Hulpveren of niet?

arnold76

Nieuw lid
Ik vroeg mij af wat de noodzaak is van hulpveren. Ik heb een octavia greenline 2014 combi waar een trekhaak achter gaat om een caravan te gaan trekken. Dit zal max 1000 kg zijn omdat hoger niet toegestaan is op deze uitvoering. Bij een kogelvrij van rond de 65 kg zal het doorveren in mijn ogen best mee vallen. Vraag mij ook af of het rijgedrag zal verbeteren met hulpveren. Ik lees weleens dat de caravan dan minder zal slingeren maar dat is toch een kwestie van juiste belading en niet van het type vering ? Zijn er hier mensen met enige ervaring ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb ook te maken met een maximum van 1000 kg aan de haak, bij een kogeldruk van officieel maximaal 50 kg.

Dit leidt ertoe dat er onderweg wat spullen (stoeltjes, de buitentafel en andere uitrusting) van de caravan naar de auto worden verplaatst: dit brengt de caravan terug naar de 1000 kg en het maakt tegelijk de auto zwaarder, wat op zich weer beter is voor de stabiliteit van het geheel.
De feitelijke kogeldruk - met een gewone fiets achterop de caravan en een e-bike voorop - is in de praktijk een 60 kilo, en dat komt toch wel aan omdat de "arm" (afstand hart kogel tot hart achteras) redelijk lang is. En 'moment' (de krachtinwerking dus) is nu eenmaal kracht maal arm.

Na de eerste proefkampeerervaringen met onze (dit voorjaar pas) aangeschafte caravan heb ik de Fabia dan ook laten voorzien van de Skoda-hulpveren. Het resultaat bevalt zeer goed: de combinatie rijdt (en oogt) strak terwijl de solo-auto niet merkbaar aan rijcomfort heeft ingeboet. De achterhand staat enkele cm hoger dan voorheen, wat ik voor de Fabia combi geen nadeel vind omdat nu het dak naar achteren toe tenminste niet meer zo "afzakt".
Bij de installatie wel opletten dat niet alleen de koplampen, maar ook de DRL en de mistlampen worden bijgesteld. Laatstgenoemde waren ze bij mijn auto even vergeten, daar moest ik voor terug.
 

micky

Forumguru
Hulpveren bij een Octavia greenline is niet nodig en vergelijken met een ander model heeft helemaal geen zin, de hele auto is anders, de kont mag best wat doorhangen, twijfel je, belaadt hem dan met het gewicht wat je zou doen bij vakantie en ga daarna zelf op de trekhaak staan dansen, een vrije beweging betekent dan dan je gewoon geen veren nodig hebt, aan de andere kant, als je je aan het beladingsvoorschrift van de fabrikant houd is het ook absoluut onnodig, verreweg de meeste mensen die investeren in hulpveren doen dat echt helemaal voor niets, het is gewoon een commercieel product wat de rijeigenschappen verminderen als je geen belading hebt. vind je het doorhangen lelijk, dan zou je verlagingsveren kunnen nemen, maar dan moet je wel van een sportievere rijstijl houden, de auto wordt er wat stugger van, maar helt dan ook veel minder door, kortom het hele jaar een mooie look, minder doorhang met de caravan en het belangrijkste bij een Octavia 3 het verbetert de rijeigenschappen enorm. prijsverschil met hulpveren is niet veel.
 

Canon-Eye

Forumguru
vind je het doorhangen lelijk, dan zou je verlagingsveren kunnen nemen
Dat zou natuurlijk kunnen.
Maar ik vind dat verlaagde gedoe simpelweg niet mooi lelijk, dus dat zou ik, als ik nog/weer een Octavia had, gewoon niet willen. :nono:


(Kleine ingreep ter precisering n.a.v. post #7 ;) )
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind het ook niet mooi. Noch lelijk overigens. Dat esthetische aspect boeit me niet. Ik vind het wel een stuk prettiger rijden.
 

jjvherk

Nieuw lid
Ik heb de hulpveren van Skoda genomen op mijn greenline combi 1.6 diesel.
De auto staat iets hoger zonder belading.
Rij met 2 personen + caravan (max 1100kg) en heb een kogeldruk van 80-90kg, auto staat mooi recht en met iets hogere snelheid 110-120 blijft alles mooi in het spoor.
Eerst 50-60kg gereden maar toen slingerde de combinatie wat, 20140614_193150.jpg ook met passeren van vrachtauto's en bussen.
Nu ongeveer 7000 met caravan gereden, prima zo.
Auto rijd zonder caravan comfortabel, maar heb geen ervaring zonder hulpveren.
 

Antera

Donateur
Ieder zijn ding hij komt wel nog hoger te staan dan ie al stond. Eibach is een hele goed oplossing maar is zeker niet de noodzaak al gaat daar de voorkeur wel naar uit. Het word iets mooier rijd beter en met belading is het helemaal super. Tja ik zie geen nadelen ervan.
 

kansberg

Forumguru
Ook hier, na een vakantie zonder, hulpveren laten monteren. De caravan weegt beladen 1100 kg. en de kogeldruk is 75 kg. Mooi? Nee. De auto komt 2 cm. hoger in de vering te staan. Lelijk? Nee, ik kan er mee leven, het te ver door veren behoort tot de verleden tijd en de auto voelt steviger aan, zowel solo als met caravan. Persoonlijk vind ik het een aanrader, maar zoals je waarschijnlijk al leest, zijn de meningen hierover nogal verdeeld.

Ik weet niet wat de bodemvrijheid van de Octavia III is, maar ik weet wel dat de bodemvrijheid van een Superb II minimaal is, tel daar de soepele vering bij op en dat schreeuwt om een aanpassing als je je met een caravan wilt verplaatsen die enig gewicht in de schaal legt, maar belangrijker nog, een zo hoog mogelijke kogeldruk wilt aanhouden. Persoonlijk ben ik daar een voorstander van i.v.m. de stabiliteit van de combinatie. In mijn geval is dit laatste dan ook super.
 

rouwehand

Senior Member
Eibach is voor mij de perfecte oplossing; ziet er beter uit / rijgedrag veel beter / i.c.m. aanhanger of caravan (1300 kg, kogeldruk min. 75 kg) prima rijgedrag.

Capture.JPG
 

micky

Forumguru
Dat zou natuurlijk kunnen.
Maar ik vind dat verlaagde gedoe simpelweg niet mooi lelijk, dus dat zou ik, als ik nog/weer een Octavia had, gewoon niet willen. :nono:


(Kleine ingreep ter precisering n.a.v. post #7 ;) )

Maar jij hebt er geen, je hebt een Fabia, dus gelukkig hoef jij je er niet druk om te maken ;)

en als je er wel 1 had, of ooit hebt, zul je merken dat het geen overbodige luxe is qua rijgedrag en ik heb me laten vertellen dat de Fabia ook wel een upgrade kan gebruiken, althans het nieuwe model, maar goed het is maar net hoe hoog je de lat legt binnen het bereikbare.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond het zeker bij de Fabia II een absoluut noodzakelijke aanpassing, gewend als ik was aan de Yeti wegligging.
Het optische verschil boeit me zoals gezegd niet en ik zie het eerlijk gezegd ook niet (waarschijnlijk daarom)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar jij hebt er geen, je hebt een Fabia, dus gelukkig hoef jij je er niet druk om te maken
Dat ik verlaging vrijwel altijd lelijk vind, is niet gebonden aan het type dat ik nou toevallig rij.
En druk maak ik me (hierover) sowieso niet. Die tijd ligt al lang achter me... ;)
 

EdK

Forumguru
Ja prachtig, alleen helaas teveel praktische nadelen
Tsja @Antera verkoopt die verlagings veren natuurlijk per 4 , en zit je met een veer waar je niets mee kunt......
Of je gebruikt hem als hulpveer aan de voorzijde.

Zag toevallig van de week nog zo'n reliant rijden op A8 afslag Oostzaan..... ergg leuk en met rijbewijs A gewoon de weg op...
 

EdK

Forumguru
kansarme vogels
Bestaan die dan ??
Zijn dat vogels die vleugellam zijn of zo ?
Wel kan je vertellen dat bij de VW Caddy met een beetje belading de hulpveren echt wel nodig zijn.
Anders is er niet te rijden met zo'n wagen met bergen en kuilen in het wegdek.....
 
Bovenaan Onderaan