Hydraulische koppeling gedoe

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

Ben een tijd niet meer op het forum geweest. Nu terug van weg geweest.

Ik heb een Fabia 2 uit 2012 met een 1.2TSI (motorcode CBZA), handgeschakeld.

Recent viel het me op dat mijn koppeling al aangreep terwijl ik het pedaal nog best diep ingedrukt had. Bij het intrappen van de koppeling merkte ik dat ik het pedaal eerst een stuk kon intrappen zonder al teveel weerstand. Daarna ging hij zwaarder lopen en begon hij te ontkoppelen.
Ik maakte me daar zorgen over en heb een afspraak bij de dealer gemaakt. Daar kon ik pas na 3 weken terecht, dus ik heb geprobeerd er nog even mee door te rijden. Maar al na een paar dagen lukte het me vaak niet om goed te schakelen. Ik heb de auto dus maar alvast daar neergezet.

Gelukkig hadden ze toch die week een gaatje. Ze kwamen tot de conclusie dat de commandocilinder van de koppeling stuk was. Bij het ontkoppelen liep er olie uit de cilinder, dus dat was snel duidelijk. Cilinder vervangen en klaar. Echter al de dag nadat ik de auto heb opgehaald merkte ik soortgelijke klachten. De dag erna heb ik hem maar weer teruggebracht. Dat was een helse rit! Halverwege de rit ontkoppelde hij zo slecht dat ik hem niet meer goed in de 1e en 2e versnelling kreeg. Ik moest dus bij elk rood licht en elke bocht de motor uitzetten om te schakelen. Gelukkig heb ik het wel gered.

Bij de garage waren ze aanvankelijk heel verbaasd. De commandocilinder was duidelijk defect, dus het had verholpen moeten zijn. Ze dachten dat het ontluchten misschien niet goed gedaan was en dat er dus nog een luchtbel in zat. Ik begrijp dat niet. Ik kan dat dode stuk wel verklaren met een luchtbel, maar niet dat het steeds slechter ging. Dat zou voor mijn gevoel eerder op een lek wijzen.
Ze hebben de koppeling ontlucht en de auto weggezet. Ze wilden hem eigenlijk afmelden, maar hebben voor de zekerheid de volgende ochtend nog een proefrit gedaan. Daar was het probleem nog steeds aanwezig. Toen hebben ze hem nog maar eens ontlucht. In de middag belde ik hoe het ermee was. Toen hadden ze net weer een proefrit gedaan en nu werkte hij goed. Hij gaf wel aan dat hij gezien de geschiedenis geen zekerheid kon geven en dat ik zelf maar verder moest testen, en hem terugbrengen als het niet opgelost was.

De dag erna, gisteren, heb ik hem dus maar opgehaald. Toen vielen er goed mee te rijden.
Vandaag nog maar een extra proefrit gedaan. Ik merk wel dat er nog steeds een dood stuk van ongeveer 4-5 cm in zit. Nu vraag ik me af hoe dat vroeger was. Misschien was dat altijd zo en heb ik er nooit bij stilgestaan. Ik weet het niet. In elk geval valt er nu goed mee te rijden. Ik heb nog ongeveer 3 cm speling ruimte in het pedaal voordat hij begint te koppelen. Aan het einde van de proefrit leek het dode stuk ook iets minder te zijn dan aan het begin.

Nu zit ik vol met twijfel. Is dit wat ik nu heb nu normaal gedrag? Kan ik weer gewoon zonder zorgen lange ritten gaan maken, of zijn we er toch nog niet uit.
Wat ik hier zo lastig aan vind is dat ik het gedrag en de acties niet kan plaatsen. Daardoor vind ik het moeilijk om erop te vertrouwen dat het opgelost is.
Ik heb wel in de tank met remvloeistof gekeken. Daar staat het niveau tot ca 1cm onder de dop, dus die lijkt me zo vol als het kan.

Wat denken jullie? Kan het hiermee opgelost zijn, of kan er nog wat anders aan de hand zijn?
 

Tees

Donateur
Op zich is een dood stuk (ik neem aan dat je bedoelt dat de koppeling pas begint aan te grijpen als je een paar cm t pedaal laat opkomen?) heel normaal. Naar mate de koppeling (of de drukgroep) meer slijt komt het pedaal steeds wat lager voor t aangrijpmoment. Dus nu zit je ongeveer halverwege je pedaalslag, denk dat dat vergelijkbaar of misschien ietsjes dieper is dan met mijn auto van ongeveer dezelfde leeftijd.

Mijns inziens niet perse iets om zorgen over te maken dus.
 

ronald_j

Actief lid
Met een dood stuk bedoel ik dat ik het pedaal een paar cm kan intrappen voordat ik weerstand ga voelen. Met andere woorden. Ik heb het gevoel dat het intrappen van het pedaal het eerste stuk helemaal niets doet.
Bij het opkomen van de koppeling wens ik juist dat er een paar cm ruimte is voordat hij aangrijpt. Anders zou ik voor elk rood licht het pedaal krampachtig tot de laatst mm moeten intrappen.
Ik heb nu denk ik rond 3 cm voordat hij aangrijpt.
 

Antera

Donateur
In principe is het eerste stuk niet altijd iets idd en kan het zijn dat je iets verder pas echt kracht gaat vinden. Is ook logisch zodat de koppeling ook echt vrij kan draaien. En anders zal het gezocht moeten worden in je druklager/drukgroep
 

ronald_j

Actief lid
Dat is alweer een geruststelling. En hoeveel speling vanaf de bodem is nog gezond? Hij is al wel 2 ton mee gegaan, dus er zal allicht al wat vanaf gesleten zijn.
 

ronald_j

Actief lid
Helaas! Auto net weer weg gebracht. Heb er zaterdag en zondag mee gereden. Vandaag ging het weer mis. Auto.in de versnelling gestart met koppeling ingetrapt. Begon al meteen te rollen en ging niet meer in zijn 1. Dus terug naar de dealer. De hogere versnelling gingen nog aardig, maar voor 1 en 2 moest ik echt capriolen uithalen om hem erin te krijgen.
Het tankje remvloeistof zit nog vol, dus hij verliest geen vloeistof.
Dealer gaat weer kijken, maar ze hebben nu nog even geen ideeën.
Ik dacht misschien werkcilinder ook lek? Of kan het zijn dat zo'n slang stuk gaat en dat er dan ergens een bobbel opkomt waar de vloeistof in verdwijnt?
 

ronald_j

Actief lid
Vandaag even contact met de dealer gehad. Ze denken nog steeds dat het hydraulisch systeem ergens lucht opzuigt. Ze gaan er een nieuwe pakking in doen.
Ik ben er niet zo van overtuigd dat het daarin zit. Ik heb gevraagd of ze geïnteresseerd zijn om hem te kopen en dat waren ze. Ze gaan nog proefrijden om zeker te weten dat de koppeling zelf nog in orde is.
Ik ga dan uitkijken naar een fabia 3 van een mooi leeftijd.
Wat nu echt het probleem was zullen we waarschijnlijk nooit weten.
 

Arjan1985

Senior Member
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn vorige auto de Opel Zafira B. Moest opeens elke 1,5 maand ontluchten via de nippel op het koppelings pedaal. Uiteindelijk ook niet laten maken vanwege de hoge kosten. Bak eraf etc.

Ik snap het voordeel niet helemaal (totaal niet) van die hydraulische koppeling. Liever een kabeltje die je kan vervangen zoals op de oudere auto’s van mijn Fabia 1. Nooit problemen.

Dit heeft mij er enig sinds ook van weerhouden een moderne auto te kopen.
 

ronald_j

Actief lid
Wat raar! Dus dat valse lucht aanzuigen zou nog echt kunnen ook? Dat had ik niet verwacht.
Ik heb inmiddels een Fabia 3 aangeschaft en heb de eerste 4 dagen ermee gescheurd. Fijne auto! En (ont)koppelt ook heel lekker :-P
 

gehaktbal

Forumguru
Ik snap het voordeel niet helemaal (totaal niet) van die hydraulische koppeling. Liever een kabeltje die je kan vervangen zoals op de oudere auto’s van mijn Fabia 1. Nooit problemen.
Volgens mij bedoel je dan een hydraulisch druklager. Om die te vervangen moet de bak er af.

Hydraulische koppelingen worden vaak ook aangestuurd door hydraulische cylinders. Die zitten in het pedaal en vaak op en soms in de bak.

Grootste voordeel is dat je in theorie minder pedaalkracht hoeft te geven voor hetzelfde resultaat.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, als ik het goed begrijp heeft de fabia II ook een cilinder aan de bak.
voordeel van hydrauliek boven een trekkabel is dat het slijtvaster zou zijn. Een trekkabel moet regelmatig opnieuw ingevet worden en evt vervangen. Ik vind op zich wel dat mijn koppel hydrauliek het met bijna twee ton aardig lang uitgehouden heeft.
 

Arjan1985

Senior Member
Nou ik hoop toch dat m’n hydraulische koppeling in de Octavia langer dan 2 ton mee gaat:giggle: liefst net zo lang als de koppelingsplaten en druk groep het zelf zouden uithouden. Dan is het te verantwoorden de bak eraf te moeten halen.

De trek kabel heb ik eigenlijk in m’n huidige Fabia met 250k op de teller nog nooit ingevet of vervangen.

Het enige voordeel van een defecte hydraulische koppeling of gebroken kabel is dat je precies je schakel momenten leert kennen op de het juiste toerental :ROFLMAO:
 

ronald_j

Actief lid
Ja, dat is inderdaad wel een kunstje dat goed is om te kennen.
Ik was daar niet zo goed in en had daardoor meerdere helse ritten.


Als je zo'n systeem hebt met de werkcilinder op de bak ipv erin dan valt het werk nogal mee. Ze hebben eigenlijk alleen de accubak moeten weghalen om erbij te kunnen.
Maar blijkbaar loont het wel om dan meteen de hele boel te vervangen. Als je alleen de ene of de andere cilinder vervangt dan neem je het risico dat er nog iets anders slecht aan toe is. Dan ben je kort daarna weer aan de beurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan