Hybride, de melkkoe van de garage??

Zou je het onderhoud aanpassen met deze wetenschap??

• ja

Stemmen: 0 0,0%
  • alleen als de garage meewerkt

• ik heb een leaseauto en onderhoud zit daarbij

• Totaal aantal stemmers
    1
  • Deze opiniepeiling zal sluiten: .

floyd2

Forumguru
Van het onderhoud van een hybride krijg ik een beetje de kriebels bij een garage.
Een wat gechargeerd voorbeeld, je rijd 60000KM in 2 jaar wat betekend volgens onderhoudinterval, 4x olie verversen,1x bougies, 1?x luchtfilter.
Nu zijn er mensen die de helft daarvan elektrisch rijden dus de verbrandingsmotor heeft uiteindelijk maar 30000KM gelopen wat zou zeggen; 2x olie verversen en geen bougies en luchtfilter (gebaseerd op de 1.4PHEV)
Met deze wetenschap, zouden jullie het onderhoud hierop aanpassen als zuinige hollander denkende??

Tees

Donateur
Je hebt waarschijnlijk een auto die nog binnen garantie zit? In dat geval verlies je namelijk (een belangrijk deel van) je garantie als je je niet aan het voorgeschreven onderhoud bij de dealer houdt.

Als dat niet zo is: lekker doen waar jij je fijn bij voelt. Ik doe m'n eigen onderhoud en bepaal zelf wanneer wat gebeurt. Waarbij ik de voorgeschreven intervallen wel als leidraad gebruik, maar met goed verstand dat wat aanpas naar mijn situatie (wat soms wat vaker en soms wat minder vaak betekent). En wat mij betreft geldt wel: onderhoud is behoud.

floyd2

Forumguru
Ik doe m'n eigen onderhoud en bepaal zelf wanneer wat gebeurt. Waarbij ik de voorgeschreven intervallen wel als leidraad gebruik, maar met goed verstand dat wat aanpas naar mijn situatie (wat soms wat vaker en soms wat minder vaak betekent). En wat mij betreft geldt wel: onderhoud is behoud.
Mijn auto zit buiten de garantie dus doe ik ook zelf het onderhoud dus jouw werkwijze is hetzelfde als de mijne.
Maar eigenlijk zou de fabrikant de olieserviceweergave op de boordcomputer moeten berekenen op de daadwerkelijk gereden kilometers op brandstof.
Variabele interval zou hier het meest logisch zijn.

Tees

Donateur
Dat ben ik op zich wel met je eens. Al is variabel interval gelukkig van meer factoren afhankelijk dan alleen het gereden aantal kilometers. Juist in het geval van een hybride is het aantal (koude) starts ook heel erg belangrijk, juist voor de verontreiniging van de motor (en dus de olie).

Maar als je eigen onderhoud doet, vanwaar dan deze vraag?

Ik zou gewoon het voorgeschreven onderhoud volgen. Een hybride heeft reletief gezien veel start en stops, daarom doe je er verstandig aan de olie na een jaar te verversen. Ga ook niet met andere type olie knoeien, want 0W20 is juist ingespeeld op snel op temperatuur komen en van zichzelf dun zijn om de vele start en stops goed te kunnen smeren.

Je kan ook andersom beredeneren. Kijk naar de top 10 meest betrouwbare auto’s (dus op niet hybride modellen) en daarbij ook even naar de onderhoudsintervallen. Je ziet dan al snel dat al deze auto’s elke jaar (volgens voorschrift) of bij 15000km de olie dienen te verversen. Ik vind de onderhoudsintervallen van de vag 1.0 en 1.5tsi veel te ambitieus en ben er van overtuigd dat als je 15000km of een jaar aanhoud dat zaken als excessief olieverbruik echt veel minder vaak voor zullen komen. Ik houd voor mijn PHEV gewoon de standaard voorgeschreven intervallen aan, goed onderhoud betaald zich uiteindelijk terug.

Arjann

Forumguru
Je vergeet de dsg olie elke 60.000 .
Ik sluit me helemaal aan bij @Zandbak hierboven om fabrieksvoorschrift aan te houden.
Maar luchtfilter gaat elke 90.000, niet 60. Interieufilter zou je ook goed zelf kunnen doen, bespaart je een paar tientjes

Tees

Donateur
Ach, er zijn er ook zat die met het voorgeschreven onderhoud wel prima op leeftijd komen. Tis allemaal ook een beetje koudwatervrees.
Nog een gedachte: als je t onderhoud zelf doet, dan zie ik nog minder reden om niet jaarlijks de olie te wisselen. Kost je dan een eurootje of 60 of zo (5L olie + filter). Voor een relatief nieuwe auto die nieuw een ruggetje of 50 gekost zal hebben zijn dat ook weet niet de kosten...

Bovenaan Onderaan