektronica feilloos. (1 keer een herstart uit zichzelf). Ook de hulpsystemen werken uitstekend.

Enige puntje van kritiek is misschien dat de qi lader niet echt goed werkt en dat m'n telefoon (ook buiten de lader) wat warm wordt.
20210902_162752_compress44.jpg
 

Berghuis

Donateur
Ik heb zelf een RS Combi besteld en heb als voorloopauto een Octavia Combi 1.0 DSG (december 2020). Ik vind zelf wel dat het qua elektronica niet heel goed is. Vaak dat een systeem niet werkt, bijv. front assist of parkeersensoren of andere hulpsystemen. Ook regelmatig dat het scherm vast zit en herstart.
Tegenwoordig is het allemaal heel normaal om een 1.0 te hebben, maar vind persoonlijk dat het niet overhoud. Het rijdt prima door, maar op de snelweg even wat extra gas geven voor het inhalen is een drama als je het mij vraagt. Verder vind ik de DSG ook niet echt lekker werken. Vaak bij het schakelen een harde klap te horen, maar dat zijn echt iets met de auto zelf zijn denk ik en niet een algemeen probleem. De achterklep gaat via de sleutel bijna nooit in een keer open. Moet de knop dan nog een keer indrukken op de sleutel en dan werkt hij wel.

Verder doet de auto wel gewoon wat het moet doen. Qua comfort ook erg goed. Hoop dat het alleen maar beter wordt zodra de RS wordt geleverd. Ben vooral blij met de ruimte, dat is toch wel even wat anders dan een Mercedes CLA haha!

Overigens ervaar ik geen problemen met de Qi lader icm een iPhone 11 pro. Ik laad ook nog via de kabel op, maar dat is puur omdat ik de draadloze Carplay verbinding niet stabiel genoeg vind.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het rijdt prima door, maar op de snelweg even wat extra gas geven voor het inhalen is een drama als je het mij vraagt
Drama? Dat hangt erg van je referentiekader af: als je uit een 200+ pk auto overstapt zul je het verschil zeker merken, kom je uit een kleinere middenklasser dan merk je ook verschil, maar juist positief. Ik heb met mijn 115 pk en DSG echt niet het gevoel dat ik iets tekort kom: bij 105-110 het gas flink intrappen schakelt hij van 7 terug naar 5 en gaat er vandoor. Niks mis mee...
 

Berghuis

Donateur
Ik kom vanaf CLA180 met een 1.6 122pk met 200nm, de 1.0 heeft 110pk en ook 200nm. De CLA180 is ook nog eens ruim 100 kilo zwaarder dan een Octavia met een 1.0. Het verschil is echt groot zoals ik het merk. Daarom heb ik er dus ook geen positieve ervaring mee en anderen lopen ermee weg. Dat kan natuurlijk.

Edit: Vanaf stilstand prima vermogen, maar op snelheid dus niet. Dat is wat ik eigenlijk bedoel. Opzich hoef je dat ook niet te verwachten van een 1.0 omdat het ook niet als een strepentrekker bedoeld is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rataplan

Forumguru
Ik geloof dat @Rataplan een tevreden eigenaar is..? Ookal heeft hij volgens mij een RS zonder stekker…
Inderdaad zonder stekker, gewoon twee volle melkpakken gevuld met benzine verdeeld over vier cilinders.
Mijn vrouw rijdt er het meeste in en de auto rijdt heerlijk met voldoende vermogen (hoewel ik tuning niet uitsluit). De mechanische sperdifferentieel (enkel op de RS 2.0) doet ook goed zijn werk als een voorwiel grip verliest en de iets grotere remmen zijn ook merkbaar tov een normale Octavia.

Toen onze even bij de garage stond hebben we een aantal dagen een MK4 in 150pk 2.0TDI (in Ambition uitvoering) als leenauto mee gekregen. Feitelijk de opvolger als onze vorige auto. Hoewel minder vermogen en minder sportief en luxe uitgevoerd was dit ook een heerlijke auto.


Enig nadelen wat wij, zo snel, kunnen bedenken zijn:
- De sportstoelen zitten goed, geven meer zijdelingse steun dan de gewone stoelen die al goed zitten, maar hebben als nadeel dat je minder goed bij je kinderen op de achterbank kunt om iets aan te geven of als scheidsrechter op te treden.
- Het enigszins neppe interieur geluid. We hadden liever het echte uitlaat brommetje gehad zoals de GTI dat heeft met DSG scheten.
 
Ook ik ben, ondanks wat software issues, blij met mijn nieuwe O4 HB 1.0 e-TEC. Tuurlijk heb ook ik wel gebaald van de meldingen mbt uitgeschakelde hulp systemen welke een paar seconden weer ingeschakeld blijken. Neemt niet weg dat de auto super rijd. En bovenal… wijs mij een auto, ongeacht merk, aan die niet kinderziektes heeft in o.a. Software bij een nieuw type auto.
 

EdK

Forumguru
een wijze oude surinaamse man bij één van onze klanten zegt altijd..

" Als een hollander niet meer kankert dan is hij ziek !! "

We hebben altijd wel wat te mopperen, als het ventieldopje rood is ipv zwart dan lopen we als ollanders al te mopperen....:pieker::pieker::koffie:
 

JeSko

Forumguru
@EdK

Je hebt het hier over mensen die ofwel via bijtelling een enorm deel loon afstaan, of mensen die heel diep in hun spaarbuidel tasten om een mooie nieuwe auto te rijden, als je dan een auto afgeleverd krijgt zoals enkele van de ergste gevallen hier, dan lijkt mij wel dat je recht hebt om te zeuren. Heeft niets te maken met volksmentaliteit.
 

Kubakawana

Nieuw lid
Ook ik ben een tevreden rijder van de O4, wel maar de 1.0 ecotec :)
Heb hem sinds maart en zo'n 15.000km op de teller. Heb zoals iedereen enkele softwareproblemen gehad, en ben ook reeds twee keer daarvoor bij de garage langsgeweest (had het laten weten via mail en op hun vraag langs gegaan). Maar het rijcomfort is fantastisch. Ook reeds mee naar de bergen gereden voor een zomervakantie, woonwerk verkeer,... alles doet hij perfect.
Grootste probleem is dat het scherm soms niet aan komt, maar even de aan-uit knop ingedrukt houden zorgt ervoor dat het in orde komt.

Trouwens mijn schoonbroer heeft de nieuwe golf variant (wat eigenlijk hetzelfde is :tongue:), mijn broer heeft het laatste model Passat. Beiden hebben even veel, zoniet meer softwareproblemen gehad. Daarvoor zou ik hem dus zeker niet links laten
 
Bovenaan Onderaan