Hulpveren S2 Combi

KlaasP

Senior Member
Bestaan er hulpveren voor mijn Superb Combi en wat is het beste merk?
Ik heb regelmatig de kofferbak en achterbank vol met spullen en hierdoor ligt de auto op z’n reet.
Ook raak ik om de haverklap met de trekhaak de grond als ik drempels pak.
Gelukkig is dit deel al iets opgelost door de 17” te vervangen voor de 18”.

Maar de Skoda ligt gewoon op zijn gat met belading. Als ik de Texelse boot op ga met een volle kofferbak en m’n gezin er in, dan klapt m’n trekhaak evengoed nog op het wegdek ondanks dat ik heel rustig rijd.

Wie heeft de gouden tip voor mij?
 

Bijlagen

  • IMG_3515.jpeg
    IMG_3515.jpeg
    624,9 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3516.jpeg
    IMG_3516.jpeg
    644,6 KB · Weergaven: 24

Tees

Donateur
By far het meest gebruikte merk is MAD hulpveren. Je hebt ook nog CarSupport, die zijn iets goedkoper. Beiden zijn prima.
Ik heb op zowel m'n vorige F1c als op m'n huidige O2c hulpveren, en tot grote tevredenheid. Vooral de F1c schraapte over de drempels zoals bij jou, dat kwam omdat daar de trekhaak lager zat dan op de O2c. De O2c komt zonder hulpveren en met zware belasting niet tegen de grond, maar zat wel geregeld op z'n bumpstops. Dat is nu ook vrijwel weg.
 

JeSko

Forumguru
MAD heeft goede hulpveren voor jouw auto. Even @Antera contacteren voor de juiste specs want het hangt soms af van je juiste motorisatie welke je precies nodig hebt.
 

Tees

Donateur
Mark @Antera doet geen hulpveren, heb m vorig jaar ook eens om advies gevraagd. Maar tis niet moeilijk hoor, voor de S2 is er maar één model van MAD, ongeacht motorisatie: HV-199515. Zijn trouwens dezelfde als onder mijn O2c.
Installatie stelt ook weinig voor, ik heb t zelf gedaan.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb idem kleur S2 combi met idem af fabriek trekhaak en had idem probleem. Met 5 volwassenen en lege kofferbak ging die al bij 25 km/uur op een lichte verkeersdrempel met de haak tegen de grond.

Bij Carsupport heb je 2 sterkte gradaties, waarvan ik de lichtere heb genomen omdat ik meestal alleen met achterin een gereedschapskist achterin rijd. Dus geen permanente zwaardere belasting.

Dat bevalt al >100 dkm erg goed.

Als je het e.a. (laat) doen, controleer dan ook meteen de schuimpjes die de schokbrekerbeschermhoezen (lekkerlangwoord) omhoog houden.
 
Laatst bewerkt:

KlaasP

Senior Member
Bedankt voor de reacties. De kont komt dan ook iets hoger te staan?

@Eltjo , dat heb ik inderdaad ook wat je schetst alleen denk ik dat ik dan de zwaardere variant neem want heb vaak 2 sets 18” tot 20” velgen met banden in de kofferbak en/of achterbank dus moet wel stevige veren hebben.

Of zou ik ook met de lichtere af kunnen denken jullie?
 

Eltjo

Forumguru
Die lichte Carsupport variant van mij geven geen krimp met 20 dakpannen en de bak vol met koffers en gereedschap of met 5 mensen in de auto. Ik rijd ook wel eens een stuk naar mijn werk met mijn 16 of 17 inch wielen in de kofferbak naar mijn werk om ze daar binnen te monteren. Daar merk ik helemaal niets van, behalve het heen en weren in de bochten van de wielen.

De kont ging bij mij idd iets hoger staan, maar ik denk dat die daarvoor gewoon wat was ingezakt. Na het plaatsen van de hulpveren, waren na een aantal jaren de voor veren ook aan de beurt. Ik was ze zat en heb standaard Bilstein schokbrekers met standaard Eibach veren laten plaatsen. Toen kwam de voorkant ook zoiets omhoog.
Even foto’s van achter- en voorkant met nu 16” velgen toegevoegd. 129619D7-9B98-4FC3-82BD-8952A546030F.jpeg CF93FF30-F29E-4DC0-905E-5119AAA83495.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik denk dat je met de normale variant prima uitkomt. Je kan idd ook versterkte veren nemen zoals @hemi24 aangeeft, of de zwaardere hulpveren, maar naar mijn idee is dat vooral een goed idee als je (bijna) altijd er zware bepakking rijdt. Als het af en toe is (zoals bij mij met vakanties) dan zijn de normale hulpveren naar mijn mening prima afdoende.
De kont komt idd wel wat omhoog, ongeveer 1-2 cm in onbelaste toestand. Bij mijn O2c vond ik dat eigenlijk een voordeel, die hangt standaard namelijk op z'n kont, nu staat ie recht.
 

andrehj

Forumguru
Bestaan er hulpveren voor mijn Superb Combi en wat is het beste merk?
Ik heb regelmatig de kofferbak en achterbank vol met spullen en hierdoor ligt de auto op z’n reet.
Ook raak ik om de haverklap met de trekhaak de grond als ik drempels pak.
Je kunt hulpveren monteren, maar ook opblaasbare balgen. Die laatste heb ik er al meer dan 11 jaar in zitten. Voor meer info kun je googlen in dit forum. Er staat al erg veel informatie over hulpveren op een S2 (en ook O2) op. Dan vind je bijvoorbeeld dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/oeps-hulpvering-gemonteerd-toch-maar-andere-velgen.12288
Gelukkig is dit deel al iets opgelost door de 17” te vervangen voor de 18”.
Dat vind ik knap, de buitendiameter van die twee is precies gelijk.
 

KlaasP

Senior Member
Ik merk dat ik minder vaak de trekhaak over de grond sleep als ik van een oprit af rijd.
Met de 17” zat ik altijd aan de grond en met de 18” nu minder vaak.
 

Canon-Eye

Forumguru
MAD hulpveren worden heel veel toegepast, ook door dealers. Ik had ze onder de Fabia laten plaatsen na aanschaf van een caravan. Bij de Leon zijn ze er ook meteen na aanschaf onder gegaan. Dat de achterkant daarmee enkele cm omhoogkwam vond ik voor beide auto's wel een voordeel, want daardoor staan ze er wat minder "afgezakt" en iets "actiever" bij. Zou voor de Superb ook wel opgaan, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Dat vind ik knap, de buitendiameter van die twee is precies gelijk.

Dat klopt dus niet, er zit wel degelijk verschil op, zelfs als iemand maar van de maten 17 inch op 55 naar 18 inch op 50 gaat, wat gebruikelijk is, is de buitendiameter van de 18 inch gewoon groter, de rolomtrek veranderd en groeit met bijna 1.6 cm zelfs.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als de afrolomtrek met 1.6 cm vergroot wordt, is de rijhoogte (1.6/3.14/2) slechts 0.25 cm hoger. Zal niet zo heel veel verschil maken: hulpveren zorgen bij onbelast voor 1-2 cm extra rijhoogte en belast (waar het om gaat) 4-5 cm. Dus dat is wel een héél stuk meer!
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Tees , maar punt is dat de buitendiameter dus niet gelijk blijft. En uit ervaring met verlaagde auto's weet ik dat zelfs een marginale cm wel degelijk verschil kan uitmaken voor het al dan niet schrapen :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Rekenkundige correctie: 1,6 / (2×3,14) = 1,6 / 6,28 = 0,254 cm feitelijke verhoging.
Da's grofweg de helft van het verschil tussen een nieuwe zomerband en eentje met nog 3mm profiel erop, die je dus nog niet hoeft weg te gooien. Ga je dát verschil echt merken met je trekhaak? Daar heb ik mijn twijfels over...
 

hemi24

Forumguru
Dat klopt dus niet, er zit wel degelijk verschil op, zelfs als iemand maar van de maten 17 inch op 55 naar 18 inch op 50 gaat, wat gebruikelijk is, is de buitendiameter van de 18 inch gewoon groter, de rolomtrek veranderd en groeit met bijna 1.6 cm zelfs.
Sterk afhankelijk van sectiebreedte van de band natuurlijk…
Maar ik neem aan dat dit in beide gevallen 225 zou zijn?
 

andrehj

Forumguru
Dat klopt dus niet, er zit wel degelijk verschil op, zelfs als iemand maar van de maten 17 inch op 55 naar 18 inch op 50 gaat, wat gebruikelijk is, is de buitendiameter van de 18 inch gewoon groter, de rolomtrek verandert en groeit met bijna 1.6 cm zelfs.
Dit gaat over een S2. Die heeft andere dan de door jou aangegeven maten.
Een S2 heeft 225/45R17 (met theoretische buitendiameter 634mm) of 225/40R18 (met theoretische buitendiameter 637mm).
In theorie komt de auto met de 18" wielen dus 1.5 mm hoger te staan.
Je maakt mij niet wijs dat je dat verschil kunt merken.

Edit: met winterbanden was ook nog de maat 205/50R17 gebruikelijk (want sneeuwkettingen toegestaan). Die heeft ook 637 mm. Als dat de gebruikte 17" maat was, dan was er dus minder dan 1 mm verschil in diameter.
 

JeSko

Forumguru
@andrehj

Jij gaf aan dat de buitendiameter precies gelijk is, nou dat is ze dus niet. Bovendien kan TS een afwijkende bandenmaat gekozen hebben, waardoor het verschil nog groter is. Wat ik aangaf was louter een voorbeeld.
 
Bovenaan Onderaan