Hallo Allemaal,
Ben een tijd niet meer op het forum geweest. Nu terug van weg geweest.
Ik heb een Fabia 2 uit 2012 met een 1.2TSI (motorcode CBZA), handgeschakeld.
Recent viel het me op dat mijn koppeling al aangreep terwijl ik het pedaal nog best diep ingedrukt had. Bij het intrappen van de koppeling merkte ik dat ik het pedaal eerst een stuk kon intrappen zonder al teveel weerstand. Daarna ging hij zwaarder lopen en begon hij te ontkoppelen.
Ik maakte me daar zorgen over en heb een afspraak bij de dealer gemaakt. Daar kon ik pas na 3 weken terecht, dus ik heb geprobeerd er nog even mee door te rijden. Maar al na een paar dagen lukte het me vaak niet om goed te schakelen. Ik heb de auto dus maar alvast daar neergezet.
Gelukkig hadden ze toch die week een gaatje. Ze kwamen tot de conclusie dat de commandocilinder van de koppeling stuk was. Bij het ontkoppelen liep er olie uit de cilinder, dus dat was snel duidelijk. Cilinder vervangen en klaar. Echter al de dag nadat ik de auto heb opgehaald merkte ik soortgelijke klachten. De dag erna heb ik hem maar weer teruggebracht. Dat was een helse rit! Halverwege de rit ontkoppelde hij zo slecht dat ik hem niet meer goed in de 1e en 2e versnelling kreeg. Ik moest dus bij elk rood licht en elke bocht de motor uitzetten om te schakelen. Gelukkig heb ik het wel gered.
Bij de garage waren ze aanvankelijk heel verbaasd. De commandocilinder was duidelijk defect, dus het had verholpen moeten zijn. Ze dachten dat het ontluchten misschien niet goed gedaan was en dat er dus nog een luchtbel in zat. Ik begrijp dat niet. Ik kan dat dode stuk wel verklaren met een luchtbel, maar niet dat het steeds slechter ging. Dat zou voor mijn gevoel eerder op een lek wijzen.
Ze hebben de koppeling ontlucht en de auto weggezet. Ze wilden hem eigenlijk afmelden, maar hebben voor de zekerheid de volgende ochtend nog een proefrit gedaan. Daar was het probleem nog steeds aanwezig. Toen hebben ze hem nog maar eens ontlucht. In de middag belde ik hoe het ermee was. Toen hadden ze net weer een proefrit gedaan en nu werkte hij goed. Hij gaf wel aan dat hij gezien de geschiedenis geen zekerheid kon geven en dat ik zelf maar verder moest testen, en hem terugbrengen als het niet opgelost was.
De dag erna, gisteren, heb ik hem dus maar opgehaald. Toen vielen er goed mee te rijden.
Vandaag nog maar een extra proefrit gedaan. Ik merk wel dat er nog steeds een dood stuk van ongeveer 4-5 cm in zit. Nu vraag ik me af hoe dat vroeger was. Misschien was dat altijd zo en heb ik er nooit bij stilgestaan. Ik weet het niet. In elk geval valt er nu goed mee te rijden. Ik heb nog ongeveer 3 cm speling ruimte in het pedaal voordat hij begint te koppelen. Aan het einde van de proefrit leek het dode stuk ook iets minder te zijn dan aan het begin.
Nu zit ik vol met twijfel. Is dit wat ik nu heb nu normaal gedrag? Kan ik weer gewoon zonder zorgen lange ritten gaan maken, of zijn we er toch nog niet uit.
Wat ik hier zo lastig aan vind is dat ik het gedrag en de acties niet kan plaatsen. Daardoor vind ik het moeilijk om erop te vertrouwen dat het opgelost is.
Ik heb wel in de tank met remvloeistof gekeken. Daar staat het niveau tot ca 1cm onder de dop, dus die lijkt me zo vol als het kan.
Wat denken jullie? Kan het hiermee opgelost zijn, of kan er nog wat anders aan de hand zijn?
Ben een tijd niet meer op het forum geweest. Nu terug van weg geweest.
Ik heb een Fabia 2 uit 2012 met een 1.2TSI (motorcode CBZA), handgeschakeld.
Recent viel het me op dat mijn koppeling al aangreep terwijl ik het pedaal nog best diep ingedrukt had. Bij het intrappen van de koppeling merkte ik dat ik het pedaal eerst een stuk kon intrappen zonder al teveel weerstand. Daarna ging hij zwaarder lopen en begon hij te ontkoppelen.
Ik maakte me daar zorgen over en heb een afspraak bij de dealer gemaakt. Daar kon ik pas na 3 weken terecht, dus ik heb geprobeerd er nog even mee door te rijden. Maar al na een paar dagen lukte het me vaak niet om goed te schakelen. Ik heb de auto dus maar alvast daar neergezet.
Gelukkig hadden ze toch die week een gaatje. Ze kwamen tot de conclusie dat de commandocilinder van de koppeling stuk was. Bij het ontkoppelen liep er olie uit de cilinder, dus dat was snel duidelijk. Cilinder vervangen en klaar. Echter al de dag nadat ik de auto heb opgehaald merkte ik soortgelijke klachten. De dag erna heb ik hem maar weer teruggebracht. Dat was een helse rit! Halverwege de rit ontkoppelde hij zo slecht dat ik hem niet meer goed in de 1e en 2e versnelling kreeg. Ik moest dus bij elk rood licht en elke bocht de motor uitzetten om te schakelen. Gelukkig heb ik het wel gered.
Bij de garage waren ze aanvankelijk heel verbaasd. De commandocilinder was duidelijk defect, dus het had verholpen moeten zijn. Ze dachten dat het ontluchten misschien niet goed gedaan was en dat er dus nog een luchtbel in zat. Ik begrijp dat niet. Ik kan dat dode stuk wel verklaren met een luchtbel, maar niet dat het steeds slechter ging. Dat zou voor mijn gevoel eerder op een lek wijzen.
Ze hebben de koppeling ontlucht en de auto weggezet. Ze wilden hem eigenlijk afmelden, maar hebben voor de zekerheid de volgende ochtend nog een proefrit gedaan. Daar was het probleem nog steeds aanwezig. Toen hebben ze hem nog maar eens ontlucht. In de middag belde ik hoe het ermee was. Toen hadden ze net weer een proefrit gedaan en nu werkte hij goed. Hij gaf wel aan dat hij gezien de geschiedenis geen zekerheid kon geven en dat ik zelf maar verder moest testen, en hem terugbrengen als het niet opgelost was.
De dag erna, gisteren, heb ik hem dus maar opgehaald. Toen vielen er goed mee te rijden.
Vandaag nog maar een extra proefrit gedaan. Ik merk wel dat er nog steeds een dood stuk van ongeveer 4-5 cm in zit. Nu vraag ik me af hoe dat vroeger was. Misschien was dat altijd zo en heb ik er nooit bij stilgestaan. Ik weet het niet. In elk geval valt er nu goed mee te rijden. Ik heb nog ongeveer 3 cm speling ruimte in het pedaal voordat hij begint te koppelen. Aan het einde van de proefrit leek het dode stuk ook iets minder te zijn dan aan het begin.
Nu zit ik vol met twijfel. Is dit wat ik nu heb nu normaal gedrag? Kan ik weer gewoon zonder zorgen lange ritten gaan maken, of zijn we er toch nog niet uit.
Wat ik hier zo lastig aan vind is dat ik het gedrag en de acties niet kan plaatsen. Daardoor vind ik het moeilijk om erop te vertrouwen dat het opgelost is.
Ik heb wel in de tank met remvloeistof gekeken. Daar staat het niveau tot ca 1cm onder de dop, dus die lijkt me zo vol als het kan.
Wat denken jullie? Kan het hiermee opgelost zijn, of kan er nog wat anders aan de hand zijn?