Hulpveren verwijderen??

Skodatek1

Forumguru
Er is misschien al veel over geschreven, maar wil het toch nog een keer aankaarten.

Op verschillende forums lees ik dat veel autobezitters de hulpveren van hun schroefsets verwijderen om zo nog een paar centimeter lager te kunnen.
Nou weet ik ook wel dat een hulpveer er niet voor niets zit, maar bij verschillende merken sets heeft deze hulpveer geen functie omdat deze de set alleen maar stugger maakt.
Bij het naar beneden schroeven van de set is de hulpveer compleet ingedrukt, dus heeft deze eigenlijk geen nut meer, of zie ik dat verkeerd?

Voorbeeld: Had vroeger een Fiat Uno met gele koni dempers en nagedrukte Intrax veren. Omdat de veren veel korter waren zaten deze los wanneer de auto opgekrikt werd. Oplossing was: 2 kleine gaatjes geboord op de schotel van de demper en met tyraps vastgemaakt. Resultaat: muurvast. En dus zonder hulpveren toch zeer laag kunnen rijden.
Misschien is deze vergelijking niet reëel t.o.v. een schroefset maar komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

Wat denken de experts hiervan? Doen of niet doen?
Heb gezien dat iemand op dit forum bij een Fabia heeft gedaan, deze heeft/had een AP schroefset en heeft de hulpveren toen verwijderd. Weet alleen de naam niet meer.

s-line

Forumguru
Nou bij jou type schroefset zit geen hulpveer,dus valt er weinig te verwijderen!:D;)
De meeste recente type VAG auto's hebben nu 1 veer erop, tenzij je richting de extreme sets gaat zoals flachwerk en gepeffert etc..

Antera

Donateur
De comfort veert als je die idd al hebt dan is deze om de korte uitgaande beweging en dan het weer inverende op te vangen. Verwijderen kan maar maakt de auto alleen maar stugger omdat er dan geen veertje meer is om de kortere bewegingen een beetje op te vangen.

Wat @s-line zegt klopt idd ook veel auto's hebben tegen woordig maar 1 progressieve veer en niet meer de 2 smalle veren. Maar heb je 2 smalle veren is er soms ook een korte veer leverbaar. Om dit te achterhalen zijn de nummer op de veer belangrijk en bepalen wat voor veren het nu zijn en kunnen we aan de hand daarvan kijken of er kortere veren leverbaar zijn.

Daarnaast zal dan als je de veer verwijderen wilt de schroefset er dan voor zorgen dat de hoofdveer op zijn laagste stand los komt te liggen in uitgeveerde toestand. ( APK Afkeur)

s-line

Forumguru
Wat je kan doen ipv korte veren is de onderkant van de poot laten inkorten dan win je ook 1,5 cm.
Maar misschien moet je @Antera daar maar om vragen want die is immers hier de aangewezen persoon voor heb ik begrepen.

s-line

Forumguru
Wat nu weer,mag ik hier nu niets meer zeggen........
Ik monteer ook van alles hoor maar verwijs nu juist naar @Antera is dat ook weer niet goed. Het allemaal maar net hoe je het leest of wil lezen. Ik weet dat ik hier niet zo geliefd ben kwa reactie's en ik gewoon zeg hoe het is en niet altijd alles en iedereen de hemel in prijs. Maar blijkbaar ligt het erg gevoelig bij een aantal guru's en donateurs.
Jammer maar het is niet anders......:pieker:
Sorry,ik zal voorlopig wel niet meer reageren op topic's hoeven "jullie" je er ook niet aan te ergeren.:bloemen: :wavecry:
Snel maar weer "ontopic"!

Octavia32

Forumguru
He He wat is dit nou weer, dit hoeft toch allemaal niet op deze manier.
Iedereen drukt zich uit op zijn manier en iedereen interpreteert dit op hun eigen manier. @s-line geeft ook gewoon een mening en een oplossing op zijn manier.
Het kan niet het doel van dit forum zijn om leden weg te treiteren of zich niet gewenst te laten voelen.

Antera

Donateur
@Skodatek1 Er zijn voor bepaalde modellen en andere types soms kortere veren leverbaar. En veer van een schroefset is er in verschillende maten en soorten en heel soms zijn er voor de voorveren ook iets kortere veren of veren die net iets meer verlagen. Zo is er voor de achteras soms ook een kortere veer leverbaar die b.v. 1.5cm meer verlaagt. Lever deze vaker.

@s-line voor mij hoef je niet weg te blijven hoor

Bovenaan Onderaan