Hulpveren monteren

• Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

Hallo,

Vandaag heb ik een set gebruikte hulpveren aangeschaft. Ik heb wat foto's gemaakt tijdens het vervangen van de hulpveren bij mijn Fabia ıı.

-Maak de wielbouten los. We krikken eerst de auto op aan 1 kant. Haal het wiel er af. Zet deze onder de auto (krikpunt dorpel) voor de veiligheid.

-Krik met een andere krik voorzichtig de veerschotel van de achteras lichtjes op. (Let op; het is al genoeg als de krik lichtjes de schotel raakt.)

-Haal de moer los van de schokdemper. Lichtjes inspuiten met wd40 helpt een handje.
Trek het bout eruit. (Als het niet lukt lichtjes opkrikken/afkrikken)

-Nu het bout eraf is kun je de schotel langzaam laten zakken. Hierna kun je de schokbreker op zij zetten en uit het 'oogje' van de achteras trekken.

-De hoofdveer is nu los. De hoofdveer hoef je niet los te halen. Dus kan gewoon blijven zitten

- De hulpveer heeft een rubber. Die plaats je eerst in het oogje van de schotel.
Hierna kan je de hulpveer 'erin schroeven'. Zie foto's

Let goed op of de ogen van de hulpveer om het rubber heen vallen. Hierna kun je alles weer vastzetten door de schotel weer op te krikken. De schokdemper in het oogje van de schotel laten vallen. Bout en moer erin en vast=vast!

Hierna kan de wiel eronder. Ik heb een momentsleutel gebruikt . Voor de Fabia geldt: 120Nm. (Heb zelf 130 gedaan)

Hierna de andere kant nog en klaar is kees. Maak daarna een testrit met 2-3 personen achterin.

Bij mijn Fabia is het een wereld van vershil geworden. Zakt minder in en vooral bij drempels met 4-5 personen in de auto.
Ook handig voor de aanhanger/caravan. Auto staat nu +-1cm hoger aan de achterkant. Maar dat merk je amper.

De reden dat ik heb besloten hulpveren te monteren was omdat de trekhaar elke drempel raakte met 3 personen achterin. Dit heeft ervoor gezorgt dat de stekkerdoos van de trekhaak tegen mijn bumper aan is gekomen en schade heeft aangericht. Ook ga ik een sierstuk van de uitlaatpijp monteren. Hierdoor zullen beiden moeilijker drempels raken.

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 131
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 120
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 126
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 122
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 134
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 134
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 134
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 128
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 132
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland80

Forumguru
Ik ga over 2 weken bij mijn O2 FL 2011 MAD hulpveren plaatsen samen met mijn broer die heeft het ooit eens bij een passat 3C gedaan... iemand die weet of het vervangen van de remblokken achter meteen te doen makkelijker is? is dat een beetje zelf te doen? en welke moet ik hebben?

Roeland80

Forumguru
Zo vandaag hulpveren en nieuwe remschijven en remblokken achter geplaatst in totaal 2 uurtjes bezig geweest. Ene kant ging wat langzamer even allemaal kijken hoe het moet en wat het makkelijkst gaat. Andere kant in 45 min. Tussen door effe koffie gedronken. Erg makkelijk en ook niet duur remschijven 75,- remblokken 35,- hulpveren via marktplaats 35,-
En voor de remblokken/schijven dit handige tooltje aangeschaft: http://www.tools2go.nl/remzuiger-afstel-gereedschap-universeel
Ging erg makkelijk mee.

Van de hulpverlener kan ik nog niet veel zeggen heb wel het idee dat hij wat strakker veert achter als ik over een drempel rij. En op de snel iets minder zwabbert...

Over 5 weken de sleurhut er achter eens zien of hij nu niet zo ver door veert...

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@milanseegers +1 gewoon voor assteunen gaan, al is een wiel onder de dorpel wel meer veiligheid dan helemaal niets.

Bij schijven achter, dus remblokken heb je speciaal gereedschap nodig om de remzuigers terug te stellen. Dit maakt het voor achter wat lastiger dan voor.

Auto's die géén schijfremmen hebben op de vooras zijn nogal op leeftijd. Dus waarom dat achter lastiger zou zijn dan vóór?:pieker:

TinusPlotseling

Senior Member
handige beschrijving!! ik zit er zelf ook over na de denken aangezien ik hetzelfde probleem heb als er idd 2 of 3 mensen achterin zitten Ik de drempel raak. en ik heb al 2 keer het neuswiel van de vouwwagen morgen vervangen:mad:. waar heb je de veren bestelt/opgehaald?? en dat is de prijs ongeveer??

D

Deleted member 18345

handige beschrijving!! ik zit er zelf ook over na de denken aangezien ik hetzelfde probleem heb als er idd 2 of 3 mensen achterin zitten Ik de drempel raak. en ik heb al 2 keer het neuswiel van de vouwwagen morgen vervangen:mad:. waar heb je de veren bestelt/opgehaald?? en dat is de prijs ongeveer??
Ik heb ze van marktplaats voor 50,.

Bovenaan Onderaan