Hulp nodig

Allen,
Mijn vrouw rijdt al vanaf begin in skoda fabia combi 1.4 uit 2002.
Destijds nieuw aan geschaft, zij rijdt er heerlijk in.
Nu maakt motor ratelend geluid, op snelweg steeds harder, erg irritant.
Men denkt klepstoters.
Is er iemand aanwezig op dit forum, die dit kan maken ? Voor zacht prijsje ?
Op zo een forum zijn er altijd toch wel goede hobbyisten of monteurs die dit voor liefhebberij doen?
Tevens denk ik dat ook koppakking iets lekt, er gaat koelvloeistof verloren, masr niemand kan zeggen waar dit aan ligt.

Ik hoop dat er iemand ons kan helpen.
We hebben het niet erg breed, garages vragen serieuze volle prijzen.
 

turboturbo

Forumguru
Mogelijke verdachte zijn vzv ik hier al eens gelezen heb idd de klepstoters en/of de distributie ketting (hoewel ik niet weet of je die rijdend zou kunnen horen)

@verhulstr heeft ervaring met zelf de klepstoters stellen.

En tot slot de lekke koppakking is een bekend probleem bij deze 1.4 MPI motoren...

Ps. beter verander je de titel van het topic naar 'ratelend geluid 1.4mpi' oid want onder 'hulp nodig' gaat niemand in de toekomst met soortgelijke problemen dit topic vinden. Dat je hulp nodig bent, is vanzelfsprekend anders zou je je hier niet melden ;)
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Hallo @Elroybok, het geratel komt vaak van de distributie ketting.....de ketting rateld omdat deze geen spanbladen heeft. De ketting loopt vrij over de tandwielen. Dus als de ketting rekt door zijn leeftijd en gebruik er van zal deze in de loop van de tijd steeds meer herrie gaan maken.
Wat betreft je verbruik van KVS (KoelVloeiStof)....kunnen diverse dingen zijn....ook willen de aansluitingen op je kachel radiateur (zijn o-ringetjes) nog wel eens lekken...maar ook de koppakking kan wel eens op weg zijn naar de eeuwige jachtvelden. Of een waterpomp die lekt...het kan allemaal.

Waar kom je vandaan em hoeveel km staat er op uw Fabia?

@turboturbo het geluid van de ketting of het geluid van de kleppen is verschillend van elkaar.
Als je ketting hoort is een continu geluid....geratel in dit geval.
Het geluid van kleppen die te veel of te weinig speling hebben hoor je echt tikken....
 
Laatst bewerkt:
Hallo @verhulstr , ik kom uit amersfoort en dank je voor je atwoord, de rest ook natuurlijk.
Ketting of kleppen, hmmm ik zal nog eens goed gaan luisteren, kom ik op terug.
Lekkage kvs , er is al veel vervangen, masr steeds niet opgelost, voor ik koppaking dn vlakken laat doen, wil ik zekerheid, want dat blijkt hoop geld te zijn. Vrouw oppert ook er is al veel vervangen , maar euvel bleef, en heeft ze gelijk in.......@ the end weggegooid geld.
Auto heeft 140000 km gelopen.
Ketting hoeft niet vervangen te worden toch?

@EdK ik zal me gaan voorstellen , sorry daarvoor.
Kan je deze topic veranderen dan? Of moet ik nieuwe starten?
 

verhulstr

Forumguru
Ik kom uit prov zeeland....ik kan je niet helpen mocht je toch besluiten het op een goedkope manier op te lossen.
Normaal gesproken zou bij 140.000 km geen ketting vervangen moeten worden......en kleppen stellen ook niet....ook niet preventief.
Wat wel een oorzaak kan hebben is hoe er met de auto is om gegaan...ik wil niet zeggen dat jullie zo rijden...maar er zijn er genoeg die dat wel kunnen........veel korte stukjes rijden, slecht onderhoud plegen, zeer goedkope olie in hun auto gebruiken...affijn. Welke olie is er in de auto gedaan de laatste keer?
 

EdK

Forumguru
@EdK ik zal me gaan voorstellen , sorry daarvoor.
Kan je deze topic veranderen dan? Of moet ik nieuwe starten?
Geeft niet , je bent ook nieuw en je moet het forum nog ontdekken
Maar als je in me vorige bericht kijkt dan zie je meet en greet als groene tekst
als je daar op klikt dan kom je in voorstel gedeelte en daar maak je nieuw bericht aan waar je je kunt voorstellen !
 
@verhulstr , zij rijdt voornamelijk werkverkeer..... hilversum en terug. Nooit echt lange stukken.
Auto is in onderhoud bij Reflex . Ze is geen pittige rijder zal maar zeggen
 

verhulstr

Forumguru
Ik ken garage Reflex niet......maar er schiet wat in mijn gedachte......ooit de waterpomp al eens vervangen in het autootje zijn leven? Bij de meeste auto’s wordt er rond de 100.000 a 120.000 km een distributie riem icm waterpomp vervangen.
Aangezien de AQW die wij gebruiken geen riem heeft maar een ketting..zal er als het niet nodig is naar de ketting gekeken worden voor onderhoud......dus ook niet in ons geval naar de waterpomp.
Nu heb ik voor de winter wel mijn waterpomp vervangen....mijne begon herrie te maken, maar was nog wel dicht.
Zo met uw problemen die u omschrijft....kan het makkelijk zijn dat uw waterpomp de geest kan gaan geven.
Waterpomp vervangen van de AQW is vrij makkelijk zelf te doen....de pomp zelf kost ergens tussen de €70 en €80 euro...als je dan toch bezig bent...doe er dan gelijk nieuwe koelvloeistof in...ben je gelijk weer goed beschermd voor negatieve temperaturen :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr , zij rijdt voornamelijk werkverkeer..... hilversum en terug. Nooit echt lange stukken.
Auto is in onderhoud bij Reflex . Ze is geen pittige rijder zal maar zeggen

Dat zijn geen lange ritten, maar 25 km enkele reis is toch genoeg voor een benzineblok dat je niet direct grote interne vervuiling in het motorblok krijgt. (De motor krijgt de kans om op temperatuur te komen en nog een stukje te rijden met warme motor, bij ritjes van 5 km is dat een totaal ander verhaal). Als je dan een paar keer per jaar een rit van 100 km of meer maakt, dan kan een motorblok dat heel lang volhouden.

Voor de koelvloeistoflekkage: heb je al gekeken of je ergens roze sporen ziet van (opgedroogde) koelvloeistof? Koelvloeistof kun je trouwens voor een habbekrats kopen bij de Action (let wel op dat je de roze (G12) vloeistof hebt voor VAG (VW, Audi, Seat & Skoda), en niet de groene/blauwe koelvloeistof die voor veel andere automerken nodig is.
 
Ketting hoor je tijdens het rijden in de auto niet,die van mij klapperde er behoorlijk overheen,maar in de auto hoorde ik er niks van.
Alleen als ik met de ramen open door een smal straatje reed,of gewoon bij de auto stond tijdens stationair draaien.
 

verhulstr

Forumguru
@kevinvh ....das bij mij ook zo....in de auto met ramen dicht hoor ik de ketting ook niet, idd wel met het raam open.
Mijn vader zei altijd; zolang het rammelt of rateld dan weet je dat het er nog zit...als het stil wordt klopt er iets niet :laugh:........uhm pa? Ben je dan al niet een beetje te laat? :pardon:
 

Hakar

Donateur
Off topic, en toch on topic.

De titel van je bericht kun je veranderen door even naar je eerste bericht te gaan in dit topic, daarna rechts boven op Topic oties te klikken, bewerk titel aanklikken, en het voorstel van @turboturbo opvolgen.
Al is 't alleen maar voor 't nageslacht. ;)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Bij mijn Faab 1.4 8V heb ik onlangs met 260K de koppakking laten vervangen. Waarom? Omdat de auto verder in prima conditie is, geen afschrijving heeft behalve reparatie en onderhoud, goed loopt, geen olie verbruik heeft en mij verder uitstekend bevalt.
Terug naar de pakking. Die overigens nog nooit vervangen was. Sedert zomer 2017 moest ik een minieme hoeveelheid kv bijvullen. Zeg maar 1x maand 100 tot 200cc per keer. Dit begon wat op te lopen tot ongeveer 300cc per 14 dagen. Omdat er nergens iets van lekkage te zien was en ook de olie niet was vermengd bleef alleen de koppakking over. Dit verklaarde ook de recente ongewoon grote hoeveelheid "mayonaise" bij de olievuldop.
Sedert midden februari hoorde ik een geluid wat mij heel sterk deed denken aan klepstoter geratel. Blikje reiniger erin gedaan maar maakte geen fluit uit. Geratel bleef en werd langzaam steeds erger. Tevens werd het kv verbruik groter. Ook stond er meer spanning op de kv slangen en was er wat geborrel in het expansievat.
Ik heb steeds het kv niveau scherp in de gaten gehouden en op peil gebracht! Dus afspraak gemaakt bij mijn garage. Daar is de kop gelicht en inderdaad lekte de koppakking aan de buitenzijde bij cilinder 1 en 4. De kop is met een stalen rij gecontroleerd en deze was nog volkomen vlak en hoefde niet gevlakt te worden. Na montage van de nieuwe koppakking liep Faabje weer als vanouds, eigenlijk een stuk beter. Logisch, geen compressieverlies meer!
Maar het klepstoter geluid was ook weg terwijl daar verder niets aan is gedaan!!!!
De enige reden die ik kan bedenken of verzinnen is dat de lekkage bij de koppakking nog zó gering was dat die paar cm3 verbrandingsgassen in de kv een mini stoomontploffing hebben gegeven waarbij dat bij stationair draaien te horen was als een soort helder klinkend geratel.
Verder nog de foto's van de oude koppakking. Duidelijk is te zien dat deze lekt maar er nog niet helemaal tussenuit is gevlogen.
Kortom: ik zou de koppakking laten vervangen. Kosten rond €400.
IMG-20180323-WA0002.jpg IMG-20180323-WA0001.jpg IMG-20180323-WA0000.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Voor dat bedrag is het de reparatie toch zéker waard?! Vind ik ook! Een set nieuwe banden kost hetzelfde bij wijze van spreken.

Zo'n probleem maakt de auto nog niet meteen (economisch) afgeschreven.
 
Bovenaan Onderaan