D
Deleted member 18345
Hallo,
Vandaag heb ik een set gebruikte hulpveren aangeschaft. Ik heb wat foto's gemaakt tijdens het vervangen van de hulpveren bij mijn Fabia ıı.
-Maak de wielbouten los. We krikken eerst de auto op aan 1 kant. Haal het wiel er af. Zet deze onder de auto (krikpunt dorpel) voor de veiligheid.
-Krik met een andere krik voorzichtig de veerschotel van de achteras lichtjes op. (Let op; het is al genoeg als de krik lichtjes de schotel raakt.)
-Haal de moer los van de schokdemper. Lichtjes inspuiten met wd40 helpt een handje.
Trek het bout eruit. (Als het niet lukt lichtjes opkrikken/afkrikken)
-Nu het bout eraf is kun je de schotel langzaam laten zakken. Hierna kun je de schokbreker op zij zetten en uit het 'oogje' van de achteras trekken.
-De hoofdveer is nu los. De hoofdveer hoef je niet los te halen. Dus kan gewoon blijven zitten
- De hulpveer heeft een rubber. Die plaats je eerst in het oogje van de schotel.
Hierna kan je de hulpveer 'erin schroeven'. Zie foto's
Let goed op of de ogen van de hulpveer om het rubber heen vallen. Hierna kun je alles weer vastzetten door de schotel weer op te krikken. De schokdemper in het oogje van de schotel laten vallen. Bout en moer erin en vast=vast!
Hierna kan de wiel eronder. Ik heb een momentsleutel gebruikt . Voor de Fabia geldt: 120Nm. (Heb zelf 130 gedaan)
Hierna de andere kant nog en klaar is kees. Maak daarna een testrit met 2-3 personen achterin.
Bij mijn Fabia is het een wereld van vershil geworden. Zakt minder in en vooral bij drempels met 4-5 personen in de auto.
Ook handig voor de aanhanger/caravan. Auto staat nu +-1cm hoger aan de achterkant. Maar dat merk je amper.
De reden dat ik heb besloten hulpveren te monteren was omdat de trekhaar elke drempel raakte met 3 personen achterin. Dit heeft ervoor gezorgt dat de stekkerdoos van de trekhaak tegen mijn bumper aan is gekomen en schade heeft aangericht. Ook ga ik een sierstuk van de uitlaatpijp monteren. Hierdoor zullen beiden moeilijker drempels raken.
Vandaag heb ik een set gebruikte hulpveren aangeschaft. Ik heb wat foto's gemaakt tijdens het vervangen van de hulpveren bij mijn Fabia ıı.
-Maak de wielbouten los. We krikken eerst de auto op aan 1 kant. Haal het wiel er af. Zet deze onder de auto (krikpunt dorpel) voor de veiligheid.
-Krik met een andere krik voorzichtig de veerschotel van de achteras lichtjes op. (Let op; het is al genoeg als de krik lichtjes de schotel raakt.)
-Haal de moer los van de schokdemper. Lichtjes inspuiten met wd40 helpt een handje.
Trek het bout eruit. (Als het niet lukt lichtjes opkrikken/afkrikken)
-Nu het bout eraf is kun je de schotel langzaam laten zakken. Hierna kun je de schokbreker op zij zetten en uit het 'oogje' van de achteras trekken.
-De hoofdveer is nu los. De hoofdveer hoef je niet los te halen. Dus kan gewoon blijven zitten
- De hulpveer heeft een rubber. Die plaats je eerst in het oogje van de schotel.
Hierna kan je de hulpveer 'erin schroeven'. Zie foto's
Let goed op of de ogen van de hulpveer om het rubber heen vallen. Hierna kun je alles weer vastzetten door de schotel weer op te krikken. De schokdemper in het oogje van de schotel laten vallen. Bout en moer erin en vast=vast!
Hierna kan de wiel eronder. Ik heb een momentsleutel gebruikt . Voor de Fabia geldt: 120Nm. (Heb zelf 130 gedaan)
Hierna de andere kant nog en klaar is kees. Maak daarna een testrit met 2-3 personen achterin.
Bij mijn Fabia is het een wereld van vershil geworden. Zakt minder in en vooral bij drempels met 4-5 personen in de auto.
Ook handig voor de aanhanger/caravan. Auto staat nu +-1cm hoger aan de achterkant. Maar dat merk je amper.
De reden dat ik heb besloten hulpveren te monteren was omdat de trekhaar elke drempel raakte met 3 personen achterin. Dit heeft ervoor gezorgt dat de stekkerdoos van de trekhaak tegen mijn bumper aan is gekomen en schade heeft aangericht. Ook ga ik een sierstuk van de uitlaatpijp monteren. Hierdoor zullen beiden moeilijker drempels raken.
Bijlagen
-
image.jpeg1,9 MB · Weergaven: 131
-
image.jpeg1,8 MB · Weergaven: 120
-
image.jpeg1,9 MB · Weergaven: 126
-
image.jpeg1,8 MB · Weergaven: 122
-
image.jpeg1,8 MB · Weergaven: 134
-
image.jpeg1,6 MB · Weergaven: 134
-
image.jpeg1,6 MB · Weergaven: 134
-
image.jpeg1,7 MB · Weergaven: 128
-
image.jpeg1,7 MB · Weergaven: 132
-
image.jpeg1,7 MB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt door een moderator: