Hulpveren of aftermarket veren monteren

Goededag allemaal,

Omdat ik mijn Fabia II op LPG rijdt met de daarbij behorende tank achterin ligt de wagen achter iets lager. Dit zorgt er voor dat heel af en toe bij een agressieve drempel ik met de trekhaak de straat raak, dit gebeurt al bij hele lage snelheid (<5km/h). Afgelopen weekend iemand geholpen met verhuizen, dus de auto afgeladen en aanhanger er achter met een lage kogeldruk.

Tijdens dit ritje moest ik echt als een bejaarde ieder drempeltje nemen om er voor te zorgen dat ik niet telkens met de trekhaak de straat zou raken, erg vervelend dus :).

Nu heb ik het forum al even afgezocht en kom er achter dat hier prima oplossingen voor zijn. hulp veren of vervangende veren die 30 a 50% meer veerkracht hebben waar door de wagen dus achter hoger komt te staan. Sommige veren werken ook nog is progressief! Echter zijn deze setjes aan de prijs als je ze vergelijk met OEM veren van het internet. Een setje (hulp)veren van één van de merken die ik voorbij hem zien komen op het forum gaan richting de 200 euro. Daar waar ik als ik op een parts-shop kijk ik ook veren kan selecteren geschikt voor auto's met trekhaak (dus ik neem aan hogere last achter as). Deze veren zijn factoren goedkoper. zie ook link hieronder als voorbeeld veer voor een Fabia II:
https://www.besteonderdelen.nl/sachs-1232506.html

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met dit soort vering? Is dat een alternatief voor de hulpveren? Of is goedkoop nog altijd duurkoop :).

Alvast bedankt!

Pim
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb alleen ervaring met hulpveren die ik door de dealer heb laten monteren onder zowel mijn vorige F2c greenline en de huidige. Dit vanwege de caravan die we sinds 2015 hebben. Bevalt mij super. Vooral bij de Fabia vond ik het ook veel beter staan omdat de (normaal een tikkie afgezakt ogende) kont iets omhoog kwam, wat 'm net een tikkie stoerder neerzet.
Heb er wel erg in dat kop- en mistlampen terdege moeten worden bijgesteld na montage.
 
Ik rij met een setje MAD veren (ter vervanging van de originele vering): https://shop.skoda.nl/auto-accessoi...mad-versterkte-vering?cid=44&modelgroup=fabia

In mijn kofferbak ligt ook een LPG tank en ik ben regelmatig met zware aanhanger op pad. Hierbij rij ik natuurlijk met aangepaste snelheid over drempels, maar ook bij wat hogere snelheden heb ik met deze veren nog nooit de trekhaak aan de grond gehad. Ook leeg rijdt de auto met de MAD veren koersvaster dan met de oorspronkelijke vering.

Op de website die je noemt zie ik qua diameters en lengte van veren geen verschil tussen veren met of zonder de vermelding van trekhaak. Als er al verschil zou zijn, dan moet het dus in het aantal windingen zitten, maar dat lijkt me sterk.

Als je op een of andere manier aan de veerkarakteristiek kan komen voor verschillende veren dan kun je pas een goed vergelijk maken. Wie weet kan een verenfabrikant je hiermee helpen?
 

Maggy

Forumguru
Yes, Sachs is 1e montage vag. Mijn octavia had verleden maand de 2e gebroken voorveer in mijn bezit tijd, dus nu de handel maar eens goed aangepakt, kostte veel zoekwerk, maarrrr, resultaat is er.
Voorveren vervangen door sachs dempers en veren, achter door kyb versterkte veren, totaal kwijt nog geen 250€.
Wat opviel bij montage was dat de nieuwe sachs veer bijna 3! Cm korter was dan de er uit komende, maar de nieuwe is ook 1,5mm dikker op de veerdiameter( dikte van het staal) resultaat is dat de rijhoogte gelijk is gebleven, en weer stevig duits is. Achter ook merkbaar verschil, de auto zakt niet/nauwelijks meer in met beladen.

Terug naar de vraag; als je verzwaarde/versterkte veren kunt krijgen; doen.
 
Beetje een late reactie maar hier is hij dan toch.

Ik ben zelf afgelopen weekend even onder de auto gedoken en ik ben tot twee conclusies gekomen:
  1. Mijn schokdemper links achter is lek. verklaart dus ook waarom hij zover door deint. Ik heb het denk ik niet eerder gemerkt omdat ik met de auto ben meegegroeid :).
  2. Ik heb waarschijnlijk dezelfde veren zoals in mijn eerdere post opgegeven gemonteerd. <link> Zoals te zien op de foto bijgevoegd en op de foto achter de link staat er een kleur codering op de veer (oranje-geel-geel-oranje). Ik weet niet precies hoe deze codering werkt maar ik neem even aan dat ik dus deze veren al gemonteerd heb zitten.
Ik ga nu eerst de dempers even vervangen en kijken of dat mijn probleem oplost. Als dat niet zo is dan ga ik opzoek naar een setje versterkte veren.

Bedankt voor jullie antwoorden en mocht ik andere veren zoeken dan zal ik ook daar mijn ervaring even over delen.

Fijn weekend!
 

Bijlagen

  • IMG_20191006_152751.jpg
    IMG_20191006_152751.jpg
    620,1 KB · Weergaven: 28
Bovenaan Onderaan