Hybride functies kwijt na grote firmware flash dealer

Bonnez

Nieuw lid
Initieel ging ik voor een firmware flash omdat mijn boordcompter bleef (laden) tijdens de opstart.

Na de firmware flash was dit opgelost, helaas met andere nadelen tot gevolg.

Sindsdien zijn alle hybride functies weg , en de app compleet onbruikbaar. Zie foto’s.

Hebben jullie dit al meegemaakt? Dit is echt hallucinant.

Intussen weet de dealer niet wat te doen, en moeten ze Skoda om hulp vragen. Want die krijgen amper tot geen support/ handleidingen.

Bijlagen

• IMG_2819.png
    IMG_2819.png
    205,2 KB · Weergaven: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Weergaven: 43

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Is na die firmware flash de 12V al eens een poos afgekoppeld geweest?
Dat werkt vaak als een harde reset, waarna alles opnieuw geladen wordt, het levert ook weer meldingen in het display op, maar daar zijn op dit forum wel oplossingen voor te vinden.

Bonnez

Nieuw lid
Voorlopig lijkt niets te werken, volgens mij hebben ze de verkeerde versie erop gezet en functies verwijderd op die manier

Bonnez

Nieuw lid
Is de 12v accu loskoppelen voor enkele uurtjes, iets dat ik zelf kan doen? Dit zit in de kofferbak onder piepschuim bescherming

Tees

Donateur
Ja hoor, dat kan je prima zelf doen. Zoals gezegd niet schrikken van de foutmeldingen erna, die verdwijnen vanzelf na een kort ritje.

Je hoeft alleen maar de massakabel los te halen, die is verlengd voor zover ik weet. Hoef je niet perse bij de accupolen te wezen.
Mat van de kofferbak eruit, schuimenbak eruit, links voor de plastic kap waar de accu onder zit met tig moeren zie je een zwarte massa kabel die vast zit met één zeskant moer. Als je die los haalt voor een minuut of 10 en nergens tegenaan laat komen blijft het spul spanningsloos.

De meeste storingsmeldingen die daarna komen gaan weg na ff klein stukje rijden (echt 100 meter ofzo) en het stuur max l8nks naar rechts te draaien.

Tees

Donateur
Over het algemeen is t een sleuteltje 8 of 10 om de accuklemmen los te draaien. Eerst de min los, dan de plus. 10-20 min wachten en in omgekeerde volgorde weer monteren. Tis geen rocker science, enige wat je ten allen tijde moet voorkomen is dat je de polen kortsluit. Dan krijg je wel vuurwerk.

Bonnez

Nieuw lid
Daarnet 20 min zonder spanning gezet, en vervolgens terug de kabel aangesloten. Met alle meldingen zoals vermeld door jullie. Helaas heeft dit geen enkele invloed gehad op de hybride functies, e manager nog steeds onbruikbaar etc.

Bonnez

Nieuw lid
Normaal is dat 1989 de laatste versie. De dealer heeft deze versie niet aangepast, maar de diepere modules binnenin de wagen. Los van het infotainment

Ja ik weet van eerder dat het wel eens sporadisch voorkwam bij andere dat de e-manager ná updaten van het infotainment (5F module dus) verdween. En die kon dan weer terug gecodeerd worden. Zou ermee terug gaan naar de dealer. Zij hebben dit overduidelijk verneukt. Wellicht hangt het samen met dat als je module A bijwerkt je dan ook module B C en D moet werken. En als ze half afgebakken werk leveren krijgie dus dit gezeik..

Bonnez

Nieuw lid
Klopt het was verbonden met een computer, en die was constant firmware aan het flashen. En dat duurde uren… ik zat daar 6 u bij de dealer te telewerken.

Ik heb contact met Skoda hier in België. 16 juli gaat deze terug naar de Dealer. Volgens de technieker krijgen ze amper tot geen uitleg voor dit soort (updates/firmware) en moeten ze vaak alles uitzoeken. Echt professioneel is dit toch niet, of dit nu aan Skoda of de dealer ligt.

Desnoods vraag ik aan Skoda een technieker/ IT, die on site komt. Die er wel verstand van heeft. Of tenminste met de dealer kan afstemmen (op afstand) overnemen.

Ja hier heeft een forumlid modules geupdate (op mijn verzoek) en die is ook lang bezig geweest. Gaat idd erg traag. Zeker als de te updaten versie oud is en daarmee de nieuwe dus groter is. Maar ok, je zit dus blijkbaar in B (stel je eige ff voor in de meet & greet ). Wellicht dat @Antera kan helpen als het met de dealer niet lukken wil, die zit in Breda. Maar: dat is natuurlijk niet gratis. Dus ik zou zeggen: zoek het uit met de dealer. Die hebben het spul softwarematig gesloopt, moeten ze het ook maar (op eige koste) herstellen.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik meen op dit forum eens gelezen te hebben dat dergelijke grote updates (combinaties van updates voor diverse systemen) tussentijds gevalideerd moeten worden, dus na een module update die met de fabrieksserver synchroniseren alvorens de volgende update te doen.
En dat dan na elke module.
Als dat (nog?) zo is, wellicht was deze dealer daarvan niet op de hoogte?

Bovenaan Onderaan