Hulpveren (Welke?)

hemi24

Forumguru
Feitelijk blijft je veerweg in dezelfde range zitten, dus zou je bij automatische regeling in principe niet buiten de range mogen vallen.
Het enigste verschil is dat de "onbelaste" hoogte anders is, maar daar zou de automatische regeling voor moeten corrigeren.
 

Tees

Donateur
Dat ligt eraan of de automatische hoogteafstelling alleen omlaag corrigeert of beide kanten op. De basisafstelling wordt tenslotte gedaan bij onbeladen toestand, dus normaliter zou de correctie nooit omhoog hoeven te zijn. Bij een handmatige afstelling met eerdergenoemde schroefwieltje werkt het in ieder geval zo.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : of de lampen ook daadwerkelijk omhoog regelen, moet ik je even schuldig blijven, maar aan de sensor op de achteras, zal het niet liggen:

IMG_1753.jpg.c4fc94e616c4e18add34012febf48f46.jpg
 

Tees

Donateur
Dat geloof ik zeker, zou ook gek zijn als die beperkend was, dan draagt ie namelijk de hele ophanging als ie op de brug staat ;)
Maar softwarematig kan er van alles gebeuren, zeker bij VAG.
 

EdK

Forumguru
Heren eindconclusie is dat je gewoon even moet controleren of de afstelling nog goed is en zo ja dan kun je doorrijden en zoniet dan zal je hem moeten aanpassen of LATEN aanpassen !
En weet je niet hoe ?? Tsja dan even naar de dealer want die heeft goed opgeleid personeel in zijn garage rondlopen...... :koffie:
 
Hoi, afgelopen weekend de MAD hulpveren onder mijn 2015 Octavia RS gemonteerd. Hierbij voor en na gemeten en is ongeveer 3cm verschil! Dit is meer dan wat ik lees bij een standaard Octavia 1-2cm. Mogelijk komt dit doordat de standaard veren van een RS wat lager zijn en dus de hulpveren eigenlijk wat te lang zijn voor een RS.
Maar ik vind het prima zo, voor de hulpveren stond de auto achter duidelijk lager dan voor en nu is het ongeveer gelijk.
Over 3 wkn gaan we met 4 personen ermee op wintersport :)
 

Tees

Donateur
Heb je wel de koplampen bijgesteld? Zeker als de verhoging meer is dan normaal, zal je lichtweg ook een stuk korter zijn.
Merkte bij mijn normale O2c al wel het verschil in hoe ver t licht valt, en dat dat weer ten positieve was veranderd na t afstellen van de lampen.
 
Ja, lampen zijn nog niet opnieuw afgesteld, heb de hulpveren er zelf onder gezet.
Ik zal het ook zeker doen maar vanwege de automatische regeling zou het toch eigenlijk vanzelf goed moeten komen want dit verschil zit ruim binnen dat stelbereik.
De sensor zit in ieder geval op de achteras want die heb ik los moeten halen om de veren te monteren :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal het ook zeker doen maar vanwege de automatische regeling zou het toch eigenlijk vanzelf goed moeten komen
Niet persé - die automatische regeling is er in de eerste plaats op gericht om verblinding van tegenliggers te voorkomen door vanuit de basisinstelling de lampen lager te stellen indien de achterkant van de auto zakt door extra belasting. Met die hulpveren gaat de achterkant juist omhoog en het is maar de vraag of (en hoe ver) hij ook die kant op kan verstellen. Los daarvan zal de automaat zeer waarschijnlijk geen invloed hebben op de eventuele mistlampen.
Dus de boel even (laten) controleren is toch noodzakelijk.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als, zoals in dit geval, de achterzijde van de auto omhoog komt(!) is het stellen van de verlichting uit een oogpunt van verblinding niet nodig.
@Rob Skoda O3 RS Dus wanneer je nu licht 'tekort komt', is het een goed idee om ze wat omhoog te draaien, maar wellicht is het niet nodig.
 

Tees

Donateur
Ik kan je verzekeren dat bijstelling zeer nuttig is voor jouw eigen zicht! Ik heb er ook een paar maanden mee rondgereden voordat de auto naar de garage ging (wou t combineren met de APK) en ik woon in stedelijk gebied, dus heb mn verlichting maar zeer beperkt nodig. Maar toch merkte ik na bijstelling dat ik een stuk meer zag in t donker.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als, zoals in dit geval, de achterzijde van de auto omhoog komt(!) is het stellen van de verlichting uit een oogpunt van verblinding niet nodig.
Dat is natuurlijk een wijd open deur.
Het gaat in dit geval om het korter vallen van de (dim)lichtbundel te compenseren (ingeval de automatische regeling dat niet voldoende kan).
 
Bovenaan Onderaan